یک متخصص تغذیه مطرح کرد:

سالمندان و زنان باردار بیش از دیگر افراد نیازمند تامین کلسیم/تامین نیاز کلسیم بدن با مصرف روزانه یک لیوان شیر

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۰۶:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۲۸۳۲
سالمندان و زنان باردار بیش از دیگر افراد نیازمند تامین کلسیم/تامین نیاز کلسیم بدن با مصرف روزانه یک لیوان شیر
سید ضیا الدین مظهری گفت: مصرف کلسیم در زنان باردار و افراد در سنین 60 سال به بالا الزامی است، چون کلسیم نه تنها در حفظ سلامت دندان و استخوان‌های بدن موثر است، بلکه فعل و انفعالات متعدد در این باره انجام می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در کشور ما سرانه مصرف لبنیات کاهش یافته است. از سوی دیگر با پیری جمعیت مواجه هستیم و همین امر می‌طلبد تا میزان مصرف لبنیات و کلسیم در کشور افزایش پیدا کند.

افراد بالای 60 سال کلسیم مصرف کنند

سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: برای افراد در سنین 60 سال به بالا مصرف کلسیم الزامی است، چون کلسیم نه تنها در حفظ سلامت دندان و استخوان‌های بدن موثر است، بلکه فعل و انفعالات متعدد در این باره انجام می‌شود.

 او اظهار کرد: اگر افراد در سنین بالا نتوانند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کنند ناچار بدن برای خنثی کردن محیط اسیدی خود باید به استخوان‌ها متوسل شود و کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده و فعال و انفعالات عصبی همچون ضربان قلب و انعقاد خون را از استخوان‌ها تامین کند.

کمبود کلسیم و هزینه‌های گزاف

 این پزشک افزود: در صورتی که تامین لبنیات برای میانسالان و سالمندان جامعه انجام نشود تا بتوانند منابع کلسیمی خود را بدست آورند هزینه‌های هنگفت بر اثر شکستگی لگن به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و در نهایت در راستای ترمیم  شکستگی‌ها باید هزینه‌های گزاف صرف شود.

 او تصریح کرد: بنابراین شایسته است تا نهادهای مسئول در راستای تامین شیر و لبنیات سالمندان اقدامات اساسی انجام دهند. بنده به عنوان متخصص تغذیه این پیشنهاد را به دست اندرکاران عرضه می‌کنم.

مظهری درباره مقدار مصرف لبنیات در بین افراد گفت: سلامتی ما در گروی رعایت رژیم غذا متناسب، متنوع و مناسب است. بنابراین هرچیزی که فراتر از نیاز باشد به جای اینکه جان بخشی باشد جان‌ستان می‌شود. هرچیز کمتر از نیاز هم مسئله ساز است.

زنان باردار بیش از دیگر افراد جامعه لبنیات مصرف کنند

به گفته این متخصص تغذیه باید منابع مناسب از طرق مختلف تامین شود. در زمان بارداری مقدار نیاز کلسیم بدن افزایش پیدا می کند و هر فرد به طور معمول بین 600 تا 800 میلی گرم در روز به کلسیم نیاز دارد. به شرطی که کلسیم به همراه دی 3 تامین شود.

 این متخصص تغذیه  در ادامه گفت: بنابراین حداقل یک تا دو لیوان، شیر، ماست و کشک نیاز افراد بالغ را  به طور روزانه برطرف می‌کند.  

او در پایان تاکید کرد: به اعضای هر 100 کنجد 670 میلی‌گرم کلسیم معادل مصرف سه برابر شیر است. در حالی که یک لیوان شیر 250 میلی گرم کلسیم دارد.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز