سخنگوی سازمان آتش نشانی:

قانون درباره ساختمان‌های ناایمن شفاف سازی کند/ آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست/ آمادگی آموزش ایمنی رایگان به تمام ادارات و مدارس را داریم/ تاکنون هیچکس برای تمدید تائیدیه ایمنی ساختمان خود مراجعه نکرده است

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۵:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۰۵۹۶۷۶
قانون درباره ساختمان‌های ناایمن شفاف سازی کند/ آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست/ آمادگی آموزش ایمنی رایگان به تمام ادارات و مدارس را داریم/ تاکنون هیچکس برای تمدید تائیدیه ایمنی ساختمان خود مراجعه نکرده است
جلال ملکی به مناسبت روز آتش‌نشان به تشریح آخرین وضعیت ایمنی پایتخت پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ۷ مهرماه به پاس قدردانی از خدمات آتش‌نشان‌ها به نام روز آتش‌نشانی نامگذاری شده است. باوجود اینکه آتش‌نشان‌ها در بحرانی‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین و سخت‌ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان می‌شتابند اما همچنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که این قشر دارند این است که نه ضابط قضایی هستند و نه اخطارهای آنها به رسمیت شناخته می‌شود اما هر وقت مشکلی پیش می‌آید، انگشت اتهام‌ها به سمت این سازمان نشانه می‌رود. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی به مناسبت روز آتش نشان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا به مشکلات و موانعی که بر سر راه آنها وجود دارد، پرداخته و از سختی‌های کارشان می‌گوید.

نه تنها مسئولین بلکه مردم هم برای ایمنی ارزش قائل نیستند

 ملکی در ابتدای این گفتگو با اشاره به مشکلات حوزه ایمنی گفت: مشکلات در حوزه ایمنی بسیار زیاد است و متاسفانه ایمنی جایگاه واقعی خود را تاکنون پیدا نکرده است به گونه‌ای که نه تنها مسئولین بلکه مردم هم برای ایمنی ارزش قائل نیستند.

او افزود: ایمنی از مقوله‌هایی است که همیشه از روزهای اول زندگی بشر مطرح بوده یعنی از روزی که بشر در غار زندگی می‌کرده و از دشت به غار پناه آورده تا روزی که برای تامین امنیت بیشتر، روستاها و شهرها را تشکیل داده و به زندگی دسته جمعی روی آورده است همه به این خاطر است که ایمنی خود را افزایش بدهد. 

قانون درخصوص ساختمان‌های ناایمن شفاف نیست

ملکی با اشاره به نبود متولی خاص درمورد ساختمان‌های ناایمن تصریح کرد: متاسفانه قانون هیچ نهادی را صراحتا متولی ساختمان‌های ناایمن معرفی نکرده است و این یکی از فریادهایی است که همیشه به سر دادیم تا قانون یکبار برای همیشه در این مورد شفاف سازی کند.

او افزود: اختیاراتی که قانون به آتش نشانی و شهرداری اعطا کرده فقط درحد چند اخطار است و این کافی نیست. اگر می‌بینیم کشورهای دیگر اختیارات بیشتری به سازمان آتش‌نشانی می‌دهند، امکانات لازم را هم فراهم می‌کنند.

آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با انتقاد از ضابط قضائی نبودن آتش‌نشانی عنوان کرد: متاسفانه آتش‌نشانی ضابط قضائی نیست و این باعث می‌شود فرصت سوءاستفاده در اختیار متخلفان قرار گیرد.

او افزود: در حوزه ایمنی یا قانون نداریم یا قوانین بسیار کلی است که همین عدم شفافیت دست متخلفان را باز می‌کند از طرفی اگر چند قانون هم وجود داشته باشد، ضمانت قانونی لازم را ندارد.

ملکی تصریح کرد: بارها به ساختمان‌های ناایمنی که مواد شیمیایی نگهداری می‌کنند، در زیرزمین کارگاه تولیدی درست کردند، شب‌های چهارشنبه سوری مواد محترقه درست می‌کنند و... اخطار دادیم اما چون می‌دانند ما نمی‌توانیم کاری کنیم گوش نمی‌دهند چون نهایت کار ما این است که چند اخطار بفرستیم یا نهایت به شهرداری نامه بزنیم که آنها اخطار دهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: درخواست ما این است که حداقل همین اخطارهای ما به رسمیت شناخته شود و وقتی به ساختمانی اخطار می‌دهیم ضمانت اجرا داشته باشد.

33 هزار ساختمان بازرسی شدند/ شناسایی حدود 200 ساختمان پرخطر

ملکی با اشاره به تعداد ساختمان‌هایی که مورد بازدید قرار گرفتند، گفت: خوشبختانه طی دو سه سال اخیر دستگاه قضایی ورود پیدا کرده و حتی وضعیت تعدادی از ساختمان ها به سرانجام رسیده است تاکنون به برخی ساختمان‌ها دستور تخریب یا ارتقا ایمنی داده اند.

او افزود: تاکنون 33 هزار ساختمان بازدید شده و دستورالعمل گرفتند و حدود دویست ساختمان پُرخطر شناخته شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی بیان کرد: باوجود اینکه سازمان آتش نشانی برای حوادث طراحی شده اما ما خودمان را به آب و آتش می‌زنیم تا ایمنی سازی کنیم به همین دلیل درتهران بسیاری از ساختمان‌ها بیش از یک بار اخطار گرفتند؛ نمونه آن ساختمان کلینیک سینا اطهر که 4 بار اخطار گرفت اما هیچ اهمیتی ندادند و آن حادثه رخ داد.

بسیاری از انبارهای شیمیایی ناصر خسرو ساماندهی شده اند

ملکی با اشاره به خطر انبارهای مواد شیمیای، دارویی و... گفت: سال‌ها قبل وقتی ناصرخسرو مرکز دارو و مواد شیمیایی شد کسی فکر نمی‌کرد به یک معضل تبدیل شود هرچند که خوشبختانه تاکنون بسیاری از ساختمان‌های آن مورد ساماندهی قرار گرفتند اما هنوز انبارها و زیرزمین‌هایی وجود دارد که وقتی آتش می‌گیرند بسیار گسترده و خطرناک است.

او افزود: وجود اماکن پرخطر داخل شهرها و بافت‌های مسکونی ممنوع است اما واقعیت این است که در تهران وجود دارد و منابع نفتی پرخطری داخل شهر قرار گرفتند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی بیان کرد: راه حل رفع این معضل، نگاه کوتاه مدت است یعنی برنامه‌هایی طراحی کنیم که اجرای آن شدنی و ممکن باشد.

او با اشاره به ایمنی انبارهای شیمیایی گفت: درخصوص این اماکن نگرانی خیلی زیادی نداریم چون ایمنی آنها خوب است اما باید نگاهمان به روز شود و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت کاربردی طراحی کنیم.

لزوم افزایش ایمنی نرم افزاری/ ایمنی باید فرهنگسازی شود

ملکی با تاکید بر افزایش ایمنی نرم افزاری تصریح کرد: ایمنی به دوبخش سخت افزار و نرم افزار تقسیم می‌شود. ایمنی سخت افزار یعنی آموزش آتش نشانان ورزیده و بررسی وضعیت ساختمان‌های شهر و ایمنی نرم افزاری یعنی فرهنگ سازی ایمنی که متاسفانه ما از آن بسیار غافل هستیم.

او افزود: متاسفانه به سمتی می‌رویم که انگار مردم وظیفه‌ای ندارند درحالی که شهر با توجه به شهروند خود پویاست و مردم نقش بسیار مهمی در ایمنی شهر خود دارد.

تاکنون هیچکس برای تمدید تاییدیه ایمنی ساختمان خود مراجعه نکرده است

سخنگوی سازمان آتش نشانی درخصوص تاثیر گواهی ایمنی بر کاهش خطرات گفت: طی این چند سال برای ساختمان‌های بلندمرتبه گواهی ایمنی صادر می‌کنیم، آتش سوزی ها در این ساختمان‌ها که تائیدیه ایمنی دریافت کرده اند و اغلب بلندمرتبه هستند 90 درصد کاهش پیدا کرده است چرا که اصول ایمنی رعایت شده است. 

به گفته ملکی این امر نشان می دهد رعایت اصول ایمنی تا چه میزان موثر است. 

او افزود: هر ساختمان برای اینکه از شهرداری پایان کار بگیرد، مجبور است از آتش نشانی تاییدیه اخذ کند که این تاییدیه یکسال اعتبار دارد.

ملکی ادامه داد: مالکان باید هر سال تائیدیه خود را تمدید کنند اما از بین این چند هزار ساختمانی که در سال‌های اخیر تائیدیه گرفتند، تعداد مواردی که دوباره بعد از یکسال خودشان مراجعه کردند؛ تقریبا نزدیک به صفر است این یعنی اینکه ما دید ایمنی نداریم.

آموزش و پرورش مسائل ایمنی را به دانش آموزان آموزش دهد

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به لزوم فرهنگسازی مسائل ایمنی بیان کرد: برای فرهنگسازی ایمنی بین مردم، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و صدا و سیما بسیار موثر هستند اما اقدام مفیدی از سوی آنها دیده نمی‌شود.

او افزود: برای من سوال است که تاکنون چند فیلم و سریال درمورد ایمنی و آتش نشانی ساخته شده است؟ چند گالری نقاشی با موضوع ایمنی برگزار شده است؟ همه اینها درحالی‌ست که پس از حادثه پلاسکو همه می‌خواستند فیلم، سریال، تئاتر و... بسازند.

ملکی تصریح کرد: کشور ژاپن از 20 سال پیش آموزش نرم افزاری را شروع کرده و به بچه‌ها در هر مقطع سنی یک مدل آموزش ایمنی می‌دهد و این اقدام فرهنگی بسیار کارسازتر از ساخت ایستگاه آتش نشانی است.

آمادگی آموزش ایمنی به ادارات و مدارس داریم

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اعلام آمادگی درخصوص آموزش به ادارات و دستگاه‌ها گفت: ما سال‌هاست آتش نشان داوطلب آموزش می‌دهیم و به تمام ادارات و دستگاه‌ها اعلام آمادگی کردیم تا برای کارمندان آنها دوره‌های آموزشی رایگان برگزار کنیم حتی گواهی معتبر هم صادر کنیم اما این کار به تنهایی موثر نیست.

او افزود: اگر آموزش و پرورش یک مطلب در کتاب‌های درسی منتشر کند می‌توانیم، بگوئیم سرمایه‌گذاری بلندمدت کردیم و این بچه‌ها 15 سال دیگر قانونمند می‌شوند یعنی اگر ماشین بخرند، خاموش کننده آتش هم داخل آن می‌گذارند و اگر خانه بخرند به اِلمان‌های ایمنی اهمیت می‌دهند.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز