معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی:

پروتکل سفرهای خارجی به ستاد کل مبارزه با کرونا ارایه شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۲:۰۵:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۵۹۳۰
پروتکل سفرهای خارجی به ستاد کل مبارزه با کرونا ارایه شد
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت روز جهانی گردشگری در وبینار «گردشگری در ایران؛ فوریت‌های کووید- 19، فرصت‌ها و چالش‌ها» که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا برگزار شده بود؛ شرکت کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در وبینار «گردشگری در ایران؛ فوریت‌های کووید- 19، فرصت‌ها و چالش‌ها»،  پس از نمایش کلیپ کوتاهی در خصوص نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرها و اسکان گردشگران در جمهوری اسلامی ایران، «ولی تیموری» معاون گردشگری کشور طی سخنانی با تشکر از جلسه‌گردان ،سخنرانان و رایزنی فرهنگی جهت هماهنگی و برنامه‌ریزی این وبینار و تبریک روز جهانی گردشگری ابراز امیدواری کرد که با کنترل و مدیریت هر چه زودتر ویروس کرونا، مبادلات گردشگری از سر گرفته شود.

او با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گردشگری ایران در سه سال اخیر پیش از شیوع ویروس کرونا، گفت: ایران در سال  2018 میلادی با میزبانی از 7 میلیون و 800 هزار گردشگرخارجی، 52% در جذب گردشگر خارجی نسبت به سال 2017 رشد داشته و با این میزان رشد در سال 2018 در رتبه دوم رشد سریع گردشگری در جهان قرار گرفته است. این در حالی است که علی رغم شیوع ویروس کرونا در 2 ماه پایانی سال 2019 در این سال نیز، ایران با 11% رشد نسبت به سال گذشته میلادی، 8 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی جذب کرده است.

تیموری افزود: در گام نخست همزیستی حوزه گردشگری با کرونا، پروتکل سفر‌های ایمن با همکاری وزارت بهداشت تهیه و به هتل‌ها و دیگر نهادهای ذیربط ابلاغ و اجراء شد که در نتیجه آن، سفرهای داخلی در ایران به شکل مسئولانه و ایمن نمایش داده شده است. همچنین با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه و راه‌ و ‌شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران، پروتکل سفرهای خارجی نیز تدوین و جهت ارزیابی به ستاد کل مبارزه با کرونا ارایه شده است که پس از تصویب نهایی، اجرایی خواهد شد.

او با اشاره به ارتباط عمیق ناشی از ریشه‌های مشترک تاریخی میان مردم ایران و ایتالیا، ایرانیان را دوستدار گردشگران خونگرم ایتالیایی معرفی و نسبت به حضور هرچه زودتر گردشگران ایتالیایی در ایران ابراز امیدواری کرد و افزود: طی دو دهه فعالیت در این حوزه تاکنون با گردشگری مواجه نشده‌ام که ناخرسند ایران را ترک کند. ایران برای گردشگران ایتالیایی نیز بسیار جذاب است و ما به میزان گردشگرپذیری؛ گردشگرفرست هم هستیم. 

همچنین تیموری با یادآوری شعار امسال سازمان جهانی گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری؛ یعنی «گردشگری و توسعه روستایی»، از توافق برای برگزاری اجلاس جهانی سازمان گردشگری در منطقه «اورامانات» خبر داد که به واسطه شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است  و تصمیم به برگزاری این اجلاس را نشانگر اهمیت این منطقه در گردشگری روستایی ایران دانست.

او همچنین، با اشاره به حضور کارشناسانی از یونسکو در اورامانات از در جریان بودن ارزیابی‌های این کارشناسان جهت ثبت نام این منطقه در فهرست جهانی یونسکو و برگزاری نشستی طی هفته آینده با حضور این کارشناسان خبر داد که به موضوع توسعه گردشگری پایدار در منطقه اورامانات اختصاص خواهد داشت.

معاون گردشگری در خاتمه، با تأکید بر توجه ویژه وزارت میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به  موضوع تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری تاکید کرد و گفت: ایران علاوه بر گردشگری تاریخی و طبیعی در گردشگری سلامت، کشاورزی، معدن، و عشایری نیز جذابیت دارد و به موازات تنوع بخشی به محصولات گردشگری، زیرساخت‌های گردشگری در ایران نیز در حال توسعه است که در حوزه بوم‌گردی، تغییر کاربری برخی ابنیه به اقامتگاه‌های  بوم‌گردی نمونه‌ای از آن است که خلاء وجود اقامتگاه در این مناطق را جبران می‌کند و مجموع این اقدامات، توزیع زمانی و جغرافیایی گردشگری کشور را متناسب می‌سازد.

همچنین در این وبینار «محمد تقی امینی»، رایزن فرهنگی  ایران در ایتالیا، پس از تقدیر از جلسه‌گردان و سخنرانان این وبینار و تبریک روز جهانی گردشگری، گفت: دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا از حیث جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری در رتبه های نخست جهان جای گرفته و ریشه های تاریخی مشترک متقابلا این جایگاه را برای گردشگران هر دو کشور تقویت کرده است؛ به نحوی که در گذشته‌ای نه چندان دور، در یک دوره زمانی ایران در جایگاه نخستین مقصد خارج از اتحادیه اروپا برای گردشگران ایتالیایی جای داشته است.

او افزود: شبکه مناسبات دو کشور در این حوزه، بسیار فراتر از تبادل گردشگر در جریان است و مشارکت در کاوش‌های باستان شناسی، مرمت آثار باستانی، همکاری‌های موزه‌ای و دانشگاهی، اعطاء فرصت‌های مطالعاتی متقابل و همکاری‌های تحقیقاتی و برگزاری همایش‌های مشترک و غیره در این حوزه را نیز فرا می‌گیرد که در سند برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی دو کشور مفاد آن تصریح شده و بر اساس تفاهم‌نامه میان طرفین ذیربط با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، در جریان است.

امینی ادامه داد: رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا علاوه بر این مستقلا همایش‌های دانشگاهی و نمایشگاه‌های پرشماری را در این حوزه برگزار کرده است و با طراحی و راه‌اندازی جامع‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه ایران‌شناسی ایتالیایی زبان به نشانی  www.irancultura.it بانک جامعی به زبان ایتالیایی از اطلاعات گردشگری ایران برای گردشگران ایتالیایی ایجاد کرده است.

همچنین سخنران پایانی این وبینار، پروفسور "چرتی" استاد ایران‌شناسی دانشگاه "ساپینزا" شهر رم نیز در سخنان خود با اشاره به این که گردشگران ایتالیایی غالبا از معروف‌ترین مقاصد گردشگری ایران بازدید می‌کنند که از قبل با نام آن‌ها آشنا هستند؛ گفت: ظرفیت‌های گردشگری ایران بیشمار است و آن را می‌توان بسیار بیشتر از این مقاصد معروف، ارزیابی کرد.

او با ارایه گزارشی از فعالیت‌های خود در حوزه  کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی در ایران که با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته؛ طرح پیشنهادی خود در خصوص بوم‌گردی استان کرمانشاه را معرفی کرد و افزود: طبق این طرح پیشنهادی گروه‌های گردشگری کوچک‌تر از گروه‌های گردشگری معمول با صرف زمانی طولانی‌تر از سفرهای کلاسیک به ایران از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده در استان کرمانشاه بازدید خواهند کرد و به موازات آن با میراث معنوی این استان نیز آشنا می‌شوند.

او در ادامه پس از معرفی اجمالی فعالیت‌های تحقیقاتی دپارتمان‌های تخصصی دانشگاه "ساپینزا" شهر رم در حوزه گردشگری پایدار و آموزش متخصصین این حوزه برای همکاری با متخصصین دیگر کشورها در تکمیل توضیحات خود در خصوص طرح بوم‌گردی استان کرمانشاه با ارایه فهرستی از میراث‌فرهنگی مادی و معنوی این استان، هدف این طرح را تنظیم سفر گردشگری مطابق پروتکل سفر در شرایط ویروس کرونا توسط گروهی در منطقه‌ای کوچک معرفی کرد که به طور توأمان از میراث‌فرهنگی مادی و معنوی استان بازدید خواهند کرد و ارزی که وارد می‌شود نیز در همان منطقه مصروف خواهد شد.

نظر شما