مدیرکل محیط زیست خوزستان:

تداوم ورود پساب شادگان به تالاب/ پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه پساب شهری شادگان/حقابه تالاب شادگان را نمی دهند/ وضعیت تالاب نسبت به سال قبل بهتر شده است

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۱۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۰۷۰
تداوم ورود پساب شادگان به تالاب/ پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه پساب شهری شادگان/حقابه تالاب شادگان را نمی دهند/ وضعیت تالاب نسبت به سال قبل بهتر شده است
محمد جواد اشرفی گفت: امروزه فعالیت های صنعتی تالاب شادگان را تهدید نمی کند بلکه پساب شهری شادگان همچنان وارد تالاب می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تالاب ۵۷۰ هزار هکتاری شادگان این روزها حال خوشی ندارد. خشکی و نمکزار، ۸۰ درصد تالاب را به اغما برده و فقط ۲۰ درصد آن در شرایط تالابی قراردارد. سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی کرده‌ است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در فصل گرم سال هستیم، تالاب شادگان وضعیت خوبی ندارد. در این فصل تبخیر آب چندین برابر است و ورودی آب نیز کم می شود. این روند در تمامی تالاب های کشور وجود دارد. 

او افزود: تالاب های کشور همواره به چند منبع مشخص وابسته بوده که غالب آن‌ها بارش و رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها هستند. امروزه فعالیت‌های صنعتی، تالاب شادگان را تهدید نمی‌کند بلکه پساب شهری شادگان همچنان وارد تالاب می شوند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: طبیعتا پساب وارد هر منطقه ای شود با توجه به آلودگی های میکروبی می تواند ایجاد مشکل کند. حجم پسابی که وارد می شود نسبت به حجم تالاب بسیار کم است اما همین امر نیز اشتباه بوده و باید اصلاح شود. 

اشرفی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود پساب به تالاب شادگان افزود: در راستای مقابله با این معضل تصفیه خانه پساب های شهر شادگان در دست احداث است. این تصفیه خانه 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن کمک بسزایی به حفظ تالاب شادگان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مطالبه جدی ما تامین حقابه تالاب شادگان است. در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است. در همین راستا به وسیله یک کانال حقابه ای به اندازه 5 متر مکعب بر ثانیه از کارون به تالاب شادگان سرازیر می شود.

او با اشاره به اینکه حقابه تالاب شادگان تامین نمی شود، اذعان کرد: در این راستا و برای بهبود وضعیت تالاب شادگان نیاز است تا حقابه این تالاب از رودخانه جراحی نیز تحقق یابد. این مقوله تنش زا شده است و آب کمی از جراحی به تالاب شادگان هدایت می شود.

اشرفی در پایان گفت: با توجه به ریزش های جوی و سیلاب ها وضعیت شادگان در یک سال اخیر بهبود یافته است اما این مقدار مورد تایید ما نیست و باید تلاش شود تا با تامین حقابه این تالاب و چیزی که حق آن است وضعیت این تالاب را به حالت استاندارد برگردانده تا شاید از فهرست قرمز جهانی خارج شود.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز