آنچه که درباره فواید معجزه آسای اسیدفولیک نمی‌دانید

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۲۲:۴۰:۳۱
کد خبر: ۱۰۵۸۳۵۸
آنچه که درباره فواید معجزه آسای اسیدفولیک نمی‌دانید
اسید فولیک یکی از انواع ویتامین B است که به نام فولات نیز شهرت دارد. فولات به طور طبیعی در خوراکی‌ها وجود دارد اما اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامین است. بدن ما قادر به ساختن اسید فولیک نیست و برای همین باید از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافتش کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اسید فولیک یکی از انواع ویتامین B است که به نام فولات نیز شهرت دارد. فولات به طور طبیعی در خوراکی‌ها وجود دارد اما اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامین است. بدن ما قادر به ساختن اسید فولیک نیست و برای همین باید از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافتش کنیم.

ورزشکاران و افراد بزرگسال فعال، فشار بیشتری به بدن‌شان وارد می‌کنند. هرچند تمرینات منظم و سخت برای سلامتی و تناسب اندام مفید است اما ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را هم بالا ببرد.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند تمرینات شدید می‌تواند به بدن فشار و استرس وارد کند، همچنین ثابت شده که فعالیت بدنی سخت و نیروگیر، می‌تواند میزان اسید فولیک خون را کاهش داده و به مرور زمان بر سلامت قلب اثر منفی بگذارد. چک کردن وضعیت اسید فولیک می‌تواند ریسک مشکلات قلبی را در افراد فعال کاهش دهد.

اسیدفولیک و نقش مؤثر آن در خونسازی و بارداری ایمن

یکی از نیازهای ضروری برای حفظ سلامتی بشر،غذای سالم و مغذی است. یک رژیم غذائی مناسب و متعادل که در آن اصل «تنوع و اعتدال» در مصرف مواد غذائی حفظ شده باشد و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین نماید؛ همچنین شامل تمام گروه‌های مواد غذائی (شیر و لبنیات، نان و غلات، میوه‌جات و سبزیجات، و چربی های مفید) باشد تا بدین وسیله مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن  را تأمین نماید و مانع ظهور و گسترش بیماری‌ها شود. یکی از این ویتامین‌ها که در ساخت و حفظ سلامت سلول‌های خونی مؤثر می‌باشد «اسیدفولیک» یا «فولات» نام دارد.اسید فولیک (فولات) جزء ویتامین‌های گروه B بوده و محلول در آب می‌باشد و یکی از ویتامین‌هائی است که در شکل‌گیری سلول‌های خونی مؤثر بوده و در فرایند خونسازی در بدن نقش دارد. کمبود اسید فولیک در میان دختران و زنان (بخصوص برای تغذیه مناسب در دوران بارداری) بسیار شایع می‌باشد.

کمبود ویتامین B12 نمایان نمی‌‌شود

مصرف زیاد اسید فولیک ممکن است باعث نمایان نشدن علائم کمبود ویتامین B12 شود؛ بدن از ویتامین B12 برای ساخت گلبول‌‌های قرمز و حفظ عملکرد قلب، مغز و سیستم عصبی استفاده می‌‌کند.

کمبود ویتامین B12 می‌‌تواند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد و در صورت کمبود شدید، باعث آسیب به اعصاب شود؛ از آنجا که این آسیب، برگشت‌‌ناپذیر است، تشخیص به‌‌موقع کمبود ویتامین B12 اهمیت ویژه‌‌ای دارد.

علائم کمبود ویتامین B12 مشابه علائم کمبود فولات است؛ مطالعات نشان داده‌‌اند که مصرف مکمل‌‌های اسیدفولیک و غذاهای غنی‌‌شده با آن علائم ناشی از آنمی مگالوبلاستیک که در اثر کمبود ویتامین B12 رخ می‌‌دهد را پنهان می‌‌کند؛ بنابراین مصرف بیش از حد اسیدفولیک ممکن است باعث پنهان ماندن علائم کمبود B12 و در نتیجه، آسیب به سیستم عصبی شود!

علائم کمبود ویتامین B12 شامل ضعف، خستگی، مشکل در تمرکز و تنگی نفس است.

همه زنان جوان باید اسید فولیک استفاده کنند

به اعتقاد کارشناسان سلامت بیشتر مکمل‌ها و ویتامین‌های موجود نه تنها بی‌استفاده هستند بلکه می‌توانند برای سلامتی هم خطرناک باشند.

اما در این میان یک استثنای مهم وجود دارد و آن توصیه به مصرف اسید فولیک برای زنانی است که قصد بارداری دارند.

به گفته کارشناسان سلامت، تمام زنانی که در سن بارداری هستند حتی اگر قصد بارداری در آینده نزدیک ندارند باید به طور روزانه از مکمل فولیک اسید مصرف کنند.

در این بررسی تاکید شده است بیشتر زنان میزان روزانه فولات توصیه شده را از رژیم غذایی‌شان دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل لازم است که مکمل اسید فولیک مصرف شود.

به گفته کارشناسان، مصرف فولات می‌تواند از بروز متداول‌ترین نارسایی‌های مادرزادی همچون نقص لوله عصبی که بر رشد مغز، جمجمه و ستون فقرات تاثیر گذاشته و به معلولیت و حتی مرگ منجر می‌شود جلوگیری کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز