نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا/ به چه افرادی واکسن ارائه می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۵:۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۷۴۰
نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا/ به چه افرادی واکسن ارائه می‌شود؟
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: یک تصور عمومی و یک نیاز کاذب مبنی‌بر اینکه همگان باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند وجود دارد، اما تعداد واکسن اندک است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس گفته‌های مسئولان بهداشت  و درمان کشور واکسن آنفلوآنزا در روزهای ابتدای مهرماه در کشور توزیع می‌شود. اما سال جاری در مقایسه با سال های گذشته تفاوت قابل توجهی دارد.

پوشش واکسن آنفلوآنزا 6 برابر سال‌های گذشته

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، درباره توزیع واکسن آنفلوانزا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: خریداری واکس آنفلوآنزا برعهده دولت و وزارت بهداشت و درمان است. واکسن از منابع اروپایی خریداری شده و مورد تائید سازمان بهداشت جهانی بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

 او افزود: 5 تا 6 برابر سال‌های گذشته واکسن آنفلوآنزا خریداری شده است. برای مثال بیش از 10 میلیون دوز واکسن خریداری شده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: یک تصور عمومی و یک نیاز کاذب مبنی‌بر اینکه همگان باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، وجود دارد اما تعداد واکسن کمتر از تمامی مردم کشور است. در صورت توزیع  هوشمندانه و هدفمند واکسن به شکل مناسب پوشش‌دهی صورت می گیرد.

اقدامات جدی برای جلوگیری از قاچاق دارو

آقازاده درباره روند توزیع دارو گفت: برای اینکه دارو در روند قاچاق قرار نگیرد باید برنامه مناسبی در زمینه توزیع آن انجام شود. پروتکل‌های دولت و توزیع واکسن بر اساس اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود.

او ادامه داد: هرچند برخی اقدامات در آن کم رنگ شده است. برای مثال سهم بخش خصوصی در درمان مردم و مبارزه با بیماری‌ها به ویژه کرونا باید شناخته و برای بخش خصوصی تمهیدات مناسب پیش‌بینی شود.

60 درصد خدمات درمانی در بخش خصوصی

به گفته او بیش از 60 درصد خدمات درمان کشور در بخش خصوصی انجام می‌شود. بسیاری از پزشکان در بخش خصوصی با بیماران کرونایی در ارتباط هستند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه روند درمان بسیاری از بیماران از سوی پزشکان در بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: نمی‌توان در تشخیص گروه اولویت برای تزریق واکسن از کادر درمان به ویژه افراد فعال در بخش خصوصی چشم پوشی کرد، چون 65درصد مراجعات در بخشی خصوصی انجام می‌شود.

کادر آموزشی تحت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار بگیرند

آقازاده تاکید کرد: در شرایطی که تاکیدات فراوان از سوی آموزش‌وپرورش برای برگزاری آموزش حضوری در سراسر کشور در شرایط ناپایدار فعالیت‌ها انجام می‌شود، دانش‌آموزان، آموزگاران و کارکنان مدرسه جزو گروه‌های هدف در جامعه تحت واکسیناسیون قرار بگیرند.

به گفته او وقتی آموزش و پرورش تاکید به برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری دارد باید در زمینه واکسیناسیون کادر آموزشی و دانش آموزان اقدامات انجام شود.

فعالیت‌های موثر برای جلوگیری از قاچاق دارو

 رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: از لحاظ توزیع واکسن هم دولت سعی دارد تا جلوی قاچاق دارو، گران فروشی و عرضه نامنظم آن گرفته شود، چون این واکسن با ارز دولتی 4200 تومان خریداری شده و قیمتش با ارز آزاد متفاوت است.

آقازاده تصریح کرد: کنترل دولت بر شبکه بهداشت و درمان در سراسر کشور مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت و شبکه‌های بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمامی مناطق روستایی و شهری کشور وجود دارد و پزشک خانواده در تمامی روستاها و در سه استان کشور مستقر است و می‌توان بالغ بر 40 میلیون نفر را زیر پوشش خانواده شهری،روستایی و ... قرار داد.

کم و کیف توزیع واکسن آنفلوآنزا

 رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بیماران خاص، کودکان، افراد مسن،  مادران باردار و...توصیه می‌شود. از سوی دیگر سیستم بهداشت و درمان موجود در جامعه می‌تواند این مقوله را عملیاتی کند.

او درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا در جامعه افزود: به باور بنده برای افرادی که جزو  40 میلیون گروه خاص نیستند می‌توانند از طریق داروخانه‌ها در کشور بدون هیچ اولویت و با کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت توزیع انجام شود.

 به گفته رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در داروخانه‌ها هم کد ملی افراد دریافت کننده اخذ و در سامانه بیمه سلامت ایرانیان قرار بگیرد، چند سامانه الکترونیک برای ثبت اطلاعات بیماران وجود دارد و هر گونه اخذ واکسن را می‌توان در سامانه ثبت کرد تا یک فرد نتواند چند بار واکسن آنفلوآنزا را خریداری کند. در صورت ثبت می‌توان نسبت به خریداری واکسن اقدام کرد.

واکسن با قیمت خریداری شده عرضه شود

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: استفاده از شبکه بهداشتی کشور و استفاده از داروخانه‌‎ها برای عرضه به مراجعان فقط با نسخه پزشک انجام می‌شود. باید واکسن با قیمت خریداری شده عرضه شود.

او گفت: مردم در تنگناهای مالی هستند و باید به برخی افراد به شکل رایگان واکسن عرضه شود. برای مثال وقتی دارو 10 میلیون و جمعیت کشور 80 میلیون نفر است باید افراد اولویت‌بندی شوند.

تاکنون واکسن کرونا تولید نشده است

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی درباره کم و کیف تولید واکسن کرونا در جهان افزود: تاکنون هیچ یک از واکسن‌های تولید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید نشده است. بنابراین واکسن برای کووید 19 تولید نشده است.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما