با افسردگی فصلی چه کنیم؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۱ - ۰۸:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۱۰۸
با افسردگی فصلی چه کنیم؟
امیرهوشنگ مهریار گفت: علائم افسردگی فصلی با کرختی، تغییر در ساعت خواب و بیداری، نداشتن حوصله، احساس غمگینی و ... همراه است. هرچند اقلیت افرادی که این بیماری را به شکل شدید تجربه کرده نیازمند درمان دارویی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آغاز فصل پاییز برای برخی از افراد افسردگی فصلی به‌دنبال دارد. افسردگی فصلی نوعی اختلال خلقی مشابه افسردگی است. با این تفاوت که این نوع افسردگی در طول ماه‌های زمستان و پائیز زمانی که نور خورشید کمتر است، ظاهر می‌شود و معمولا سالی یک‌بار برای فرد رخ می‌دهد. این اختلال باعث نوسانات خلقی شده و گاهی ممکن است تا بهار و تابستان هم ادامه پیدا کند.

امیر هوشنگ مهریار، روانشناس،  به خبرنگار اجتماعی گروه برنا گفت: علائم خاص برای افراد مستعد افسردگی فصلی وجود ندارد. به هر حال تمامی افراد زمینه افسردگی و بروز مسائل روحی را دارند. با تغییر شرایط جوی تغییراتی در خلق‌وخو تحت عنوان افسردگی فصلی بروز می‌کند.

او  افزود: در برخی افراد افسردگی فصلی به‌شکل خفیف بروز می‌کند. افسردگی فصلی نیازمند معالجه خاص نیست بلکه دلیل بروز افسردگی فصلی را می‌توان در قالب تغییرات دما ارزیابی کرد. افسردگی فصلی باعث کرختی و آماده‌سازی شرایط برای افسردگی می‌شود.

مهریار تصریح کرد: بروز علائم شدید افسردگی نیازمند درمان دارویی است. در اکثر افراد افسردگی فصلی به‌علت تغییرات فصلی بروز کرده و مشکلی ندارند و این تغییرات خلقی با گذشت زمان برطرف می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: علائم  افسردگی فصلی نیز کرختی، تغییر در ساعت خواب و بیداری، نداشتن حوصله، احساس غمگینی و ...  همراه است. در اغلب موارد نیازی به مداخله نیست اما اقلیت افرادی که این بیماری را به شکل شدید تجربه کرده نیازمند درمان دارویی هستند.

 مهریار درباره راهکارهای مقطعی برای درمان افسردگی فصلی گفت: اگر افراد ببینند به‌دلیل تغییر فصل احساس خمودگی و کسلی دارند. باید این آمادگی را داشته که به نوعی تغییرات در زندگی آنها تاثیر بگذارد.

این روانشناس با اشاره به روش های مهار آن تصریح کرد: با پرداختن به فعالیت‌های شادی‌آور می‌توان از بروز افسردگی جلوگیری کرد. در این ایام افراد می‌توانند شعر خوانده و ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی را برای مهار و کاهش علائم افسردگی انجام دهند.

او با بیان اینکه فصل پاییز امسال با شیوع کرونا همراه است، افزود: این روزها تمامی افراد با کرونا مواجه هستند برخی از کرونا و شرایط آن بیشتر آسیب می‌بینند. پاندمی کرونا نیز فقط یک فرد را تحت تاثیر قرار نداده، بلکه با توجه به اینکه افراد به تنهایی با کرونا مواجه نیستند مشکل برایشان قابل هضم است.

به گفته او در هر حال در درمان افسردگی فعال‌سازی رفتاری باید مدنظر قرار بگیرد. فرد باید بتواند به فعالیت‌های شادی‌آور بپردازد تا افسردگی از بین برود.

مهریار ادامه داد: شیوع کرونا همگان را در  معرض افسردگی، استرس، اضطراب و ... قرار داده است. کرونا یک تهدید است باید پیش بینی کرد تا فرد و خانواده دچار چنین مشکلی نشوند.  

این روانشناس در پایان تصریح کرد: در صورت بروز مشکلات باید بتوان راه حل مناسبی را در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما