رئیس اسبق شورای عالی استان ها:

وسعت زیاد برخی استان‌ها مردم را درگیر بوروکراسی کرده است/تشکیل استان جدید برای دولت هزینه‌ بالایی دارد/درصورت تشکیل استان جدید نیازی به شهرداری و فرمانداری جدید نیست

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۱:۳۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۳۶۷۲
وسعت زیاد برخی استان‌ها مردم را درگیر بوروکراسی کرده است/تشکیل استان جدید برای دولت هزینه‌ بالایی دارد/درصورت تشکیل استان جدید نیازی به شهرداری و فرمانداری جدید نیست
مهدی چمران گفت: هرچقدر استان جدید به کشور اضافه کنیم، هزینه‌های دولت افزایش پیدا می‌کند اما به هرحال باید نیاز مردم را هم درنظر گرفت و آن را رفع کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته گذشته ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی از طرح تشکیل استان‌های جدید خبر داد. ابوترابی ضمن اعلام وصول طرح استان گلساران از سوی هیئت رئیسه قوه مقننه، گفته بود که تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری مطرح شده است که طبق آن باید استان‌های اصفهان، کرمان، فارس به دو قسمت و استان سیستان و بلوچستان به سه قسمت تقسیم شوند هرچند که این طرح به دستور وزارت کشور تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری 1400 مسکوت شده است اما در حال حاضر مخالفان و موافقان بسیاری دارد. مخالفان می‌گویند تشکیل استان‌های جدید هزینه بسیار بالایی برای دولت به همراه دارد بنابراین در این شرایط اقتصادی موجود، به صلاح نیست اما موافقان هم می‌گویند رفت و آمد برای مردم و رسیدگی به کارهای اداری‌شان در استان‌های بزرگ مشکل است بنابراین آن استان‌ها باید کوچک شوند.

مهدی چمران، رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و رئیس اسبق شورای عالی استان ها درخصوص تشکیل استان‌های جدید در کشور به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بنده کارشناسی دقیقی روی این موضوع انجام ندادم اما این را می‌دانم که برخی استان‌ها مانند کرمان و سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیادی که دارند، مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده‌اند.

او افزود: برای مثال اگر کسی بخواهد از نقطه‌ای در سیستان و بلوچستان به مرکز استان برود باید از چابهار سوار هواپیما شود یا چندین ساعت با اتومبیل در راه باشد تا بتواند به مرکز برسد بنابراین اینگونه مشکلات مسافتی، مردم این مناطق را به دردسر انداخته است و آنها را درگیر بوروکراسی کرده است.

چمران با اشاره به هزینه‌های تشکیل استان جدید گفت: ما هرچقدر استان جدید به کشور اضافه کنیم، هزینه‌های دولت افزایش پیدا می‌کند اما به هرحال باید نیاز مردم را هم برطرف کرد و هر دو جنبه موضوع را درنظر گرفت.

رئیس اسبق شورای عالی استان ها بیان کرد: البته باید گفت اگر استان‌های جدید در دلِ سایر استان‌ها مانند اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان تشکیل شود، شهرداری، بخشداری و فرمانداری جدیدی تشکیل نخواهد شد و دولت فقط باید استانداری جدیدی تشکیل دهد.

رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: اگر امکان داشت که استانداری موجود تقسیم شود بسیار بهتر بود اما متاسفانه امری نشدنی‌ست و باید یک استانداری جدید در قد و قواره‌های استانداری‌ها در استان جدید تشکیل شود .

چمران در پایان تاکید کرد: به هرحال اگر قرار است استان‌های جدید تشکیل شود باید یک کارِ کارشناسی دقیق صورت گیرد تا ببینیم فواید آن بیشتر از آسیب‌های آن است یا خیر.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه