معاون امور جوانان در جلسه شورای فرهنگی عمومی مطرح کرد:

۴۰درصد از سربازانی که آموزش مهارت زندگی دیده‌اند به ازدواج ترغیب شده‌اند / تاکید تندگویان بر مهارت آموزی در آموزش و پرورش

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۱:۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۰۵۵۹۹۸
۴۰درصد از سربازانی که آموزش مهارت زندگی دیده‌اند به ازدواج ترغیب شده‌اند / تاکید تندگویان بر مهارت آموزی در آموزش و پرورش
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه امروز در سربازی مهارت لازم به جوانان آموزش داده می‌شود، یکی از این مهارت‌ها چگونه زندگی کردن است، آمارها نشان می‌دهد ۴۰درصد از سربازانی که آموزش مهارت زندگی دیده‌اند به ازدواج ترغیب شده‌اند.

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جلسه ۷۴۸ شورای فرهنگی عمومی در ادامه بحث و بررسی پیرامون جمعیت با حضور دکتر صالحی وزیر -فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و دیگر دست‌اندرکاران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.

محمد مهدی تندگویان که به همراه اعظم کریمی مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در این جلسه شرکت کرده بود، مشکل جوانان امروز را در نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی بیان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در سربازی مهارت لازم به جوانان آموزش داده می‌شود، یکی از این مهارت‌ها چگونه زندگی کردن است، آمارها نشان می‌دهد ۴۰درصد از سربازانی که آموزش مهارت زندگی دیده‌اند به ازدواج ترغیب شده‌اند.

او ادامه داد: مهارت نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد، اگر جوانی مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارد اما یک نخبه اجتماعی است که می‌تواند ۳۰۰ کارگر را اداره کند باید به آن جوان شجاعت داد، در این بین نباید از نقش مهم آموزش و پرورش غافل شد، در فضای آموزشی کشور باید مهارت به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل شود و تنها آموزش درسی صرف کافی نیست.

تندگویان اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی باید به این موضوع توجه داشته باشد که وزارت آموزش و پرورش در زمان آموزش، مهارت را هم به دانش آموزان یاد بدهد، درواقع جدای از آموزش بحث مهارت بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه در بخش‌هایی از موضوع جمعیت کشور عوامل فرهنگی تاثیرگذار وجود دارد، گفت: برای بررسی زوایای مختلف تاثیرگذار فرهنگ در موضوع جمعیت باید یک ستاد در این راستا تشکیل شود تا به خوبی جزئیات بخش‌های مختلف را بررسی کند.

او تصریح کرد: در حوزه فرهنگ نیازمند یک زبان ملموس در مورد جمعیت هستیم، در این زمینه کلی‌گویی خوب نبوده و در عین حال باید پیام‌های آموزنده دور را کنار گذاشته و به سمت پیام‌های نزدیک که بتواند در جامعه تاثیر سریع‌تر بگذارد برویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیام‌های مهم در مورد جمعیت باید به گونه‌ای باشد که بتواند در زندگی ملموس خانواده‌ها تاثیرگذار بوده تا آنها را به فرزندآوری مشتاق کند، براین اساس پیام‌های ما به جامعه باید طبقه‌بندی درستی داشته تا باتوجه به جامعه هدف این محتواها منتقل شود. برای نمونه پیام مشارکت فعال مردان در خانه می‌تواند تاب‌آوری زنان در باروری را بیشتر کند.

صالحی با اشاره به اینکه از موضوعاتی که در فرهنگ فرزندآوری مهم است نباید غافل شد، ادامه داد: باتوجه به شرایط کشور باید بسترهای لازم ذهنی برای فرزندآوری از طریق فرهنگ‌سازی درست برای مردم شکل بگیرد، در حال حاضر کشور درگیر بیماری کرونا است و باید در همین شرایط به مردم نشان داد که مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری در این ایام مشکلی ندارد و خانواده‌ها دچار تردید نباشند.

او گفت: امروز نیاز داریم که جامعه پزشکی و درمانی کشور این اطمینان خاطر را به جامعه بدهند که با وجود کرونا مشکلی برای بارداری وجود ندارد، البته در این شرایط ازدواج و زمان آن برای بسیاری از افراد دچار تغییراتی شده است که ممکن است همین تغییرات فرزندآوری را هم با فاصله روبرو کند.

خاکستری کردن جامعه نهال ترس را در دل جوانان کاشته است

در ادامه این جلسه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه تمایل به ازدواج و فرزندآوری در جامعه وجود دارد اما شرایط آن فراهم نیست، افزود: یکی از موانع این موضوع آمار بالای اعتیاد در مردان است، در واقع نرخ اعتیاد و آثار آن خانواده‌های ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین در این زمینه فرهنگ می‌تواند به کمک جامعه بیاید.

او ابراز کرد: در کنار فضای داخلی متاسفانه ایجاد فضای ناامیدی و ناامنی برای زندگی در ایران از آن سوی مرزها یکی از دلایل عقب‌نشینی در امر ازدواج و فرزندآوری است، تبلیغات منفی و خاکستری کردن جامعه نهال ترس را در دل جوانان کاشته است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: در ستاد بانوان تلاش کردیم سیاست‌های جنسیتی را برقرار کنیم که خوشبختانه به عنوان یک سند به تمام استان‌ها ارسال شده است، البته در هر استان متناسب با شرایط همان مکان سیاست‌های جمعیتی اخذ خواهد شد.

در ادامه این جلسه مسئولان دیگر دستگاه ها نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز