معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیردار مطرح کرد:

کاهش سن سکته قلبی در کشور/ تشدید کرونا در بیماران قلبی و فشار خون بالا / کرونا در حال تغییر و تحول است/ سکته های قلبی و مغزی ۴۵ درصد مرگ و میرهای کشور!

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۹:۳۳
کد خبر: ۱۰۶۵۸۷۰
کاهش سن سکته قلبی در کشور/ تشدید کرونا در بیماران قلبی و فشار خون بالا / کرونا در حال تغییر و تحول است/ سکته های قلبی و مغزی ۴۵ درصد مرگ و میرهای کشور!
نشست خبری معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیردار برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر سه شنبه ۸ مهر به مناسبت روز جهانی قلب به صورت آنلاین برگزار شد.

کرونا در حال تغییر و تحول است

او در ابتدای این نشست با اشاره به برخی اقدامات در راستای پیشگیری از چاقی گفت: با استفاده از ورزش و تربیت بدنی باید از چاقی جلوگیری شود. ارزیابی رابطه میزان فعالیت بدنی، تغذیه و آموزش در دستور کار قرار دارد. 

مهدوی درباره تحرک کم افراد در ایام کرونا افزود: پیشنهاداتی در این رابطه برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان  ارائه شده است . فعالیت بدنی باید جدی گرفته شود. در ابتدا همگان فکر می کردند کرونا به پایان می رسد اما در حال حاضر باید دستورالعمل ها را رعایت کرد.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر با اشاره به ارتباط بیماری کرونا با بیماری های قلبی گفت: کرونا در حال تغییر و تحول است و نمی توان در این باره جواب قاطع داد.

تشدید کرونا در بیماران قلبی و فشار خون بالا

او درباره تداخل بیماری در ابتلا به کرونا گفت: بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون اگر مبتلا به کرونا شوند ممکن است بیماری شدید و پر عارضه را تجربه کنند از سوی دیگر ممکن است افراد به دلیل ترس از کرونا، بیماری های زمینه ای را پیگیری نکنند و همین قضیه بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهدوی با اشاره به روز جهانی قلب یا روز جهانی فشار خون که 26 مهر است، عنوان کرد: بر این اساس به دنبال اطلاع رسانی در زمینه اصلاح شیوه زندگی و پایبندی به درمان هستیم.

هزار مرگ به دلیل مشکلات قلبی و عروقی در جهان

 معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر افزود: روزانه هزار مرگ به دلیل مشکلات قلبی و عروقی در جهان رخ می دهد. 40-50 درصد مرگ ها به دلیل مشکلات قلبی و عروقی است. بیمارانی که به دلیل کرونا وضعیت وخیمی دارند ممکن است سالمندان، بیماران زمینه ای  و ... باشند.

بسته خطر سنجی به افراد ارائه می شود

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر درباره راه اندازی کمپین از سوی وزارت بهداشت و درمان برای فشارخون گفت: کمپین فشار خون سال گذشته از 26 اردیبهشت تا 14 تیر 98 ادامه داشت، هدف این بود تا پایان سال تکلیف سلامت افراد مشخص شود. دانشگاه ها با پوشش90 درصد به ارائه خدمات می پردازند.

مهدوی تصریح کرد:  افراد بالای 30 سال می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه و پیش بینی شود که در 10 سال آینده چه بیماری‌های در انتظارش است. بسته خطر سنجی به فرد ارائه می شود. برای مثال فرد مبتلا به دیابت، فشار خون  و ... وضعیت سلامتی اش بررسی شود.

او با بیان اینکه با شیوع کرونا خدمات کاهش پیدا کرد، گفت: چون سیستم در اختیار مهار کرونا بود و بیماران نیز تمایلی به ارزیابی بیماری خود نداشتند و  50 -60 درصد خدمات در مقایسه با سال قبل کاهش یافت.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیر در پایان بیان کرد: قرار است خدمات به شکل معمول انجام شود. کرونا همگان را درگیر کرده است، اما قرار بود کمپین فعالیت بدنی در سال جاری اجرا شود اما به دلیل کرونا امکان اجرای آن در دست نیست.

آمار دقیقی از بیماری های غیر واگیر وجود ندارد

این مقام مسئول گفت: بنا است که در اوایل  آذر ماه و طی هفته دیابت کمپین فعالیت بدنی با پاندمی کووید 19 با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. در کنار آن به موارد تغذیه‌ای، شیوه زندگی سالم و  پیشگیری  توجه خواهد شد.

او گفت: بیماری‌های غیر واگیر در پایان سال بررسی می شود. خدمات ما افزایش یافته شده است. در حال حاضر آمار دقیقی از بیماری های غیر واگیر وجود ندارد. باید پیمایش در این باره انجام شود.

سن سکته های قلبی در کشور کاهش یافته است

مهدوی در پاسخ به خبرنگار برنا تاکید کرد: در سند غیر واگیر هدف کاهش 25 درصد مرگ و میر زودرس بین 30 -70 سالگی است. سکته ها و مرگ و میر ها ناشی از بیماری های قلبی افزایش یافته است.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیردار با بیان اینکه سن سکته‌های قلبی کاهش یافته است و با ذکر مثالی گفت:  برای مثال هم اکنون دیابت نوع 2 در بین نوجوانان به دلیل کم تحرکی و مصرف چربی مضر و شکر و نمک افزایش یافته است. 60 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور اضافه وزن دارند و چاق هستند و طبیعتا افزایش سکته های قلبی را به دنبال داریم.

به گفته او به دلیل توسعه و زندگی ماشینی شاهد  افزایش بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و ... هستیم.

مهدوی تصریح کرد: کاهش مصرف نمک، شکر و فعالیت بدنی کافی، سه تا 5 نوبت  در هفته می‌تواند سلامت افراد را تامین کند. درضمن عدم مصرف دخانیات، فست فود  و ... از اهمیت برخوردار است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای مثال بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین شیوه اصلاح شرایط زندگی، فعالیت بدنی مناسب و دوری از دخانیات، مصرف منظم دارو و پایبندی به درمان برای همگان تاکید شده است. امید است این موارد جدی گرفته شود.

پروژه ویژه برای ارتقای سلامت قلب افراد بالای 30

او افزود: در سال جاری همزمان با شروع هفته قلب پروژه ویژه با روش متفاوت با هدف ارائه خدمات به افراد بالای 30 سال در خانه‌های بهداشت و خانه‌های سلامت انجام می شود. افراد می‌توانند از طریق سیستم اطلاعات لازم را برای پیشگیری از خطرات احتمالی دریافت کنند.

عوامل تهدید کننده سلامت ایرانیان

مهدوی درباره سه عامل اصلی که ایرانی‌ها را به سمت بیماری‌های قلبی می کشاند، گفت: چاقی و مصرف دخانیات عامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است. خانم هابه دلیل شرایط فیزیولوژیکی کمتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. تعداد ابتلای زنان  به بیماری های قلبی در زمان قبل از یائسگی اندک است اما در سنین بالا میزان بیماران قلبی مرد و زن به یک میزان است.

معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیردار افزود: سکته های قلبی و مغزی 45 درصد مرگ و میر کشور را به خود اختصاص می دهد به عبارت دیگر در بین 20 علت نخست مرگ در کشور دو عامل اولیه سکته قلبی و مغزی  30 درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

میزان جراحی های قلبی در ایام کرونا

او درباره میزان جراحی‌های قلب در ایام کرونا گفت: عمل‌های جراحی اورژانسی و الکتیو است در دوران کرونا اغلب بیمارستان‌ها عمل‌های جراحی الکتیو را به تاخیر انداختند.

مهدوی افزود: مصرف قلیان در دو دهه اخیر در کشور افزایش یافته است شاید مصرف کنندگان قلیان در دهه 70 به گروه خاصی مربوط می‌شد اما در حال حاضر مصرف قلیان به دلیل تنباکوهای معطر افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمی‌توان جلوی مصرف قلیان را گرفت، تصریح کرد: باید برای کاهش آسیب، تنباکوها را به شکل سنتی ارائه داد. برای مثال اگر تنباکو خوانسار و برازجان ارائه شود دیگر هیچ خانم نمی‌تواند قلیان بکشد، چون بوی آن  ماندگار است.

کلسترول، چاقی و اضافه وزن دلیل ابتلا به بیماری قلبی

او با اشاره به ارزیابی عوارض بیماری های قلبی گفت: کلسترول، چاقی،سن، جنس و مصرف دخانیات در ابتلا به بیماری‌های قلبی تاثیرگذار است. در مردان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش یافته است. طی 4 سال اخیر مبتلایان به بیماری های قلبی بررسی شده است. برای مثال برای افراد قرص استاتین تجویز می‌شود، چون این دارو از رسوب چربی در رگ ها جلوگیری می‌کند. با این روش‌های می‌توان 25 درصد مرگ  ومیرهای زیر 70 سال را کاهش داد.

مهدوی درباره خدمات رسانی ها برای مهار بیماری های قلبی و عروق گفت:  از سال 1383 برنامه های پیشگیری از فشارخون و دیابت در کشور ما ادغام شده است و از سال 95 خطر سنجی قلبی و عروقی رایگان انجام می‌شود.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیمارهای غیر واگیردار سرویس ها تحت پوشش بیمه ای است. برای پیشگیری از این موارد و ارتقای فرهنگ چک آپ خدمات رایگان انجام و فرانشیز اندک دریافت می شود.

او در پایان تاکید کرد:  افراد می توانند با مراجعه به 63 دانشگاه علوم پزشکی خدمات دریافت کنند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما