گزارش؛

اما و اگرهای تولید و توزیع ماسک های بهداشتی/ ماسک های مناسب را از کجا بخریم؟

۱۳۹۹/۰۶/۲۸ - ۰۵:۵۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۵۹۲۷۹
اما و اگرهای تولید و توزیع ماسک های بهداشتی/ ماسک های مناسب را از کجا بخریم؟
ماسک به عنوان یکی از اقلام ضروری در مهار کرونا در گوشه خیابان، در دستان دستفروشان مترو و ... به فروش می‌رسد در صورتی که مجوز فروش ماسک را فقط داروخانه‌ها دارند. اما در کنار این موضوع چه نوع ماسک هایی در داروخانه ها برای پیشگیری از کرونا مناسب است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زدن‌ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها تنها راهکار برای مهار کرونا است. با توجه به شیوع کرونا از اسفند98 در کشور شاهد حواشی درباره توزیع  ماسک و مواد ضدعفونی کننده بودیم. هرچند این مقوله به دلیل افزایش تولیدات و فعالیت کارآفرینان برطرف شد. این اقدام به خودی خود ارزنده است، اما اینکه چه نوع ماسک‌هایی برای مهار کرونا و دیگر ویروس‌ها موثر است جای سوال دارد. این در حالی است که در گوشه خیابان، دستفروشان مترو، سوپر مارکت‌ها و  ... شاهد فروش ماسک‌های متنوع هستیم.

چه ماسک‌هایی باید مصرف شود؟

سعید مهرسروش، مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران، درباره کیفیت ماسک‌های مصرفی به خبرنگار گروه اجتماعی برنا گفت: در تمامی نقاط دنیا از ماسک‌های پارچه‌‎ای استفاده می‌شود که این مقوله برای مصونیت از کرونا بلامانع است.

 او افزود: در ایران از ماسک‌های طبی بیش از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود. این در حالی است که ممانعتی در استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای وجود ندارد.

مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران تاکید کرد: ماسک‌های جراحی و طبی نیز برای جلوگیری از کرونا ویروس استفاده می‌شود که بهترین نوع آن ماسک‌های سه لایه هستند.

 او درباره ماسک‌های سوپاپ‌دار در مصونیت افراد در برابر کرونا گفت: ماسک سوپاپ‌دار فقط فرد استفاده کننده را در برابر کرونا مصون نگه می‌دارند و دیگر افراد در ارتباط با او مصون نیستند، چون سوپاپ موجود در ماسک باعث انتقال ویروس به اطراف می‌شود. در روزهای نخست بروز کرونا ماسک فیلتردار مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که  ماسک سوپاپ‌دار فقط برای اتاق جراحی  مناسب است. هرچند استفاده  از فیس شیلد نیز  به تنهایی کافی نیست.

تهیه ماسک نیازمند فرهنگسازی

علیرضا هوشنگی، رئیس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی، به خبرنگار اجتماعی برنا درباره شرایط فروش ماسک افزود: شرکت‌هایی که پروانه کسب اخذ کرده و بر اساس ضوابط تجهیزات پزشکی اقدامات لازم را انجام دهد، مجاز به فروش ماسک هستند.

به گفته او همگان باید بدانند محل فروش ماسک داروخانه است.

هوشنگی تاکید کرد: نباید از ماسک‌هایی که خارج از داروخانه تهیه می‌شود استفاده کرد. باید این مقوله برای همگان جا بیافتد. برای مثال سرنگ را هیچ فردی از سوپرمارکت تهیه نمی‌کند، بلکه محل تهیه سرنگ داروخانه است. برای تهیه ماسک هم باید فرهنگ سازی شود.  

توزیع ماسک هزار تومانی در داروخانه‌ها

از ابتدای شهریور سال جاری بنا بود ماسک دولتی در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد. هرچند تاکنون درباره تامین ماسک هیچ اقدامی انجام نشده است.

سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره آخرین مراحل توزیع واکسن آنفلوآنزا به خبرنگار برنا گفت: امیدواریم از هفته آینده توزیع ماسک به شکل مناسب انجام شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ماسک با قیمت هزار و 300 تومان در اختیار همگان قرار بگیرد. هرچند هنوز از توزیع این نوع ماسک‌ها در داروخانه‌های کشور خبری نیست.

محمدی درباره ماسک‌های مورد تایید مجامع پزشکی برای مصونیت در برابر کرونا افزود: فقط ماسک سه لایه که در وسط آن ملت بلون (Melt blown)، به کار رفته مورد تائید است.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز