وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تلاش می‌کنیم گفته‌های ناشنوایان را بشنویم/رئیس جمهور به همه نهادها دستور دهد بدون نظر ناشنوایان هیچ تصمیمی تصویب نشود/بازنشستگی زودهنگام به ناشنوایان توصیه نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۴:۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۶۰۶۶
تلاش می‌کنیم گفته‌های ناشنوایان را بشنویم/رئیس جمهور به همه نهادها دستور دهد بدون نظر ناشنوایان هیچ تصمیمی تصویب نشود/بازنشستگی زودهنگام به ناشنوایان توصیه نمی‌شود
محمد شریعتمداری از رییس‌جمهور درخواست کرد تا هیچ آیین‌نامه‌ای بدون حضور نمایندگان جامعه معلولان در هیچ دستگاه و سازمان دولتی تصویب نشود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه ضمن تماس با رئیس صدا و سیما گفت: بنده همین الان با آقای عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما تماس گرفتم و خواهش کردم تمام مواردی که ناشنوایان مطرح کردند را به سمع و نظر همه همکارانشان برسانند و رسانه ملی برای این قشر از افراد جامعه قابل استفاده باشد.

او افزود: اگر هزینه‌‌های زندگی در عرصه‌های گوناگون تغییر می‌کند برهمه افراد جامعه از جمله ناشنوایان تاثیر می‌گذارد البته دوستان تلاش کرده‌اند تا با اقداماتی این مشکلات را کاهش دهند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناشنوایی یک محدودیت و یک معلولیت پنهان است، گفت: مردم در مواجه با افراد ناشنوا نمی‌توانند این مشکل را تشخیص دهند به همین دلیل بدون در نظر گرفتن این محدودیت با افراد ناشنوا برخورد می‌کنند، البته افراد ناشنوا از توانایی‌های خاص در دیگر حواس خود برخوردار هستند.

شریعتمداری با اشاره به مشکلات جامعه ناشنوایان گفت: مهمترین خواست ما این است که رئیس‌جمهور یا معاون اول رییس‌جمهور در آیین‌نامه‌ای به همه نهادها درباره جامعه معلولان به ویژه ناشنوایان تاکید کند که هیچ تصمیمی بدون حضور نمایندگان آنها تصویب نشود.

او افزود: ما در وزارت رفاه برنامه‌مان این است که اگر آیین‌نامه‌ای بدون حضور نمایندگان معلولان تصویب شود قابلیت اجرایی نداشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما تقاضا داریم با بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور این خواسته به حق معلولان و ناشنوایان محقق شود و هیچ دستورالعملی صادر نشود تا نظر نمایندگان قانونی افراد دارای معلولیت به ویژه ناشنوایان شنیده شود. ما برای شنیدن حرف جامعه معلولان گوش شنوا داریم و در تمام این ایام این را ثابت کرده‌ایم.

شریعتمداری اظهار کرد: برخی از مشکلات ناشنوایان مشکلات ریشه و پایه ای است و حل آنها نیازمند رفع مشکلات پایه در کشور است. 

او با اشاره به اینکه ۹۹ هزار نفر از خانواده ناشنوایان مشمول دریافت مستمری هستند، افزود: هرچند این مستمری ها کافی نیست اما روند افزایش مستمری‌ها قابل ملاحظه ای بوده است که برای اولین قانون افراد دارای معلولیت در این دولت منابع حداقلی را دریافت کرد اما امیدواریم در بودجه عمومی ارقام بیشتری را به کار گرفته شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ناشنوایان مشکلات متعددی از قبیل کار، درس، ترجمه صدا و سیما، بیمه، وام، نیازمندی های مانند سمعک و... دارند. امیدواریم صدا و سیما و دانشگاه های تربیت کننده مترجم زبان اشاره بتوانند به یک مفهوم برسند که امروز این مشکل حل شود.

شریعتمداری ادامه داد: امیدواریم دانشگاه صدا و سیما بتواند خدمات بیشتری را ارائه کند.

او با بیان اینکه استاندارد کردن مترجم ناشنوایان و زیرنویس کردن برنامه ها کارهایی است که می‌توان در کوتاه مدت به آن پرداخت، ادامه داد: مسئله‌ دیگر که باید به صورت ریشه ای به آن نگاه کرد ایجاد شرایط مشاوره ژنتیک رایگان برای افراد است. امروزه توانستیم ۲ هزار نفر را شناسایی کنیم تا در ماه های اول زندگی به آنها کمک کنیم که مشکل شنوایی آنها حل شود که اگر همینطور پیش رویم، موتور رشد ناشنوایی در کشور خاموش می شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: ۹۳ درصد موالید زنده را پوشش دادیم اما  باید به ۱۰۰ درصد برسد و اجازه ندهیم این زمان طلایی از دست برود.

شریعتمداری عنوان کرد: با بیمه سلامت مذاکراتی انجام شده است تا گفتار درمانی در دستور کار قرار بگیرد و امیدواریم با تامین منابع این اقدام تحت پوشش بیمه قرار گیرد همچنین این وعده را می‌دهیم که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد.

او گفت: ۲۳ درصد معافیت حق بیمه کارفرمایان نیز در دستور کار است و در سال ۹۸، برای ۱۸ میلیون نفر از معلولان انجام شده است اما امیدواریم بتوانیم بخش بیشتری از جامعه معلولان را پوشش دهیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  افزود: در آینده مذاکره‌هایی برای آگاهی بخشی بیشتر به جامعه کارفرمایی کشور خواهیم کرد.

شریعتمداری تصریح کرد: کمک هزینه خرید جهیزیه برای معلولان از ۱ میلیون به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، هرچند این رقم کافی نیست اما امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین این رقم را افزایش دهیم.

او افزود: امروز اگر هر کارفرما تا سقف ۴۰ نفر از معلولان را استخدام کند می‌تواند از تسهیلات ۲ میلیارد تومانی بهره مند شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: به فرزندانی که دارای پدر و مادر ناشنوا هستند از رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌خواهم که توجه ویژه ای  به آنها داشته باشند.

او ادامه داد: به همراه معاونت رفاه و سازمان تامین اجتماعی دستور می‌دهیم به مشکلات بیمه و بازنشستگی کارگران ناشنوا رسیدگی کنند. ما هرکاری از دستمان بربیاد برای رفع مشکل آنها انجام خواهیم داد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بازنشستگی زود هنگام را برای ناشنوایان توصیه نمی‌کنم چرا که کار باعث نشاط می‌شود و آنها تا جایی که می‌توانند بهتر است کار کنند.

شریعتمداری عنوان کرد: در هر مرکزی یک مترجم آشنا به زبان اشاره باید باشد  و این خواسته به حقی است. در سال ۹۹ کلاس های آموزشی لازم برای افراد علاقمند به زبان اشاره که در ادارات بهزیستی مشغول هستند باید ارائه شود تا با زبان اشاره آشنا شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز