تولید ۲۴ هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری/ برداشت گردو هم با افزایش ۹۰ درصدی همراه بود

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۱۱:۴۵:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۴۳۰۰
تولید ۲۴ هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری/ برداشت گردو هم با افزایش ۹۰ درصدی همراه بود
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ ابراهیم شیرانی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو در این استان خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به پارسال با افزایش ۹۰ درصدی همراه است.

او میزان برداشت محصول گردو در سال زراعی گذشته را سه هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت: پارسال بدلیل پدیده سرمازدگی بخش عمده‌ای از محصول گردو این استان دچار خسارت شد و از بین رفت.

شیرانی همچنین از تولید ۲۴ هزار تن محصول بادام این استان در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان تولید هم در سال زراعی گذشته تنها ۱۷ هزار تن گزارش شد.

او وسعت بادامستان‌های بارور استان را ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برآورد کرد و گفت: بیش از۷۰ درصد بادام چهارمحال و بختیاری از نوع مامایی و مابقی از ارقام سفید، ربیع، محبی، سنگی و شاهرودی است.

شیرانی ادامه داد: بخش عمده بادامستان‌های این استان در شهرستان‌های سامان، بن و حاشیه رودخانه زاینده رود قرار دارد.

او وسعت باغات مثمر این استان را ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بیان و اضافه کرد: حدود ۳۰ هزار و ۷۰۴ هکتار آن بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیربارور است.

شیرانی از حذف و جایگزینی ۴۰۰ هکتار از باغات فرسوده استان با نهال اصلاح شده سازگار اقلیم در سال زراعی جاری در استان خبر داد و اظهار داشت: امسال در بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات استان اصلاح و عمل پیوند انجام شده است.

او از تولید و توزیع، ۴۴۶ هزار اصله نهال مثمر در هفت نهالستان استان در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نهال در زمان مناسب کشت به منظور توسعه، حذف و جایگزینی باغ ها، بین بهره برداران با قیمت متعادل عرضه خواهد شد.

شیرانی، میزان محصول برداشت سالانه محصولات باغی این استان را بیش از ۱۹۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در صورت اصلاح و احیای باغ‌های قدیمی و کم بازده، برداشت محصول تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

نظر شما