جوابیه آموزش و پرورش به گزارش خبرگزاری برنا؛

اجتناب از نگاه تک بعدی دغدغه اصلی آموزش و پرورش

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۱۶:۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۵۵۳۸
اجتناب از نگاه تک بعدی دغدغه اصلی آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش درباره گزارشی که خبرگزاری برنا درمورد آموزش‌های تک جنسیتی منتشر کرده بود، جوابیه‌ای ارسال کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش خبرگزاری برنا، گزارشی با عنوان «تنها دختران مستحق آموزش نیستند» منتشر کرد که در آن به لزوم ارائه آموزش و مشاوره هم برای دختران هم پسران تاکید کرد. در این گزارش به نقش ویژه آموزش و پرورش و مدارس اشاره شده بود که این وزارتخانه باید در محتوای کتاب درسی و خدمات دیگر در مدارس، به پسران هم آموزش‌های مهارت‌های زندگی را ارائه دهد.

وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه نسبت به این گزارش واکنش نشان داد. 

متن جوابیه به این شرح است:

«مدیرعامل محترم خبرگزاری برنا

با سلام و احترام؛

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ 1/7/99 با عنوان "تنها دختران مستحق آموزش نیستند!" پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:

اصل دغدغه طرح شده و توجه به ملاحظات جنسیتی و عدالت در پرداختن به نیازهای واقعی دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش امری صحیح و منطبق بر قواعد یک نظام تربیتی است که در این راستا، سازمان در تلاش است تا فاصله کتب درستی با وضعیت مطلوب در  موضوع مورد نظر را کاهش دهد، بر این اساس؛ نکات زیر قابل توجه می‌باشد؛

الف- این دعا که کتاب‌های موجود نگاه تک بعدی داشته و با تمرکز برای دختران نگارش شده است، باید اثبات شود! این در حالی است که اتفاقا در کتاب‌هایی که متمرکز بر موضوع مهارت‌های زندگی است به صورت متوازن، نسخه‌هایی مجزا برای پسران و دختران تألیف شده است که نمونه بارز آن تولید دو کتاب "مدیریت خانواده و سبک زندگی" در دو نسخه ویژه پسران و دختران و برای کلیه رشته‌های متوسطه دوم، نظری؛ فنی و حرفه‌ای و کاردانش در پایه دوازدهم در سه سال اخیر است. در این کتب متناظر به جنسیت دخترانه با پسرانه مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان نگاشته شده، علاوه بر یک نسخه مشترک دختران و پسران، پیوست‌هایی مجزا برای دختران و پسران در سال هشتم ارائه می‌شود، ضمن اینکه نقد نماینده محترم دقیقا به کجا و کدام قسمت کتاب اشاره نشده است.

ب- نکته دوم این است که نیازهای دانش‌آموزان دختر و پسر در تمام عرصه‌ها لزوما متفاوت نیست که گمان کنیم پسران یا دختران دیده نشده‌اند و البته با توجه به تفاوت سن بلوغ، اقتضائات و  نیازهای دختر و پسر طبیعی است، برخی موضوعات با کمی تفاوت در کتب درسی مورد توجه قرار گیرد.

در سال‌های اخیر، با توجه به استقرار حوزه "آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده" در سازمان پژوهش آموزش و پرورش یکی از دغدغه‌های اصلی  اجتناب از نگاه تک بعدی و توجه به نیازهای واقعی مشترک و اختصاصی دختران و پسران است. بر این اساس؛ این سازمان آمادگی دارد از نقدهای مستند و دلسوزانه همه صاحب نظرات و دغدغه‌مندان این عرصه بهره‌ند گردد و از تمام عزیزانی که این دغدغه مهم را دنبال می‌کنند دعوت می‌شود به صورت غیرحضوری یا در جلسات حضوری نقدها، پیشنهادات و ایده‌های  کاربردی خود را برای این سازمان ارسال تا در راستای بهبود و غنای هرچه بیشتر محتوای برنامه‌های درسی گام‌های موثرتری برداریم.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.»

نظر شما