وزیر آموزش و پرورش:

آموزش حضوری برای دانش آموزان در اولویت است/ شبکه شاد ارتقا یافته است/ حضور درمدارس گروه بندی می‌شود/پرداخت پاداش بازنشستگان تا پایان شهریور

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۱:۰۳:۳۴
کد خبر: ۱۰۵۱۵۰۷
آموزش حضوری برای دانش آموزان در اولویت است/ شبکه شاد ارتقا یافته است/ حضور درمدارس گروه بندی می‌شود/پرداخت پاداش بازنشستگان تا پایان شهریور
محسن حاجی میرزایی گفت: اصل بر آموزش حضوری است تمامی کشورها بر آموزش حضوری تاکید دارند . برخی به شکل برخط و غیر برخط هستند و ما هم تلفیقی از این اقدامات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چهارمین نشست خبری محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز دهم شهریور به به صورت آنلاین برگزار شد.

فضا های مدارس در اختیار هیات‌های عزاداری قرار گرفت

حاجی میرزایی در ابتدای این نشست گفت: در ایام محرم مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی ایران به حسینه تبدیل شده بود. در آموزش و پرورش هم موافقت شد تا فضای مدرسه در اختیار هیات ها قرار گیرد. این اقدام ادای دینی به همگان بود.

تاثیر کارکردهای مدرسه در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش افزود: در آستانه 15 شهریور زمان بازگشایی مدارس هستیم. امسال جریان زندگی در همه‌ی جامع متفاوت بوده است. آموزش نباید محدود شود و هر دانش آموز بر اساس امکانات باید بتواند از ظرفیت‌های موجود استفاده کند. در فصل بازگشایی مدارس  اصل بر آموزش های حضوری است و کارکردهای مدرسه در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان و تقویت آنها با هیچ روشی به غیر از آموزش حضوری امکان پذیر نیست. سال گذشته دانش آموز و معلم همدیگر ر ا می شناختند اما امسال ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

سلامت و امنیت دانش آموزان اولویت اساسی در آموزش و پرورش

او تاکید کرد: سلامت و امنیت دانش آموزان از الزامات آموزش و پرورش است تمامی اقدامات بر اساس پروتکل های بهداشتی انجام می شود. امید است محیط سالم را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

خانواده ها یاری‌گر معلمان در فضای آموزش مجازی باشند

حاجی میرزایی ادامه داد: اصل بعدی فعال بودن دانش آموزان است. اختیاراتی به شورای مدارس ارائه شده تا بتوانند بر اساس چارچوب ها آموزش ها را تغییر دهند. امسال معلمان نقش ویژه ای دارد. برای مثال سال ها معلمان آموخته اند که در کلاس درس دهند اما امسال باید به شکل متمایز به تدریس بپردازند. در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته شاهد اقدامات تحسین بر انگیز معلمان در این زمینه بودیم اما امسال خانواده ها نیز نقش مهمی در این محیط آموزشی جدید دارند. مدرسه خانه دوم است و ارتباط بین خانه و مدرسه از اهمیت برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم مشارکت خانواده ها اظهار کرد: در شرایط کرونا از خانواده ها درخواست داریم تا در کنار آموزش و پرورش باشند و شرایط را برای آموزش فرزندان فراهم کنند.

110 هزار مدرسه در کشور دچار محدویت کرونایی هستند

او نقش رسانه ها را در شروع سال تحصیلی جدید با اهمیت دانست و عنوان کرد: امروز رسانه ها نقش متمایزی دارند و  در این زمینه نیازمند فعالیت و هماهنگی رسانه ها هستیم. برخی از مناطق دسترسی ندارند و  تلویزیون می تواند اقدامات مناسب انجام دهد. بر اساس هماهنگی های انجام شده با صدا و سیما  از 15 شهریور آموزش های  در مقاطع مختلف از تلویزیون پخش خواهد شد.

حاجی میرزایی افزود: 110 هزار مدرسه در کشور دچار محدویت کرونایی هستند و مدرسه تلویزیونی ایران می تواند تمامی خانه ها را به مدرسه تبدیل کند. تمامی مطالب و محتوای دوروس تعیین شده بر روی شبکه شاد بارگذاری شده است. همچنین برنامه تلویزیونی ارتقا یافته است.

شبکه شاد ارتقا یافت

 او ادامه داد: شبکه شاد جدید با قابلیت متفاوت راه اندازی می شوند. تمامی کشورها بر آموزش حضوری تاکید دارند . برخی به شکل برخط و غیر برخط هستند و  ما هم تلفیقی از این اقدامات را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان اگر نقش فعالتری را ایفا نکنند آموزش آنها باچالش همراه می شود. نیم سال تحصلی دوم نشان داد که دانش آموزان با علاقه این اقدامات را انجام می دهند.

حضور درمدارس گروه بندی می‌شود

اصل بر آموزش حضوری است. اگر در حضور دانش آموزان با عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی  مواجه شویم، ورود و خروج دانش آموز گروه بندی می شود و باید تمامی مقاطع آموزشی مورد بازبینی قرار گیرد. درورس نیازمند آموزش های حضور و درورس از طریق آموزش غیر حضور مشخص شده است. امید است با  این اقدامات هیچ دانش آموزشی از تحصیل جا نماند.

اقدامات در زمینه تعارض منافع و مدرسه داری

او درباره تعارض منافع و مدرسه‌داری برخی مسئولان گفت: اطلاعات کامل ازهمکاران جمع آوری شده است. بسیاری از همکاران مدرسه داشته و فعالیت خود را متوقف کردند. افراد در صورت تمایل به مدرسه‌داری اقدامات انجام می‌شود.

 بازگشایی مدارس به چه شکل است؟

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس بیان کرد: در 35 درصد مدارس وقتی تعداد دانش آموزان در مدارس کمتر از 50 نفر باشد به روال عادی می‌توانند اقدامات آموزشی را رعایت کرد. 65 درصد مابقی نیز باید به شکل حضوری برگزار شود در این اقدام فعالیت‌‎ها به شکل گروهی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: حضور دانش آموزان در کلاس های آموزشی از اهمیت بالای برخوردار است.

حضور موثر وزارت آموزش و پرورش در ستاد ملی کرونا

 او درباره نظرات ستاد ملی کرونا افزود: ما به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی کرونا و عضویت در کمیته امنیتی کرونا حضور فعال در زمینه آموزش داشته و داریم و اجرای تمامی اقدامات در اولویت قرار دارد و وزارت آموزش و پرورش در تصمیمات این ستاد تاثیرگذار است.

//انتهای پیام: 5

برگزاری کلاس های حاشیه شهرها بر اساس گروه بندی

وزیر آموزش و پرورش درباره کم و کیف بازگشایی مدارس در حاشیه شهرها گفت: در حاشیه شهرها هم بر اساس گروه بندی کلاس ها برگزار می شود. برخی از دانش آموزان  به دلیل عدم دسترسی به ابزار هوشمند و اینترنت می توانند از ظرفیت تلویزیون استفاده کنند. 92 درصد مردم به تلویزیون دسترسی دارند  و در غیر این صورت از ظرفیت بسته های اینترنتی استفاده می شود.

پرداخت یک سوم هزینه اینترنت اختصاصی شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش درباره اینترنت اختصاصی به شبکه شاد افزود: تصمیمات مبنی‌بر پرداخت یک سوم هزینه اینترنت است. امنیت دانش آموزان در اینترنت از اهمیت برخوردار است و تلاش شده تا سیمکارت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. سال تحصیلی جدید بدون مشارکت فعال خانواده‌ها سپری نخواهد شد.  برای آموزش خانواده‌ها  هم کانالی با عنوان انجمن اولیا و مربیان در نظر گرفته شود.

 به گفته او در شبکه شاد فعالیت های فرهنگی متفاوت انجام می‌شود. بسیاری از برنامه‌ها  که در گذشته می‌توانست 100 تا 200 نفر مخاطب داشته باشد هم اکنون به بیش از دو هزار مخاطب ارتقا یافته است.

پرداخت پاداش بازنشستگان تا پایان شهریور

حاجی میرزایی تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین در اولویت قرار دارد. و پیشران‌ها مشخص و هدف گذاری شده است. برای ملموس‌تر کردن سند تحول و آشنایی جامعه با آن 25 سند تحولی تهیه شده که هدف از این اقدام شوق انگیزی و ایجاد مشارکت اجتماعی است. همچنین برای مسکن فرهنگیان اقدامات مناسبی انجام شده است. تاکنون 73 هزار از متقاضیان تایید و 25 هزار واحد در شرف ساخت  و ساز است. امید است تا پایان شهریور پاداش بازنشستگان پرداخت شود.

جذب نیرو در آموزش و پرورش

به گفته او امسال نیز 20 هزار نفر دانشجو معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و 28 هزار نفر از طریق ماده 28 از بین افراد با تحصیلات عالیه جذب می‌شوند. 25 هزار نفر از معلمان و مربیان استخدام می‌شوند و بر اساس قانون تغییر وضعیت این افراد انجام می‌شود.

وزیر تاکید کرد: امسال 72 هزار نفر در آموزش و پرورش  و 7هزار نفر نیروی تربیتی جذب شدند. همچنین 100 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات مدارس انجام شده است. در بودجه امسال برای تجهیز هنرستان‌ها 400 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن طرح های متعدد انجام می‌شود. همچنین طرح آجر به آجر برای توسعه ساخت مدارس و مشارکت افراد در دستور کار قرار دارد.

با احتساب معلمان حق‌التدریس کمبود نیرو نداریم

او درباره تامین نیروی انسانی و احتمال کمبود معلم برای شروع سال تحصیلی گفت: تعدادی نیروی رسمی و تعدادی نیروی حق التدریس داریم که اگر نیروهای حق التدریس را درنظر بگیریم نیازمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از افرادی که از قبل سال ۹۱ به صورت حق التدریس با ما همکاری دارند، نیز استفاده کنیم.

افزایش نمرات دانش آموزان در دوران شیوع کرونا

وزیر آموزش و پرورش گفت: از همان روزهای نخست شیوع کرونا با آموزش‌ها از راه دور اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دادیم. در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت کنندگان و کیفیت نمرات نیم یا یک نمره افزایش یافته است.

هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن تلویزیون از آموزش جدا نمی‌شود

حاجی میرزایی افزود: در سال تحصیلی جاری از تجربیات گذشته برای بهبود آموزش استفاده می‌کنیم. به تدریج ظرفیت ها افزایش یافته است. این آموزش با همکاری صدا و سیما به سمت آموزش‌های با کیفیت و ترکیبی است. هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن تلویزیون از آموزش جدا نمی‌شود و کار را با دقت و کیفیت انجام می‌شود.

او تاکید کرد: موضوع اقتصاد آموزش و پرروش پیچیده است. این کمیته رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان و وضعیت فرهنگیان در آن انجام شد. خوشبختانه هزار و 100 میلیارد برنامه ریزی شده و برای توزیع در بین اعضای صندوق توزیع شده است. برای سهیم کردن اعضای صندوق ارزش افزوده تدبیر شود.

شناسایی تنگنا‌های دارایی‌های آموزش و  پرورش

به گفته او در مورد مولدسازی دارایی‌های آموزش و  پرورش  95 تنگنا شناسایی شده است. در حوزه بهره برداری منافع نیز تدابیری لحاظ شده است. تدابیری برای حوزه برنامه ریزی و بهره برداری در دستور کار قرار دارد.

اتخاذ تدابیری برای تدوین سند جنسی

حاجی‌میرزایی درباره آموزش جنسی در مدارس توضیح داد: تدابیری برای تدوین سند جنسی اندیشیده شده است در این باره ماموریتی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت به آموزش و پرورش محول شد. در دوره مدرسه آموزش را مخصوص معلمان و والدین در نظر گرفتیم. در شرایط فعلی آگاهی‌های لازم از طریق معلمان صورت می‌گیرد براین اساس پیش نویس این سند آماده شده است و امیدواریم زودتر به مرحله اقدام برسد.

امکان تامین منابع مالی لازم برای واردات تبلت در این زمان کوتاه دشوار است

او درباره تهیه تبلت ارزان برای دانش‌آموزانی که به دستگاه هوشمند دسترسی ندارند گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری‌هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشتهایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

فعالیت کادر آموزش در مدارس

او در پاسخ به خبرنگار برنا درباره حضور کادر آموزشی در استان هایی با وضعیت قرمز بیان کرد: فعالیت افراد تعریف شده است و شرایط کنونی کار ما تعطیل پذیر نیست و هر فردی در مقابل وظایف خود مسئول است.

غربالگری دانش آموزان در طرح نماد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا درباره روند مهارت آموزی  در  بین دانش آموزان  در شبکه شاد  و آموزش های از راه دور افزود: در طرح نماد غربالگری‌ها  انجام شده و افراد از سوی والدین معلمان و... شناسایی می‌شوند  و از هفته گذشته اجلاس سراسری وجود دارد. طرح نماد و یاری گران زندگی بر روی شبکه شاد بارگزاری شده است. آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های آموزش و پرورش است و در پی مصونیت دانش آموزان هستیم.

توزیع کتاب‌های درسی در موقع مقرر انجام می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب‌های درسی نگران کننده نیست، وضعیت استان‌ها هرروز پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب‌های درسی دنبال می‌کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند یا محل سکونتشان تغییر کرده اما آنها که ثبت‌نام کرده‌اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.

او درباره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و امکانات ویژه شبکه شاد برای گروه‌های استثنایی گفت: تلاش می‌شود آموزش آنها آسیب نبیند. تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال هایی درنظر گرفته شده است.

تا امروز 130 میلیارد برای تامین بهداشت مدارس صرف شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سرانه بهداشتی مدارس و ترمیم سرویس‌های بهداشتی مدارس اظهار کرد: 100 میلیارد تومان سرانه بهداشتی مدارس درنظر گرفته شده است. امسال هم 30 میلیارد تومان دیگر در مدارس کشور توزیع شد. علاوه بر آن اگر کمبودی باشد حتما تامین خواهد شد. ذدر این خصوص رایزنی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده و برای آغاز سال تحصیلی مشکلی نداریم. ترمیم سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس انجام شده و یا در حال انجام است.

او درباره وضعیت ارزشیابی‌های پایانی و نمره دهی به دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: اینکه مدارس را ناچار کرده‌اند بچه ها را در امتحانات قبول کنند گزاره درستی نیست و اطلاعات شما دقیق نیست. ما هیچ ملاحظه‌ای برای اینکه معلمی سوالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، نداشته‌ایم. اگر در هرجایی چنین اتفاقی افتاده تخلف است و بررسی خواهد داشت. اتفاقا اصرار داشتیم همه محتوای آموزشی تدریس و از آن آزمون گرفته شود. برای پایه نهم و دوازدهم نیز اصرار ما برگزاری حضوری امتحانات بود. درخواست می‌کنم بدون اتکا به شواهد قوی و مستند چنین مواردی را مطرح نکنید.

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بررسی‌هایی در زمینه افت یادگیری دانش‌آموزان با توجه به آموزش‌های مجازی صورت گرفته است ادامه داد: ما در سال گذشته به یکباره با وضعیتی غافلگیر کننده مواجه شدیم. ممکن است آموزش‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده باشد اما مدام برای بهبود آن تلاش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم. ارزیابی‌های ما اینگونه نیست که آموزش و یادگیری تنزل کرده باشد. به عنوان مثال در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت کنندگان افزایش داشته و هم کیفیت نمرات آنها نیم تا یک نمره بهبود پیدا کرده است.

سامانه 4317 برای تخلفان مدارس در اخذ شهریه

 او درباره شهریه مدارس غیر دولتی افزود: هیچ  مدرسه ای فراتر از دستورالعمل نمی‌تواند شهریه اخذ کند. هر مدرسه ای از این مقدار بیشتر اخذ کند با طرح شکایت بر اساس ضوابط و از طریق مراجع قانون رسیدگی می شود. مصوبات طراحی شده  و پیشنهاد لغو و تعطیلی موقت اعمال می شود. بخش از هزینه ها بر اساس توافق با خانواده ها  اخذ می شود. سامانه  4317 برای این مقوله طراحی شده است. در مدارس غیر دولتی ناظر مقیم فعالیت می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز