سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

حضور همراه در بخش کرونایی بیمارستان‌ها!/ ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد شده است/ زنان باردار روستایی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۱۲:۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۱۶۸۰
حضور همراه در بخش کرونایی بیمارستان‌ها!/ ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد شده است/ زنان باردار روستایی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا
سیما سادات لاری گفت: در حال حاضر 1.5 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای هلندی در کشور وجود دارد، اما با وجود تامین ارز، مشکلاتی برای جابه‌جایی ارز برای خرید این واکسن به علت تحریم‌ها وجود دارد که امیدواریم این مشکلات تا هفته‌های آتی برطرف شود.

به گزارش گروه اجتماعی  خبرگزاری برنا؛ نشست خبری سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز صبح به صورت آنلاین برگزار شد.

5/2 درصد از مبتلایان جهانی کرونا در ایران هستند

لاری در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: آرزومندیم تا کادر درمان بتواند در خدمت جامعه باشد. در 7ماه اخیر درگیر بیماری کرونا بودیم که 965 هزار نفر در جهان قربانی شدند و 5/2 درصد از مبتلایان دنیا در ایران هستند.

خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

 او افزود: این بیماری ادامه دارد و باید سبک زندگی را تغییر داد. خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در برخی از استان‌های رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته  و در موج سوم کرونا هستیم. در کره جنوبی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی 90 درصد میزان مبتلایان کاهش یافته است.

لاری تصریح کرد: بنابراین عزم جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم . با توجه به شیوع بیماری امیدواریم با همیاری و جدیت رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد تا در پاییز هم مشکلات کاهش یابد.

 او گفت: افزایش بیماری مشکلات کادر درمان افزایش پیدا می‌کند. باید کمک کرد تا کادر درمان سلامت باشند و با رعایت پروتکل‌ها فشارها را از دوش تیم درمان برداشت.

واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا را نمی‌توان برای همه افراد در نظر گرفت. این واکسن 30 تا60 درصد افراد را مصون نگه می‌دارد و اولویت تزریق واکسن برای گروه های خاص به بیماران در معرض خطر است.هرساله در دو هفته ابتدایی مهر تزریق واکسن  انجام می‌شد.

زنان باردار روستایی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

او تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی زنان باردار روستایی، افراد مسن، کادر بهداشت و درمان، مراکز بهزیستی، معلولان، نیروهای مسلح و... نیز بر اساس اولویت بندی ثبت نام شده و تزریقات انجام می شود.

پیش فروش واکسن در کار نیست

لاری افزود: واکسن کد شناسایی داشته و سعی شده تا تمهیدات لازمه به منظور جلوگیری از قاچاق آن اتخاذ شده تا دست کلاهبرداران قطع شود و در این زمینه هیچ پیش فروش واکسنی وجود ندارد.

آخرین مراحل تولید واکسن کرونا

به گفته او واکسن کووید 19 در کشور گروه‌هایی مشغول بررسی هستند و پا به پای دنیا فعالیت می‌کنند. در مجموعه کو وکس 180 عضو و 18 شرکت مشارکت دارند. 15 درصد پیش پرداخت ها در اختیار مجموعه  کو وکس قرار گرفته تا در صورت ساخت واکسن کرونا در اختیار ما قرار گیرد. تحریم‌ها بسیار ظالمانه است. ما مظلومانه از بسیاری از داروها محروم هستیم.

شدت بیماری کرونا به رفتار اجتماعی ما بستگی دارد

او با بیان اینکه 8 تا 10 برابر قدرت سرایت بیماری افزایش یافته است، گفت: در کشور ما هنوز این مقوله بررسی نشده است. این بیماری به رفتار اجتماعی ما بستگی دارد.

لاری تصریح کرد: شیوع بیماری افزایش و ابتلا افزایش می‌یابد. گرچه ندانسته ها ما بیشتر است، اما مراقبت ها افزایش یافته است. تاکنون 164 نفر شهید مدافع درمان داشتیم که براساس دستورالعمل افرادی که به شکل مستقیم با کووید 19 درگیر هستند جزو شهدا محسوب می‌شوند.

توزیع واکسن آنفلوآنزا با ثبت کد ملی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سامانه ثبت واکسن گفت: هنوز واکسن به داروخانه ها ارائه نشده است. باید اسم و کد ملی بیمار ثبت و در اختیار قرار گیرند.

به گفته او تاکنون تغییری در طرح تحول سلامت لحاظ نشده است. درآمد بیمارستان برای اجرای این طرح کاهش یافته است. اما هنوز اقدامات همچون گذشته انجام می شود.

در پاساژها، نانوایی‌ها  و فرودگاه پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود

لاری درباره بیماری ذات الریه گفت: بیماری ذات الریه یک بیماری تنفسی است. اما معمولا در پاییز این بیماری افزایش می‌یابد. به هر حال جهان به دنبال بازگشایی است، اما برقرای محدودیت ها باید با تایید ستاد کرونا باشد. پروتکل ها را سخت گیرانه رعایت شود. در حال حاضر افت رعایت پروتکل ها را داشتیم. در پاساژها، نانوایی ها  و فرودگاه پروتکل ها رعایت نمی شود.

او ادامه داد: در صدور دستورالعمل ها ضمانت اجرایی وجود ندارد. در زمینه قانون باید جدی وارد عمل شد. اگر در یک استان یا شهرستان پروتکل ها رعایت نمی‌شود باید محدودیت ها افزایش یابد. اما خط قرمز ما رعایت پروتکل های بهداشتی است. در دنیا نظارت‌ها افزایش یافته است.

ابتلای کودکان به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بستری و ابتلای کودکان به کرونا گفت: درصد موارد بستری های شدید تنفسی و ابتلای قطعی به کرونا میان 6 تا 18 ساله ها افزایش داشته و نیم درصد آنها نیز فوت شدند.

تاثیر بازگشایی مدارس در خیز مجدد کرونا

لاری بیان کرد: برای بررسی تاثیر بازگشایی مدارس در ابتلای به کرونا از الان نمی توان نظر داد بلکه باید دو هفته آینده مورد بررسی قرار گیرد. الگوی بیماری به نحوی است که افراد آسیب پذیر را بیشتر درگیر می کند. آمار فوتی های بالای 70 سال افزایش یافته است. الان عادی انگاری شده و فوتی ها در سنین سالمندی افزایش یافته است.

جلوگیری از حضور همراه مریض در بیمارستان ها

او ادامه داد: در جلسات ستادی مطرح شده که همراه مریض در مراکز درمانی فعالیت می‌کند. این مقوله شانس ابتلا به بیماری را افزایش می‌هد و باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و از آن جلوگیری شود.

افزایش تعداد بستری افراد بدحال

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در هفته گذشته بستری افراد بدحال افزایش داشت اما نمی‌توان گفت شدت بیماری افزایش یافته است و در این شرایط لازم است به موقع مراجعه به مراکز درمانی انجام شود.

افزایش محدودیت ها در تهران

لاری درباره وضعیت تهران به خبرنگار برنا گفت: به دلیل وسعت تهران باید محدودیت ها افزایش یابد. 60 تا 70 درصد ضریب اشغال تخت بیمارستانی در تهران است. ما دغدغه و نگرانی برای بستری افراد نداریم. همکاری تامین اجتماعی و هزار تخت در دو ماهه اخیر افزایش یافته است.

ماجرای دو قیمتی بودن واکسن  آنفلوآنزا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره دو قیمتی بودن واکسن  آنفلوآنزا به خبرنگار برنا گفت:  تفاوت قیمت واکسن آنفوآنزا در گرو مقوله تامین ارز است.

او درباره روند اختصاص واکسن به کادر درمان گفت: پزشکان و دندانپزشکان به دلیل اختصاص نیافتن این واکسن برای آنان معترض هستند و اختصاص آن به شرط تامین ارز صورت می گیرد. کادر درمانی در صورت قرار گرفتن در لیست اولویت، واکسن در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تامین 10تا 12 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی

به گفته او 10تا 12 میلیون دوز با ارز دولتی تامین شده با قیمت 42 هزار تومان عرضه می‌شود اما در صورت افزایش تقاضا این واکسن با ارز نیمایی تامین شده و با قیمت 200 هزار تومان به فروش می‌رسد تا بتوان از سواستفاده در این زمینه جلوگیری کرد. با استفاده از ماسک و رعایت بهداشت می توان از شر این بیماری در امان ماند. واکسن 60 تا 70 درصد می‌تواند ایمنی ایجاد کند.

لاری در خصوص توزیع ماسک بیان کرد: توزیع ماسک زیر نظر وزارت صمت صورت می گیرد وزارت بهداشت فقط در تهیه ماسک برای پرسنل خود وزارتخانه مسئول این امر است.  مردم را به سمت استفاده از ماسک های خانگی تشویق می کنیم.

کم و کیف اختصاص پاداش به کادر درمان

سخنگوی وزارت بهداشت درباره پاداش ها در نظر گرفته شده برای کادر درمان گفت: مراکز دولتی و کادر درمانی از کارانه‌ها غافل بودند. اضافه کارها باید با حقوق پرداخت شود. کارانه از درآمد اختصاصی بیمارستان ها تامین می شود در این شرایط نیز درآمد بیمارستان ها کاهش یافته است. تنها کمکی که می توان کرد این است که بتوان کارانه 98 را پرداخت کرد. امید است طلب کارانه همکاران تا آخر 98 کاهش یابد. همچنین اضافه کارها تصویب شود و معوقه کارانه ها در هفته نخست مهر و با کمک سازمان برنامه  و بودجه کاهش می یابد.

او تصریح کرد: پاداش دانشگاه ها اختصاص داده شده است. از 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان به همکاران پرداخت شده است. برخی دانشگاه ها پاداش ها را ناعادلانه پرداخت کردند.

افزایش قدرت سرایت ویروس کووید 19

لاری افزود: قدرت سرایت بیماری افزایش یافته است. تاکنون مقوله ای تحت عنوان چسبندگی  ویروس کرونا به سلول ها در کشور ما تایید نشده است.

 او درباره موج سوم کرونا در کشور بیان کرد: کشور ما پهناور است و شرایط شویع ویروس در تمامی کشور یکسان نیست برای مثال در اسفندماه قم موج سوم را داشت اما در حال حاضر  با کاهش نسبی ابتلا موج دوم را به دنبال دارد. در کشور استان های  فارس  و سیستان و بلوچستا مناسب عمل کرده اند. اما همچنان نگران ها در خصوص قم، اصفهان، لرستان و آذربایجان شرقی وجود دارد. هر شهرستان و استان داستان خاص خودش را دارد.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور

لاری ادامه داد: کاهش شیوع کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی رابطه مستقیم دارد آخرین ارزیابی ها ار رعایت 45/16 درصدی پروتکل ها و استفاده از ماسک حکایت دارد. هفت هزار و 500 نیروی بهداشت حرفه ای وجود دارد و باید همگان را رصد کنند. 15 هزار نیروی حراستی را آموزش داده تا بر رعایت پروتکل ها نظارت کنند. وزیر بهداشت و درمان درباره رعایت پروتکل ها نگران هستند. همکاران بهداشتی در این باره با سختی های فراوان مواجه هستند. مردم بهترین ناظرین هستند.

ابتلای دانش آموزان به کرونا

او درباره ابتلای دانش آموزان به کرونا در استان اصفهان گفت: هنوز دو هفته از بازگشایی ها مدارس گذشته و عملا رفتن به مدرسه اختیاری شده است. هم اکنون باید بررسی شود که چه تعداد دانش آموز به شکل حضوری در مدارس هستند در تهران 20 درصد دانش آموزان حضوری به مدرسه می روند و هر بازگشایی می تواند مشکلات متعدد را به دنبال داشته باشد. هر مدرسه ای که قادر به رعایت پروتکل های بهداشتی نیست باید به شکل غیر حضوری برگزار شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ابتلای کادر درمان افزود: بسیاری از دستیاران به کرونا مبتلا شدند و این افراد بیمه نبودند و با بیمه سلامت قرار داد بستند. در این هفته با بیمه آتیه ساز قرار دادی امضا شده و این افراد بیمه می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز