معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کاهش زمان صدور مجوز برای راه اندازی تعاونی از ۷۰ به ۱۰ روز/ انتشار سندهای حوزه تعاون برای شفافیت

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ - ۱۰:۲۹:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۳۶۸۸
کاهش زمان صدور مجوز برای راه اندازی تعاونی از ۷۰ به ۱۰ روز/ انتشار سندهای حوزه تعاون برای شفافیت
محمد کبیری گفت: برای توسعه شفافیت در بخش تعاون، سامانه هوشمند و جامع تعاون را راه اندازی کردیم که در این راستا صدور مجوز تعاونی ها از ۷۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد کبیری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، گفت: اقتصاد تعاون و فعالیت تعاونی ها فقط مختص ایران نیست و ۳ میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد که ۲۸۰ میلیون نفر در این تعاونی ها مشغول به کار هستند.

او افزود: ۹۴ هزار تعاونی در سراسر کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون عضو در این تعاونی های مشغول هستند که در واقع ۱.۷ میلیون نفر در بخش تعاون ایران فعالیت می‌کنند.

کبیری تصریح کرد: ما خود را متعهد می‌دانیم به ارتقا سطح تعاون بپردازیم در عین حال برنامه هایی نیز در این خصوص داریم، چرا که یکی از بهترین راه های مبارزه با آثار منفی رکود اقتصادی توسعه تعاونی هاست و بهترین مسیر برای تجمیع سرمایه های خرد مردم است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید اذعان کنیم که در این روزها منابع حاصل از منابع بانکی به صورت عمومی در اختیار مردم است و در جایی هدایت می‌شود که باعث آسیب به اقتصاد کشورما می‌شود مثل بازار ارز، طلا و... اگر تشویق های در توسعه تعاون و حمایت از سرمایه گذاری مردم صورت گیرد وضعیت اقتصاد ما خوب خواهد شد.

او ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد خوب باید چند اتفاق رخ دهند، مانند؛ توسعه شفافیت، توسعه نوآوری و توسعه، حمایت های هدفمند از تعاونی ها و توسعه اقدامات نوین در بخش تعاون موثر است.

کبیری بیان کرد: از ۹۴ هزار تعاونی کشور که در ۳ حوزه تولیدی، توزیع و خدمات در حال فعالیت هستند، ۲۵هزار از این تعاونی ها در دولت تدبیر امید شکل گرفته است در همین راستا بودجه توانمند سازی تعاونی ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶، ۱۲ برابر افزایش یافته است همچنین افزایش ۲۵ درصدی سقف ضمانت نامه انجام شده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از کارهای ما در توسعه تعاون، توسعه شفافیت است، بر همین اساس توانستیم برای توسعه شفافیت در بخش تعاون، سامانه هوشمند و جامع تعاون را راه اندازی کنیم و این یک دستاورد خوب است. یکی از اهداف ما در ایجاد این سامانه تبدیل بخش تعاون به یک اتاق شیشه ای است تا تمامی مردم خیالشان راحت باشد که وقتی در حوزه تعاون سرمایه گذاری می‌کنند هیچ اتفاقی نمی افتد.

او عنوان کرد: افزایش ۱۲ برابری اهداف نظارتی و انتشار سندهای حوزه تعاون یکی از اقداماتی بوده است که در این سامانه انجام دادیم به گونه ای که اگر افراد در گذشته برای تشکیل یک تعاونی ساده باید به ادارات مراجعه می‌کردند اما دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست و اگر پروسه مجوز آن ۷۰ روز طول می‌کشید امروزه به ۱۰ روز کاهش یافته است.

کبیری تصریح کرد: در توسعه نوآوری تعاونی‌ها عمل گرایانه وارد شده ایم همچنین به صورت ویژه سعی کرده ایم از تشکیل و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان حمایت کنیم و خط اعتباری نرخ ترجیحی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به عاملیت بانک توسعه تعاون را در اختیار این دسته از تعاونی‌ها قرار داده ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور کلی از چند ماه گذشته خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی در اختیار تعاونی‌های دانش بنیان قرار گرفته است.

او افزود: این خط اعتباری با نرخ ۸ تا ۱۲ درصد نامحدود است برای اینکه تعاونی‌ها بخواهند در حوزه دانش بنیان و نوبنیان فعالیت کنند.

کبیری بیان کرد: شرکت‌های تعاونی برای دریافت این وام می‌توانند درخواست خود را به صورت غیر حضوری به بانک توسعه تعاون ارائه دهند.

او ادامه داد: در کنار مرکز نوآوری، توسعه تعاون را در ۱۱ استان کشور تشکیل داده ایم که این مراکز با دو هدف کلی تشکیل شده اند نخست حمایت از تشکیل توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان، دوم حمایت از توسعه آر اند دی، نوسازی تعاونی‌ها و همچنین بهسازی فرآیندهای داخل تعاونی‌ها از طریق ارائه مشاوره‌های کسب و کار به آنها تعاونی ها به شدت در شرایط اقتصادی موجود مثل بنگاه‌های دیگر نیازمند آن هستند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نخستین صندوق خطر پذیر بخش تعاون را با همکاری صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تشکیل داده ایم.

او در ادامه از همه تعاون گران دعوت کرد اگر تمایل به تشکیل صندوق خطر پذیر مشترک با بخش دولتی را دارند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امکان را فراهم کرده که صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با سهم ۴۹ درصدی این صندوق‌ها را با مشارکت بخش غیر دولتی و تعاونی تشکیل دهد.

کبیری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی دولت و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها برای مقابله با تحریم ها استفاده کرد.

او با بیان اینکه می‌توان از توانایی و ظرفیت تعاونی‌ها و تعاون گران برای گذر از پیچ اقتصادی پیش رو استفاده کرد، اظهار کرد: شبکه سازی و توانمند سازی تعاونی‌ها با توسعه نوآوری و شفافیت و تقویت بخش تعاون محقق می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ویژگی‌های توسعه تعاون را باز توزیع عادلانه ثروت و اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود: تعاونی‌ها بستری را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی و ایجاد و تثبیت اشتغال فراهم می‌کنند.

کبیری در خصوص بازار فروش محصولات زنان سرپرست خانوار، گفت: ما از دولت آقای رفسجانی، تا خاتمی و احمدی نژاد و اکنون، تلاش هایی بسیاری در زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار داشتیم. اما پاشنه آشیل همه این طرح ها عدم توجه به بازار فروش محصولات بوده است. ما با شرکت دیجی کالا و چند فروشگاه آنلاین دیگر قرار گذاشته ایم که محصولات مشاغل را بر دیوار خود قرار دهند. اما باید توجه کرد که نوع تولیدات آنها نیز مهم است. تولیدی که مبتنی بر نیاز بازار نباشد، محکوم به شکست است.

او افزود:  همه دستگاه ها باید توجه کنند که پرداخت تسهیلات برای ایجاد یک بنگاه به تنهایی کار درستی نیست. ما نباید افرادی که بیکار هستند را به بیکاران بدهکار تبدیل کنیم. خیلی از افراد این تسهیلات را می گیرند و پس از مدتی نمی توانند محصولاتشان را بفروشند و ور شکستگی ایجاد می شود.

کبیری عنوان کرد: دیجی کالا قبول کرده است محصول هزار تعاونی را بر سکوی فروش خود قرار دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز