معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

دو سوم شاغلان رسمی حوزه گردشگری در ایام کرونا بیکار شده اند/ ۵۳ درصد کشورها فعالیت های گردشگری خود را آغاز کرده اند/ به زودی؛ تبدیل سواحل مکران به منطقه آزاد گردشگری

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۹:۵۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۳۹۶۹
دو سوم شاغلان رسمی حوزه گردشگری در ایام کرونا بیکار شده اند/ ۵۳ درصد کشورها فعالیت های گردشگری خود را آغاز کرده اند/ به زودی؛ تبدیل سواحل مکران به منطقه آزاد گردشگری
نشست خبری معاون وزارت میراث فرهنگی در حوزه گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری گفت: 27 سپتامبر مصادف با 4 مهر ماه، روز جهانی گردشگری نامیده شده و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز نیز به عنوان روز ملی گردشگری ثبت شده است. 

او افزود: در این روزها جهان با یک فاجعه مواجه شده چرا که 65 درصد سفرهای بین المللی ریزش پیدا کرده است.

تیموری تصریح کرد: صنعت گردشگری بسیاری از کشورها از اوایل فروردین درگیر کرونا شده اند و سه ماه ابتدای سال میلادی نیز فعال بوده اند به همین علت ممکن است سال آینده این درصد افزایش پیدا کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: برخی کشورها صنعت گردشگری خود را مجددا راه اندازی کرده اند اما تردیدها زیاد است زیرا مسئله کنترل این بیماری نامشخص است. همچنین 53 درصد کشورها فعالیت های گردشگری خود را آغاز کرده اند و فقط 3 کشور بدون محدودیت گردشگر پذیرش می کنند.

او با بیان اینکه اولویت ما سلامت مردم است و پروتکل ها نیز در همین راستا وضع شده است، اظهار کرد: سفر برنامه ریزی شده در دستور کار است و این را از طریق مراکز خود پیگیر هستیم و در این راستا با ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگی ها لازم انجام شده است.

تیموری ادامه داد:  ممکن است با توجه به وضعیت مناطق در شوراهای تامین محدودیت هایی وضع شود اما طبق مصوبه دولت سفر با رعایت پروتکل های بهداشتی محدودیتی ندارد.

او افزود: اگر نتوانیم صنعت گردشگری خود را بازگشایی کنیم با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهیم شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به شعار سال جاری گفت: شعار امسال گردشگری و توسعه روستایی است و این شعار تمامی کشورها در سال جاری است و ما ابلاغ کرده ایم تا پژوهشگاه ها و ادارات در همین راستا گام بردارند.

تیموری تاکید کرد: طی سال های اخیر اقدامات خوبی در خصوص توسعه گردشگری روستا انجام شده است. سند بخشی توسعه گردشگری روستایی را برای امروز برنامه ریزی کرده ایم و مجریان نیز مشخص شده اند تا کار سریع تر پیش رود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه معرفی هویت ها و میراث فرهنگی و بومی نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود:  اگر امروز خیل عظیمی از گردشگران وارد یک روستا می شوند به علت آن است که ظرفیت عظیم فرهنگی وجود دارد و همین امر است که سبب می شود تا توسعه پایدار در روستاها نهادینه شود و در این حوزه آگاهی و مشارکت مردم روستا بسیار اهمیت دارد.

او در خصوص چالش های گردشگری چابهار اذعان کرد: خط مشی کلی وجود دارد و به دنبال توزیع سفر در سطح کشور هستیم و از هر اقدامی که در این راستا باشد استقبال خواهیم کرد.

تیموری با اشاره به وضعیت منطقه چابهار ادامه داد: اتفاقی که در چابهار در خصوص تعطیلی فرودگاه رقم خورد مسئله بحرانی نیست و موارد اختلافی در حال حل شدن است و به زودی با توجه به هماهنگی های انجام شده اقدامات خوبی رقم می خورد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: درگردشگری پایدار باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود و به دغدغه های امنیتی نیز توجه شود. سیاست رسمی ما این است همه نقاط کشور از جمله چابهار دسترسی آزاد و گسترده برای سرمایه گذاران در حوزه گردشگری فراهم شود.

او ادامه داد: وزیر میراث فرهنگی نیز دستور داده است که سواحل مکران را به منطقه آزاد گردشگری تبدیل کنیم و به دنبال توسعه آن منطقه هستیم. ما به جای طرح بیانیه سیاسی با گفت و گو مشکلات را حل خواهیم کرد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: کرونا خسارت های زیادی به صنعت گردشگری وارد کرده است. تا نیمه اول مردادماه 12 هزار میلیارد تومان صنعت گردشگری کشور متضرر شده است.

تیموری در خصوص وضعیت بیکاری در این حوزه افزود: بخش عمده ای از فعالان حوزه گردشگری به صورت غیر رسمی و یا فصلی مشغول به کار هستند و به همین علت آمار دقیقی از بیکاری وجود ندارد اما دو سوم شاغلین حوزه گردشگری بیکار شده اند. حدود یک میلیون و 350 هزار نفر شاغل رسمی در حوزه گردشگری داریم که شورای جهانی سفر آن را اعلام کرده است. دو سوم این عدد قطعا در ایام کرونا بیکار شده اند.

او تاکید کرد: بسته حمایتی برای 14 شغل از جمله مشاغل حوزه گردشگری مصوب شد که استقبال از آن کم بود اما پرونده اعطای 600 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل حوزه گردشگری به بانک ها ارسال شده است و تاکنون 250 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گذشته به واحدهایی که حداقل 10 نیروی کار داشتند وام اعطا می شد اما به دنبال آن هستیم حمایت بخشی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

تیموری خاطرنشان کرد: لغو روادید امری است که در توسعه گردشگری بسیار موثر است. در برهه ای از زمان تبادل گردشگر ایران و روسیه 38 درصد کاهش پیدا کرد اما بار دیگر مثبت شد و به دنبال استفاده از بازار گردشگری روسیه هستیم.

او ادامه داد: به علت شیوع کرونا این مطلب با چالش هایی رو به رو شد است و بار دیگر پس از فروکش کردن کرونا با سایر کشورها به توافق خواهیم رسید و یکی از اهداف ما کشورهای شبه قاره هند هستند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: احداث شهر فرودگاهی چابهار  همچنان ادامه دارد. شایعات درخصوص توقف آن صحت ندارد. من شخص سیاسی نیستم و به صورت تخصصی به موارد ورود می کنیم. ما از منطقه آزاد پیگیر شده ایم و صرفا یک تعامل بین دستگاهی بوده است و مدیران منطقه آزاد نیز می توانند اعلام کنند که روند ساخت شهر فرودگاهی چابهار ادامه دارد. از طریق استانداری پیگیر این حوزه هستیم.

تیموری گفت: در تمامی استان ها برنامه هایی در خصوص روز جهانی گردشگری در دستور کار است که مهم ترین آن ها برنامه های آموزشی است و در ادامه افتتاح هایی نیز خواهیم داشت. ما بخش خصوصی را نیز به پای کار آورده ایم. هدف ما این است که غلبه کرونا بر صنعت گردشگری را از بین ببریم و  با رعایت پروتکل های بهداشتی بار دیگر صنعت گردشگری کشور را زنده کنیم. تلاش ما این است که بهانه هایی که باعث تعطیلی صنعت گردشگری می شود را از میان برداریم.

او خاطر نشان کرد: در تمامی استان ها برنامه هایی در خصوص روز جهانی گردشگری در دستور کار است که مهم ترین آن ها برنامه های آموزشی است و در ادامه افتتاح هایی نیز خواهیم داشت.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در حوزه گردشگری ورود داشته است، گفت: ما بخش خصوصی را نیز به پای کار آورده ایم. هدف ما این است که غلبه کرونا بر صنعت گردشگری را از بین ببریم و  با رعایت پروتکل های بهداشتی بار دیگر صنعت گردشگری کشور را زنده کنیم. تلاش ما این است که بهانه هایی که باعث تعطیلی صنعت گردشگری می شود را از میان برداریم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز