افزایش تولید واکسن آنفلوآنزا در جهان

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۵:۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۶۱۱۲
افزایش تولید واکسن آنفلوآنزا در جهان
وزیر بهداشت از تامین واکسن آنفلوآنزا در بخش اول برای واکسینه کردن گروه‌های پرخطر و هدف مانند مادران باردار و پرسنل بهداشتی و درمانی که در تماس مستقیم با بیماران کووید19 هستند خبرداد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در استان گلستان که در سالن شهید رجایی استانداری گلستان برگزار شد، گفت: گروه های دیگر مانند افراد بالای 65 سال و پر خطر به عنوان گروه دوم واکسینه می شوند، البته این واکسن به دلیل عدم تامین به موقع ارز از یک سو و از طرف دیگر افزایش تقاضا در دنیا، با تاخیر به کشور وارد شد.

او افزود: ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا سال گذشته 400 میلیون دوز بود که امسال به 700 میلیون رسید و این تعداد واکسن به کمتر از 10 درصد از جمعیت جهان می رسد، اما برای 20 درصد از جمعیت کشور، این واکسن را تهیه می کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسن کرونا هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند که هم ایران و هم سایر کشورها، بر روی ساخت واکسن کرونا کار می کنند که امیدواریم روزی جواب مثبت بگیریم، البته ما در قالب کواکس سازمان جهانی بهداشت، واکسن کرونا را پیش خرید کرده ایم و قراردادهای لازم، منعقد شده تا از دنیا عقب نمانیم.

او افزود: استان گلستان، یکی از پیشتازان مدیریت بیماری کرونا در شیوه بیماریابی، درمان و آموزش های همگانی برای افزایش آگاهی جهت پیشگیری از ابتلا به کووید19 بوده است و اگر با همین رویه ادامه پیدا کند، گلستان، یکی از موفق ترین استان های کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت در خصوص تامین قطعات تجهیزات پزشکی تولید داخلی با ارز آزاد و تامین تجهیزات وارداتی با ارز دولتی، بیان کرد: چون خریدار عمده تجهیزات پزشکی، خودمان در وزارت بهداشت هستیم، خرید را بر مبنای قیمت تمام شده انجام می دهیم، اگر ارز دریافتی آنها دولتی باشد، با یک شیوه قیمت گذاری می شود و اگر ارز غیردولتی باشد هم یک نوع دیگر قیمت گذاری می شود. در مورد سودآوری و قیمت تمام شده، مبنای ما، چیزی است که ارز از آن تهیه شده و جای نگرانی نیست. تلاش می کنیم که از ارز نیمایی به آنها کمک کنیم اما اگر هم نشد، خریدی که از آنها با عنوان حمایت از تولید داخل انجام می دهیم، با حاشیه سود مناسبی نسبت به قیمت تمام شده است.

نظر شما