خانه‌های جوان و گشایش درهای امید به روی جوانان

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۰۶۵۸۸۳
خانه‌های جوان و گشایش درهای امید به روی جوانان
علاقه به جوانان و ابتکار و تدبیر در هفت سال اخیر برای ایجاد پاتوق همدلی و خودباوری این قشر باعث شده که احداث خانه‌های جوان جز مهمترین ماموریت‌های وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد که احداث هفت خانه در اصفهان در واقع گشودن درهای امید برای این قشر آینده ساز کشور است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ جایگاه و نقش موثر جوانان در شکوفایی و پیشرفت کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست و موفقیت و ابتکار عمل در عرصه های مختلف با جوان گرایی و توجه به این گروه سنی محقق شده و در جوامع بین الملل همواره بکارگیری جوانان در امور اجرایی و اداره جامعه مورد توجه دولتمردان بوده و نتایج آن ها تاییدی بر این موضوع است.

نتایج توجه به جوان و جوان گرایی در کشور ما با تجربه در عرصه های مختلف مثل دفاع مقدس، اقدامات دانش بنیان و کسب جایگاه های بزرگ علمی بین المللی اهمیت این موضوع  مهم را توجه قرار داده است.

به اعتقاد جامعه شناسان و روانشناسان توجه به دغدغه ها و مسائل جدی آنان در توسعه، پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور موثر است و جمعیت جوان با تامین نیروی انسانی پویا و مولد بهترین تغییرات را رقم می زند و بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مرتفع می سازد.

ایجاد فضایی سرشار از شور و نشاط را برای قشر جوان با رویکردی عدالت محور، پاسخگویی به مطالبات به حق این زمینه سازی برای بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت های آنان از عوامل موفقیت یک کشور محسوب می شود اما در برخی از مقاطع زمانی برغم تمام شعارها و گفت و گوها اما خبری از این شاخصه و توجهات در جامعه نیست و تنها یک پیام و صحبت باقی مانده بود.

دولت تدبیر و امید در شرایطی اداره قوه مجریه را برعهده گرفت که به دلیل تنگناهای اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه، جوانان به لحاظ اشتغال، ازدواج و آزادی های مدنی از کمبودها و نابرابری های بی شماری رنج می بردند اما در این  هفت سال گذشته با وجود تمام انتقادات، مشکلات و موانع، ایجاد بستر آشتی با جوانان و توجه به نیازهای آن ها قابل مشاهده بوده و با تغییر فضای سیاسی کشور به جوانان بها داده شده است.

حاکم شدن گفتمان اعتدال و تاکید و اتکای دولت بر سیاست ها و تصمیم های کارشناسی شده و تخصصی؛ عرصه برای بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت های جوانان مهیا شد و این دولت با توانمندسازی جوانان، ارتقای بهره‌وری و توجه به دانش و فناوری، میزان مشارکت این قشر فعال از جامعه را در فعالیت‌های مختلف ارتقا بخشید.

تدوین و تهیه سند ملی مشاوره پیش از ازدواج، آیین‌نامه اجرایی مرکزهای مشاوره ازدواج و خانواده جوانان، سند سلامت جوانان، طرح توانمندسازی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی، اساسنامه مجمع ملی خیرین اشتغال و کارآفرینی جوانان، طرح ملی آتیه جوان، طرح زوجین جوان و بازار سرمایه، طرح ملی آتیه جوان و اساسنامه مجمع ملی خیرین کارآفرین و اشتغال جوانان و برگزاری همایش گفتمان اعتدال جوانان با مشارکت تمام دستگاه‌ها تنها بخشی از تلاش دولت یازدهم و دازدهم بوده که در کنار اقدامات گسترده در حوزه جوانان، احداث و راه اندازی پاوتوقی برای گردهمایی، رشد خلاقیت، ایجاد بستر مشارکت اجتماعی و هم افزایی جوانان تحت عنوان خانه های جوان برای اولین بار در کشور رقم خورد.

به گفته برخی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان تاسیس خانه‌های جوان، نخستین قدم برای آشتی با جوانان بود و نشان داد مساله جوانان برای دولت اهمیت ویژه ای دارد.

با این راهبرد خانه های جوان در سراسر کشور پا گرفت و تاکنون یکصد خانه در حال فعالیت و تا پایان دولت دوازدهم به گفته مسوولان امر شمار این مراکز به ۲۰۰ باب  افزایش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری برای جوانان به توسعه استان منجر می شود

از میان ۲۳ میلیون جوان بین ۱۵ تا ۲۹ سال در کشور،  یک میلیون و ۷۵۰ هزار جوان در استان اصفهان زندگی می کنند که در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنری و فناوری اطلاعات نقش دارند و سرمایه گذاری برای این قشر موجب توسعه و رونق استان خواهد شد.

وجود بیش از ۲۰۰ سازمان مردم نهاد ویژه این قشر از دیگر ابعاد حضور و توجه به جوانان است که این سال ها با تدبیر دولت و تغییر سیاست‌های کلی به بار نشسته و موجب افزایش مشارکت این قشر شده است.

احداث خانه‌های جوان یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان همسو با سیاست‌های کلان ملی برای جوانان بوده که با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و مسئولان شهرستانی دنبال می‌شود و خانه جوان شهر اصفهان تاکنون افتتاح شده و مابقی شهرستان‌ها نیز با رعایت اولویت‌های جمعیتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل خانه های جوان

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت این ماموریت دولت تدبیر و امید در این استان گفت: با توجه به اختصاص بودجه ۱۲۰ میلیارد ریالی مدیرکل ورزش و جوانان به این پروژه های نیمه تمام، تا پایان دولت دوازدهم شاهد بهره برداری و افتتاح این مراکز در شهرستان های پر جمعیت خواهیم بود.

عباس مرادیان با بیان اینکه این پروژه در شهرستان‌های نجف آباد، شهرضا، فلاورجان، خمینی شهر، گلپایگان، کاشان و مبارکه در حال انجام است افزود: سالانه اعتبار محدودی در گذشته به این پروژه مهم اختصاص یافته و این موضوع موجب طولانی شدن فرآیند احداث و بهره برداری شده است.

او اضافه کرد: اولویت احداث خانه جوان با شهرستان‌های با جمعیت بیشتر و پس از آن در سایر مناطق استان است.

به گفته او کتابخانه، کافی شاپ، سالن جلسات، کلاس آموزشی و محیطی برای فعالیت سازمان های مردم نهاد از ظرفیت این مراکز بیان کرد که  جوانان از آن در اوقات فراغت استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه هویت بخشی به فعالیت های جوانان مهم است، تصریح‌کرد: در خانه‌های جوان، این گروه سنی همراه با دوستان و هم گروهی‌های خود به فعالیت های اجتماعی و فراغتی مشغول شده و بخش زیادی از فعالیت های عام المنفعه و اجتماعی در این مراکز تهیه و عرضه می‌شود.

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان ادامه داد: طوفان همدلی و رزمایش مهربانی و کمک به نیازمندان در شرایط بحران کرونا و سیل سال گذشته با محوریت خانه‌های جوان و مشارکت جوانان و سازمان های مردم نهاد انجام گرفت و محرم امسال این نهاد سیه پوش و حامی مدافعان سلامت عزاداران شد.

خانه های جوانان سرانه فرهنگی را افزایش می دهد

فرماندار تیران و کرون با اشاره به جمعیت ۲۰ هزار نفری جوانان این شهرستان اظهارداشت: بر اساس جمعیت و نیازسنجی‌ها امکانات رفاهی، ورزشی و تفریحی منطقه متناسب با نیاز این قشر نیست.

مجید حججی افزود: در برخی مناطق که امکانات رفاهی، فرهنگی و محل هایی برای فعالیت اجتماعی جوانان کمتر است، تاسیس خانه های جوان به رفع این نیاز کمک می‌کند که شهرستان تیران و کرون جز این مناطق است.

او با بیان اینکه زمینی به وسعت ۵۰۰ مترمربع با کاربری فرهنگی برای احداث خانه جوان در بلوار امام رضا(ع) تیران اختصاص یافت، افزود: ساخت آن به اعتبارات ملی نیاز دارد که باید وزارت ورزش و جوانان این موضوع را محقق کند.

او با بیان اینکه به گفته وی احداث این خانه در این شهرستان به دلیل سرانه جمعیتی جز اولویت‌های استان  نبوده اما به دلیل تملک زمین توسط مدیریت شهرستان و فعالیت بالای به فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان و مشارکت اجتماعی این قشر و همچنین نیاز به محیط فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت، احداث این مجموعه لازم او باید مورد اولویت قرار گیرد.

خانه های جوان بستری برای هم اندیشی جوانان

فعال اجتماعی جوانان در استان اصفهان گفت: خانه های جوان بستری برای هم افزایی بین جوانان به ویژه فعالان اجتماعی این قشر و فرصتی برای تبادل نظر و گفتگو برای حل مشکلات اجتماعی و رشد خلاقیت‌ها است.

امیر باطنی  در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: این ‌مراکز در تامین مکانی برای اوقات فراغت و افزایش سرانه فرهنگی کارآمد بوده‌اند و با توجه به اینکه مراکز تفریحی و فرهنگی سرانه کمی در برخی از شهرها دارد احداث این خانه‌ها به افزایش این سطح کمک می‌کند.

او اظهارداشت: با هدایت و تامین زیرساخت‌ها در تاسیس سمن‌های جوانان و احداث سمن سراهای جوانان و خانه‌های جوان دولت نقش جوانان را در جامعه پر رنگ‌تر کرده است.

به گفته این فعال اجتماعی حوزه جوانان نگاه دولت به جوانان با حمایت از طرح و ایده‌های آن ها و راه اندازی مراکزی با نشاط ویژه این قشر، شرایط برای تبادل نظر وارتباط بین جوانان و مسوولان فراهم شده و این گروه سنی در جامعه نقش فعال‌تری را ایفا خواهند کرد.

باطنی بر این باور است که سپردن مدیریت خانه های جوانان به سازمان های مردم نهاد یک فرصت مناسب دیگر برای میدان دهی به جوانان برای تصمیم گیری در خصوص فعالیت های خود است که البته باید افراد جوان با دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های مختلف وارد صحنه بشوند و عقب نشینی نکنند.

افزایش سرانه فراغت جوانان با احداث خانه‌های جوان  

مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان از پیشرفت فیزیکی مطلوب هفت پروژه خانه جوان در این استان خبر داد.

سید محمد طباطبایی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال‌های گذشته اعتبار سه میلیارد ریالی سالانه به این پروژه اختصاص یافت، اظهارداشت: این اعتبار اندک سرعت اجرا را کاهش داد و به همین دلیل ۱۲۰ میلیارد ریال امسال برای هفت خانه جوان اختصاص یافت تا اینکه این پروژه ها تکمیل شود.

او ادامه داد: احداث این مراکز به افزایش سرانه فراغتی و جوانان کمک می کند و پاتوقی برای گردهمایی‌ها و نشست‌های آن‌ها خواهد بود که مدیریت این مجموعه نیز غیردولتی و بر عهده سازمان‌های مردم نهاد قرار می‌گیرد.

خانه های جوان ابتکار دولت برای جوانان 

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان احداث خانه‌های جوانان در دولت های گذشته سابقه نداشت و این یک اقدام شاخص و ویژه و ابتکاری از سوی دولت تدبیر و امید برای جوانان بوده است.

او احداث خانه های جوان، افزایش تعداد تشکل های مردمی جوانان، افزایش تسهیلات بانکی ازدواج و اشتغال، نگاه همه جانبه به نیازهای این قشر، افزایش مشارکت عمومی و مطالبه گری، بازنگری و تدوین آیین نامه ها در حوزه جوانان و بکارگیری سایر ظرفیت‌های استانی برای نسل جوان را از اقدامات هفت سال دولت در این حوزه بیان کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما