پیگیری هفته خبرگزاری برنا در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌های ایران؛

رئیس فراکسیون محیط زیست: محیط زیست درخواستی برای جبران کمبودها به مجلس نداده است/ قانون مدیریت بحران از گروه های مردم نهاد حمایت کرده است

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۰۴:۳۶:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۵۰۱۵
رئیس فراکسیون محیط زیست: محیط زیست درخواستی برای جبران کمبودها به مجلس نداده است/ قانون مدیریت بحران از گروه های مردم نهاد حمایت کرده است
سمیه رفیعی در خصوص حمایت از گروه های مردم نهاد در عرصه اطفای حریق جنگل ها و مراتع گفت: در قانون مدیریت بحران که چند روز پیش ابلاغ شد، حمایت از گروه های مردم نهاد نیز در دستور کار قرار گرفته است. آیین نامه اجرایی این قانون نیز برای دولت ارسال شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پس از آتش سوزی میانکاله بود که مسئولین محیط زیست آن منطقه از نبود حداقل امکانات برای مهار آتش سوزی خبر دادند و در پی آن نیز همین چند روز پیش بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد که سازمان محیط زیست مسئول تامین تجهیزات سنگین نیست و باید سازمان‌های مرتبط در خصوص مدیریت بحران اقدام به تامین تجهیزات سنگین برای اطفای حریق کنند و تاسیسات لازم را در مناطق خطرناک ایجاد کنند. در هر منطقه ای که آتش سوزی رخ می دهد، مدیرکل محیط زیست باید اقدام به اجاره وسایل از سایر دستگاه ها کند. اظهاراتی که در ورای آن اما و اگرهایی از جمله تقارن حوادث و سرعت در عمل مطرح می شود که عملا چالش هایی جدی در این حوزه به حساب می آیند.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: امسال مجلس به شکل ویژه ای به اطفای حریق جنگل‌ها رسیدگی خواهد کرد. در این میان تجهیزات سنگین نیز باید مدنظر قرار گیرد. امروزه صنایع سنگین و برای نمونه هلی‌کوپترها در اختیار وزارت کشور است و مجلس نیز در این خصوص تذکر داده که باید برای برخواستن هلی‌کوپترها و امدادرسانی به مناطقی که طعمه حریق شده‌اند از سخت‌گیری‌ها پرهیز شود. دلیل آن‌ها نیز این بوده که برخواستن هلی‌کوپتر هزینه‌های زیادی را به بار می آورد. 

او افزود: در این راستا وظیفه اصلی محیط زیست و یا منابع طبیعی این است که هماهنگی های لازم و مدیریت مسئله را برعهده گیرند. در این میان سازمان محیط زیست آن توانایی را ندارد که بتواند به نهادهای بالا دستی خود دستور دهد که تجهیزات سنگین خود را در اختیار آن ها قرار دهد بنابراین ضرورت دارد یک مجموعه همچون مدیریت بحران با اختیارات بیشتر وجود داشته باشد که بتواند در این عرصه با توانمندی بیشتر ورود کند.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: معضل اصلی آتش‌سوزی‌های کشور عدم هماهنگی بین بخش های مختلف بود که منجر شد این عرصه به سختی مهار شود. یک بی تدبیری فاحش سبب شده بود تا حتی نیروهای داوطلب نتوانند به محل وقوع آتش سوزی برسند. ما قبول داریم که محیط زیست تجهیزات لازم را ندارد اما باید نیازهای خود را اعلام کند تا مجلس از آن ها آگاه شود. سازمان محیط زیست اگر کمبودی دارد باید آن ها را به مجلس بگوید تا در سال 1400 به آن بودجه تخصیص داده شود. محیط زیست تا این لحظه درخواستی برای جبران کمبودهای خود نداده است.

رفیعی در خصوص حمایت از گروه های مردم نهاد در عرصه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع گفت: در قانون مدیریت بحران که چند روز پیش ابلاغ شد، حمایت از گروه های مردم نهاد نیز در دستور کار قرار گرفته است. آیین نامه اجرایی این قانون نیز برای دولت ارسال شده است. طبق این قانون باید از گروه های مردم نهاد در عرصه اطفای حریق جنگل ها حمایت شود.

//انتهای پیام: 3

نظر شما