پیگیری چرایی عدم تصویب یک لایحه؛

نماینده مجلس: ابتکار اصرار به حذف کلمه «تصویب مجلس» داشت/ معاون ابتکار: تصویب این لایحه در شان مجلس و دولت نیست

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۰۵:۴۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۱۹۲۵
نماینده مجلس: ابتکار اصرار به حذف کلمه «تصویب مجلس» داشت/ معاون ابتکار: تصویب این لایحه در شان مجلس و دولت نیست
هفته گذشته معصومه ابتکار از رای ندادن کمیسیون برنامه و بودجه به لایحه زنان سرپرست خانوار خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در توئیتی نوشت: «هفته قبل به دعوت کمیسیون بودجه برای لایحه زنان سرپرست خانوار در مجلس حضور پیدا کردم و گزارشی از اقدامات دولت و معاونت ارائه و سوالات نمایندگان را پاسخ دادم. برخی سوالات کارشناسی و برخی توأم با موضع و سیاسی بود. در نهایت کمیسیون به لایحه که اصلاحیه ضروری قانون بود، رای نداد.»

پاسخ خانم ابتکار در مورد اصرار خود به حذف دو کلمه لایحه قانع‌کننده نبود/ اختصاص 300 میلیارد تومان به زنان سرپرست خانوار

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، درباره لایحه زنان سرپرست خانوار  به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار، بند «ت» ماده 80 برنامه ششم توسعه معاونت امور زنان ریاست جمهوری را موظف کرد تا طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی و با همکاری وزارت رفاه لایحه‌ای در این خصوص تهیه کند.

او افزود: براساس قانون، برنامه مذکور باید در هیات وزیران مورد تائید و سپس در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا مجلس بر اجرایی شدن آن نیز نظارت کند.

ارکانی تصریح کرد: خانم ابتکار این لایحه را به مجلس دهم ارسال کرد اما در دستور کار قرار نگرفت به همین دلیل ایشان هفته گذشته برای پیگیری این لایحه مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه آمدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد علت رای ندادن کمیسیون به این لایحه گفت: توضیحاتی که خانم ابتکار در جهت تصویب این لایحه ارائه دادند برای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قانع کننده نبود چراکه ایشان اصرار داشتند کلمه «تائید هیات وزیران» و «تصویب مجلس» از این لایحه حذف شود در حالی که نمایندگان مجلس معتقدند چون بودجه این لایحه را اختصاص می‌دهند باید بر نحوه اجرای آن هم نظارت داشته باشند و لایحه را مورد تصویب قرار دهند.

او افزود: از آنجایی که ایشان توضیح قانع کننده در مورد این اصرار خود ارائه ندادند، نمایندگان قانع نشده و به این لایحه رای نداند.

ارکانی بیان کرد: برنامه ششم توسعه که سند بالادستی است، تصریح دارد برنامه معاونت امور زنان باید هم به تائید هیات وزیران و هم تصویب مجلس برسد و مجلس برای اجرای آن نظارت کند، بنابراین حذف آن خلاف قانون و امری نشدنی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه این لایحه موازی کاری در دولت است، گفت: بنده از آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سوالی در خصوص علت اجرایی نشدن لایحه بیمه زنان سرپرست خانه دارای 3 فرزند و بالاتر پرسیدم که ایشان گفتند به دلیل نبود بودجه تاکنون اجرایی نشده است.

او اظهار کرد: در پیگیری‌های ما هفته گذشته آقای شریعتمداری اعلام کردند درخصوص موضوع زنان سرپرست خانوار و بیمه آنها 300 میلیارد تومان از آقای نوبخت بودجه دریافت کردند که نامه آن هم در کمیسیون موجود است بنابراین آنطور که از ظاهر امر مشخص است، این موضوع که آقای شریعتمداری برای آن بودجه گرفته‌اند همان موضوعی است که خانم ابتکار در حال پیگیری هستند و می‌خواهند به تصویب مجلس برسانند.

تصویب لایحه زنان سرپرست خانوار  وظیفه دولت و مجلس نیست

سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، درخصوص لایحه زنان سرپرست خانوار به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: حتما نمایندگان محترم مستحضر هستند که این لایحه مصوبه دولت بوده و خواست شخصی نیست، بلکه پیگیری اجرای مصوبه دولت از سوی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است که در جلسه کمیسیون بودجه توسط خانم دکتر ابتکار دنبال شد.  

او افزود: این برنامه اقدام و عمل یک برنامه فرادستگاهی است که هم فرایند تدوین آن و هم فرایند اجرای آن با مشارکت دستگاه‌های ذی مدخل و خدمت‌رسان به زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود بنابراین معاونت امور زنان و خانواده در جایگاه هماهنگی و ستادی این برنامه قرار دارد و بودجه‌ای هم که برای این برنامه در قانون بودجه سالانه کشور در نظر گرفته می‌شود مبتنی بر توسعه و تکمیل فعالیت‌های دستگاه‌های مورد نظر بوده و با پیشنهاد خود دستگاه مبتنی بر وظایفی که در برنامه اقدام و عمل دیده شده تخصیص خواهد یافت.

باستانی تصریح کرد: واضح است که تصویب یک برنامه اجرایی در ماموریت و شان مجلس و حتی دولت که جایگاه سیاستگذاری‌های کلان را بر عهده دارند، نبوده و اساسا تصویب این ماده در قانون برنامه ششم بدون در نظر گرفتن این جایگاه کلان برای دولت و مجلس محل اشکال است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری افزود: ضمن اینکه معاونت امور زنان و خانواده از سال ٩٧ با هدف تسریع در اجرای قانون یاد شده و پیشگیری از اطاله زمان برای گروه هدف زنان سرپرست خانوار لایحه اصلاحیه این قانون را به مجلس ارائه داده و این تصور وجود داشت که با تصویب این اصلاحیه، عملیاتی شدن برنامه اقدام و عمل سریع‌تر محقق شده و خدمت‌رسانی دستگاه‌ها به این گروه از زنان با جدیت بیشتری دنبال شود. 

او بیان کرد: این معاونت فرآیند لایحه اصلاحیه مورد بحث را از سال ۹۷ شروع کرده و از اوایل سال ۹۸ در کمیسیون بودجه مجلس مطرح شد و به تصویب رسید ولی متاسفانه فرصت طرح در صحن علنی مجلس را نیافت در حالی که این لایحه اصلاحیه می‌تواند راه را برای خدمت‌رسانی به زنان سرپرست خانوار هموارتر کند البته که همکاری دستگاه‌ها در این زمینه و انجام تکالیف و ماموریت‌ها با همان بودجه‌های محدود دستگاهی در حال انجام است و متوقف نشده و معاونت از همین جا از همکاری مجدانه دستگاه‌ها تشکر می‌کند.

باستانی در پایان گفت: همچنین لازم به ذکر است که فعالیت‌های مربوط به زنان سرپرست خانوار متعدد و متنوع بوده و مبلغ ۳۰۰ میلیاردی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت شده به بخش دیگری از خدمات مربوط است.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز