کرونا در کمین بیماران قلبی

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۰:۳۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۵۷۱۴۴
کرونا در کمین بیماران قلبی
یک متخصص قلب و عروق با تاکید بر ارتباط بیماری‌های قلبی با میزان ابتلا به ویروس کووید 19 عنوان کرد که از هر چهار نفر، یک نفر از بیمارانی که ناراحتی قلبی دارند، به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به نقل از برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران، فرخ زاد لایق، متخصص قلب و عروق در خصوص ارتباط بیماری‌های قلبی با ابتلا به کووید 19 گفت: امروز، دنیا با یک درگیری جهانی روبرو است و آن مساله پاندمی ویروس کووید 19 است. روزانه این ویروس هزاران نفر را قربانی خود می‌کند و تا زمان کشف واکسن و درمان این ویروس ناشناخته، این پاندمی ادامه خواهد داشت. مساله مهم درخصوص بیماری کووید 19 این است که بیماری زایی این ویروس نسبت به اعضای بدن اصلا شناخته شده نیست. در ابتدا این طور تصور می‌شد که کودکان به ویروس مبتلا نمی‌شوند اما کمی بعدتر رشد شیوع این ویروس کودکان را شاهد بودیم. ویروس در ابتدای ظهور نمود تنفسی داشت و کمی بعدتر با مشکلات گوارشی بروز پیدا کرد.

او افزود: ویروس کووید 19 با آسیب به عروق بدن در تمام سیستم‌های حیاتی پخش می‌شود و سیستم ایمنی را فوق فعال می‌کند و مکانیسم ایمنی از طریق خود ایمنی بیش فعال شده و باعث ایجاد التهاب در تمام بافت‌ها می‌شود.  

 فرخ‌زاد در تشریح اینکه این ویروس چطور باعث آسیب به قلب می‌شود نیز گفت: کسانی که در بیماری قلبی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کووید 19 هستند. خود ویروس نیز می‌تواند در کسانی که بیماری قلبی ندارند، بیماری قلبی ایجاد کند، زیرا که التهاب می‌تواند باعث لخته در عضله قلبی شده و نارسایی قلبی به همراه داشته باشد. ایجاد لخته در عروق که قبلا بدون مشکل بوده‌اند نیز می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. نوع دیگری از ابتلا نیز، درگیری شدید ریه خواهد بود.

او گفت: یک درصد از بیمارانی که مبتلا به کووید 19 هستند، دچار حمله قلبی می‌شوند و 25 درصد (از هر چهار نفر، یک نفر) از بیمارانی که ناراحتی قلبی دارند، به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

نظر شما