معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ / بیشترین خطر ابتلا به کرونا در پاساژها، ‌مراکز فروش و‌ متروها

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۹:۰۷:۳۲
کد خبر: ۱۰۶۵۷۶۴
عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ /  بیشترین خطر ابتلا به کرونا در پاساژها، ‌مراکز فروش و‌ متروها
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه آسان‌گیری و عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ است، تصریح کرد: این موضوع دامن گیر مردم‌ و مسئولان است و نباید تصور شود که بیماری به پایان رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درخصوص وضعیت کرونا در کشور، گفت: متاسفانه در تهران و اکثر استان‌های کشور وضعیت قرمز و هشدار وجود دارد و  ماه‌هاست که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا سه رقمی شده و اکنون نیز با شیب فزاینده، مرز 170 مرگ روزانه را رد کرده است.

او افزود: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکنون وقت مداخله رسیده و باید در تمام کشورها مداخلات جدی در تمامی سطوح استراتژیک انجام شود. همه اقدامات از جمله تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، آزمایش‌های متناوب از افراد مشکوک و ردیابی و شناسایی بیماران، مراقبت و درمان بیماران باید انجام شود و همه اینها باید در یک مجموعه بهم پیوسته و منظومه‌ای انجام شود. اگر هر یک از این موراد ناقص باشد، سیستم دچار مشکل شده و در سال دوم اپیدمی نه تنها مرگ ها دو برابر می شود، بلکه احتمال گسترش بیشتر این‌ ویروس در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. گاهی گفته می شود مرگ یک نفر یک تراژدی است، اما مرگ هزار نفر، صرفا یک آمار است.

حریرچی بیان کرد: هرکدام از افرادی که فوت می کنند پدر، مادر، همسر و فرزند یک خانواده هستند. باید دقت کنیم که در حال حاضر افراد جوان نیز درگیر بیماری می شوند و این بیماری دیگر تهدیدی برای رده سنی خاصی نیست. حتی دیده شده در جوان تر ها عوارض عمیق و وخیمی نیز گزارش شده است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماران کرونایی پس از بهبودی تا ماه ها عوارض شدیدی را تجربه خواهند کرد، گفت: گاهی ممکن است عوارض با فرد باقی بماند، مثلا ممکن است در دراز مدت عوارض قلبی دیده شود و باید اقدامات دراز مدتی را تدوین ‌و اجرایی کنیم.

آسان گیری و عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ است

او با بیان اینکه آسان گیری و عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ است، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع دامن گیر مردم‌ و مسئولان است و نباید تصور شود که بیماری به پایان رسیده است و برعکس، این ویروس تمام عزم خود را جزم کرده تا انسان را بیمار کند و در هر تجمعی که بیش از دو نفر حضور داشته باشند و پروتکل ها ‌‌و فاصله ها را رعایت نکنند، از طریق صحبت کردن، سرفه، عطسه ‌و حتی  غذاخوردن در مکانی سربسته، منتقل می شود.

حریرچی درخصوص چرایی بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها، موضوعی جهانی است، تعطیلی اماکنی مانند مدارس ممکن است در کوتاه مدت قابل قبول باشد، اما در دراز مدت پذیرفتی نیست و چنانچه ویروس بیش از یک سال ماندگار باشد باید سایر فعالیت ها را از سر گرفت. مردم باید هم‌ زنده باشند و‌هم زندگی کنند و معیشت و اقتصادشان تامین شود، درحال حاضر در بسیاری از کشورها بیش از ۵۰ درصد اقتصادشان در خدمات است. اما نکته اینجاست که بازگشایی ها باید هوشمندانه صورت گیرد و با حداقل عوارض و حداکثر رعایت دستورالعمل ها باشد.

 حریرچی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس ۹۰ درصد از دانش آموزان از سامانه های مجازی استفاده می کنند، گفت: درحال حاضر، بیشترین خطر در اماکنی مانند پاساژها، ‌مراکز فروش و‌ متروها دیده می شود. در مراکز فروش ‌و پاساژها فروش کاهش پیدا کرده، اما تجمع مردم برای گردش افرایش پیدا کرده است.

ترغیب مردم به استفاده از ماسک پارچه ای

حریرچی ضمن تاکید بر استفاده استاندارد از ماسک، خطاب به مجریان صدا و‌سیما، اظهار کرد: استفاده از ماسک پارچه ای مفید است و فرهنگسازی خوبی به همراه دارد، چراکه از یک طرف قیمت ۱۲۵۰ و ۱۳۰۰ تومانی ماسک در همه جای کشور یکسان رعایت نمی شود و از طرف دیگر، متاسف هستیم که بگوییم با همین قیمت، تهیه ماسک برای بسیاری از مردم مقدور نیست، بنابراین مردم را به استفاده از ماسک پارچه ای ترغیب کنید.

تاکید بر اقدام پسندیده نذر ماسک

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اقدام پسندیده نذر ماسک، بیان کرد: ویروس کرونا هرجا تجمعی باشد خودنمایی میکند و باید به مردم توصیه کنم که از حضور غیرضروری در اماکن پرازدحام‌ خودداری کنند.

ضرورت رعایت ۱۰۰ درصدی مردم

او افزود: اگر میخواهیم ویروس کرونا را شکست دهیم، ۱۰۰ درصد مردم باید رعایت کنند، درحال حاضر در متروها این پروتکل ها به خوبی رعایت نمی شود و مردم بر ایجاد ازدحام دامن می زنند، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از ضروریات است.

پاییز و‌ زمستان سختی را در پیش داریم

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه پاییز و ‌زمستان سختی را در پیش داریم، گفت: تمام مردم از کودک تا سالمند، باید پروتکل ها را ۱۰۰ درصد رعایت کنند.

او واکسن آنفلوآنزا گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا در کادر بهداشتی و‌ درمانی و زنان باردار و‌ گروه های پرخطر آغاز شده است.

نظر شما
پرونده ویژه