احتمال مرگ بیماران مبتلا به کرونا با آزمایش خون

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۸:۵۶:۳۳
کد خبر: ۱۰۶۳۶۸۸
احتمال مرگ بیماران مبتلا به کرونا با آزمایش خون
محققان با بررسی وضعیت بیماران مبتلا به کووید-19 متوجه شدند که تحلیل نمونه‌ خون و بررسی الگوهای مولکولی خاص، می‌تواند شدت بیماری را پیش بینی کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از چالش‌های بزرگی که بخش سلامت و درمان با آن درگیر است، شناسایی زودهنگام آن دسته بیماران مبتلا به کرونا است که احتمال مرگ آنها در اثر ابتلا به کووید 19 بالا است. اگر چنین افرادی تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند، احتمال زنده ماندنشان افزایش می‌یابد.

تیمی از محققان بیمارستان «ماساچوست» با تجزیه و تحلیل نمونه خون14641 بیمار مبتلا به کووید 19 پی بردند که آزمایش خون ساده می‌تواند میزان مرگبار بودن بیماری را تا حدی تشخیص دهد.  «جاناتان کارلسون» یکی از محققان این مطالعه اعلام کرد:

«بسیار جالب است که با آزمایش ساده خون و بررسی گلبول‌های قرمز می‌توان وضعیت وخیم بودن بیمار را تا حدی تشخیص می‌دهد.»

محققان در بررسی خود معیار «RDW» یا «میزان توزیع گلبول‌های قرمز» را که در بیشتر آزمایش‌های معمولی خون وجود دارد، مورد توجه قرار دادند. بیمارانی که هنگام پذیرش، RDW بالایی دارند، 2.7 برابر بیشتر از بقیه بیماران در معرض خطر مرگ قرار خواهند داشت. این موضوع در بین افراد جوانی که در اثر کرونا فوت کرده بودند نیز رویت شد.

همچنین محققان متوجه شدند، بیمارانی که RDW آنها طی مدت زمان بستری، افزایش می‌یابد، با شدت بیشتری درگیر بیماری خواهند بود. در واقع این معیار می‌تواند نشان دهد که وضعیت بیمار به  چه صورتی است و آیا احتمال فوت وجود دارد یا خیر.

ویروس کرونا برای افراد مسن یا دارای بیماری‌های خاص، خطرناک‌تر از بقیه است. اما در سراسر دنیا هر روز افرادی غیر مسن و حتی بدون بیماری پیش زمینه‌ای در اثر ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست می‌دهند.

طی ماه‌های گذشته مطالعات بسیاری برای تشخیص زودهنگام وخامت بیماری کرونا انجام شده است. از بین مطالعات صورت گرفته، اندازه‌گیری معیار RDW‌ از بقیه راحت‌تر و رایج‌تر به نظر می‌رسد.

اگر این تحقیق بخواهد اعتبار بیشتری کسب کند، لازم است روی طیف‌های گسترده‌تری مورد بررسی قرار گیرد. اگر آزمایش ساده خون بتواند، میزان وخامت بیماری را به صورت زودهنگام تشخیص دهد، می‌توان این دسته از بیماران را قبل از حاد شدن بیماری، تحت مراقبت‌های ویژه قرار داد تا از مرگ آنها جلوگیری شود.

نظر شما
پرونده ویژه