مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا:

سهم ۱۲ درصدی انشعابات غیر مجاز در عدم پرداخت آب بها/ مصرف آب در تهران ۹ درصد افزایش پیدا کرده است/ ۲۲/۵ درصد از آب تهران درآمد ندارد

۱۳۹۹/۰۷/۰۴ - ۰۴:۵۶:۲۷
کد خبر: ۱۰۶۲۴۲۴
سهم ۱۲ درصدی انشعابات غیر مجاز در عدم پرداخت آب بها/ مصرف آب در تهران ۹ درصد افزایش پیدا کرده است/ ۲۲/۵ درصد از آب تهران درآمد ندارد
علی سیدزاده در خصوص میزان مصرف آب در استان تهران گفت: میزان آب بدون درآمدمان در کل استان تهران 22.5 درصد است که 10 درصد آن از شبکه هدر می رود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مصرف آب در روزهای پس از شیوع کرونا افزایش یافته و نگرانی هایی را در میان برخی مسئولین و مردم ایجاد کرده است تا جایی که حتی شهرهای بزرگی و مهمی همچون تبریز نیز با مشکل تامین آب مواجه شدند. در این میان آنچه که بیشتر به چشم می‌آید هدر رفتن میزان قابل توجهی از آب در مسیر شبکه توزیع است که نیازمند اقدامات مهندسی جامع در این راستا هستیم.

علی سیدزاده، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در اسفند ماه 98 و همزمان با شیوع کرونا مصرف آب در سطح کشور 10 درصد افزایش یافت. در فروردین، اردیبهشت و خرداد مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد در کشور افزایش یافته است.

او افزود: در تهران از ابتدای سال جدید، 9 درصد مصرف آب در استان تهران افزایش پیدا کرده است. این آمار در استان‌های مختلف متفاوت است. به صورت میانگین مصرف آب در فروردین ماه 10 درصد، در اردیبهشت 6 درصد و در خردادماه 7 درصد مصرف آب در کشور افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در سازمان آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اقدامات بسیاری برای جلوگیری از هدر رفتن آب در سطح کشور انجام شده است. هر ساله با توجه به اقدامات انجام شده میزان آب بدون بها در کشور کاهش یافته است. در سال 1385 میزان آب بدون بها 33 درصد بوده است که شامل هدر رفتن آب و عدم پرداخت بهای آن بوده است.

سیدزاده با تاکید بر اینکه این میزان هدر رفتن آب به شدت کاهش یافته، افزود: در پایان سال 98 میزان هدر رفتن مصرف آب در کشور به 25 درصد رسیده و این میزان هر روز کاهش خواهد یافت. 13 درصد این رقم هدر رفت فیزیکی در شبکه انتقال است و 12 درصد آن نیز بهایی در قبال آن به واسطه انشعابات غیرمجاز پرداخت نمی شود که ایده آل ما نیست و به دنبال کاهش این درصدها هستیم.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور گفت: این رقم در کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن در حدود 3/5 درصد است اما اگر به میزان 7 درصد نیز برسد نیز می تواند پیشرفت خوبی باشد. میزان آب بدون درآمدمان در کل استان تهران  22/5 درصد است که 10 درصد آن از شبکه هدر می رود. این 10 درصد از محل خریداری آب تا رسیدن به دست مصرف کننده در سال هدر می رود.

او در ادامه تصریح کرد: دو اقدام هر ساله در دستور کار سازمان آب و فاضلاب کشور است تا منابع آبی کشور تامین شود. اقداماتی که در شبکه توزیع در راستای ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها، افزایش منابع تامین و مخازن ذخیره، افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها، بازسازی شبکه توزیع و رفع حوادث و اتفاقاتی که در سطح شهر اتفاق می افتد و منجر به هدر رفت آب می شود که کلا اقدامات مهندسی به حساب می آید در وهله اول در دستور کار ما قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور ادامه داد: مجموعه اقدامات دیگر ما این است که مدیریت بهینه مصرف آب در دستور کار قرار گیرد. واحدهای تجاری، صنعتی، ادارت و تمامی مراکز اگر به صورت بهینه آب را مصرف کنند تمامی مشکلات ما حل خواهد شد. این دو مجموعه اقدام همیشه در دستور کار ما است و با اتکا به این اعمال به دنبال مدیریت منابع آب هستیم تا از کمبود آب در کشور جلوگیری کنیم.

سیدزاده در پایان با اشاره به موفقیت مجموعه آبی کشور در عبور از تابستان سخت امسال گفت: گواه تلاش های ما نیز عبور از تابستان های پرمصرف و پر تنش بوده که غالبا بدون قطعی آب سپری شده است. کشورمان در یک منطقه نیمه خشک قرار دارد و این کار را سخت‌تر می‌کند اما ما همچنان تلاش خواهیم کرد تا کشور با کمبود آب مواجه نشود.

انتهای پیام: 3

نظر شما