جامعه از اعتیاد زنان آسیب بیشتری می‌بیند

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۰:۰۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۵۸۷۵۱
جامعه از اعتیاد زنان آسیب بیشتری می‌بیند
یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با بیان جامعه از اعتیاد زنان آسیب بیشتری می‌بیند،گفت: به دلایل ژنتیکی و متابولیسمی، آثار مخرب مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی در زنان نیز ماندگارتر و در نتیجه آنها آسیب‌پذیرتر از مردان هستند ضمن اینکه این وضعیت در وظیفه مادری آنان اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ رامین رادفر، پژوهشگر و درمانگر اعتیاد گفت: در همه نقاط دنیا، شیوع اعتیاد در زنان به مراتب کمتر از مردان است و هنوز هم نزدیک به ۹۰ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر و مشروبات الکی را مردان تشکیل می دهند و سهم زنان ۱۰ درصد است.

او با تاکید بر اینکه آنچه در سال های اخیر حائز اهمیت و نگران کننده است افزایش شیب صعودی اعتیاد زنان است، افزود: زنان کمتر معتاد می شوند اما در صورت اعتیاد، عمق و تخریب در آنان بیشتر است.

پژوهشگر و درمانگر اعتیاد تصریح کرد: به طور مثال اگر چند زن و مرد همزمان شروع به مصرف کرده باشند تعداد بیشتری از زنان به انتهای خط اعتیاد یعنی تزریق، طرد از منزل، کارتن خواب شدن و مسایلی مشابه می رسند.

یک زن معتاد به مراتب بیشتر از یک مرد معتاد به جامعه و خانواده آسیب می رساند

رادفر با تاکید بر نقش مادری و تاثیرپذیری مادران بر فرزندان و به دنبال آن جامعه افزود: طبیعی است اگر قرار باشد زنی بر اثر اعتیاد نتواند وظایف مدیریتی خانه و منزل را انجام دهد به مراتب آسیب بیشتری به خانواده می زند تا مردی که دچار اعتیاد شده است. شاید بر همین مبنا به تازگی عنوان شده که یک زن معتاد می تواند منجر به معتاد شدن ۸ تا ۱۲ نفر شود.

تخریب مصرف مشروبات الکلی در زنان بیش از مردان است

کارشناس حوزه اعتیاد درباره میزان تخریب اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی در زنان خاطرنشان کرد: عمده مطالعات در این زمینه به طور مشخص در خصوص الکل بسیار است و حکایت از این دارد که به دلایل ژنتیکی و متابولیسمی، زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند.

او درباره چرایی این امر ادامه داد: در بدن انسان آنزیمی وجود دارد که الکل را متابولیزه می کند یعنی الکل وقتی وارد بدن انسان می شود باید بشکند و تبدیل به ماده دیگری شود تا از بدن دفع شود. این آنزیم در بدن زنان کمتر از مردان ترشح می شود و در نتیجه مدت بیشتری در بدن زنان می ماند و آسیب می رساند.

به گفته رادفر، به همین دلیل در کشورهای مصرف کننده الکل، مقدار استاندارد و ایمنی مصرف الکل در میان زنان نسبت به مردان نصف محسوب می شود.

افزایش اختلالات ژنتیکی و احتمال سقط جنین در زنان معتاد

رادفر درباره تاثیر اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در میان زنان باردار هم اظهارکرد: شاید عنوان شود که تقویت سیستم ایمنی و امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است اما نکته حائز اهمیت اینکه آسیب های اعتیاد چندان ربطی با سیستم ایمنی بدن ندارد. در مورد زنان باردار این موضوع صدق می کند که به علت بارداری احتمال آمبولی (لخته شدن خون) بیشتر است حال اگر این خانم باردار مصرف کننده مواد مخدر یا الکل باشد این احتمال دوچندان می شود. پس در مقایسه با یک مرد در شرایط مشابه عوامل خطر بیشتری در اطراف او وجود دارد و آسیب پذیرتر است.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه بیماری های التهابی لگن و رحم از دیگر آسیب های جدی اعتیاد در زنان است، افزود: در بیماری های آمیزشی هم زنان بیشتر در معرض خطر هستند به طور مثال احتمال اینکه یک آقای دارای اچ ای وی مثبت به یک زن بیماری را انتقال دهد ۱۰ برابر عکس آن است یعنی زنان به دلایل فیزیکی و فیزیولوژی در برابر اچ ای وی به مراتب بیشتر آسیب پذیر هستند.

رادفر درباره تاثیرات اعتیاد بر سیستم باروری زنان هم بیان کرد: اعتیاد و مصرف الکل فرایند تخمک گذاری را مختل و باروری را با اختلال مواجه می کند. نکته دیگر اینکه در صورت باروری به شدت به جنین آسیب های جدی غیرقابل برگشت زده می شود.

او در پایان گفت: در جنین سندرم یا نشانگانی وجود دارد که در بدو تولد در نوزاد علایم محرومیت از الکل یا مواد را نشان می دهد که ضرورت مداخله خاص برای سم زدایی را دو چندان می کند. ضمن اینکه احتمال مرده زایی یا تولد نوزاد ضعیف و دارای ناهنجاری های مادرزادی بیشتر خواهد بود که بعدها بیشتر در معرض اعتیاد قرار گیرد.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز