مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی:

جمعیت سالمندان در جهان در حال افزایش است/ باید سالمند توانمند تربیت کرد/ عدم توجه کافی به سالمندان کشور

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۱۱:۲۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۶۴۳۹
جمعیت سالمندان در جهان در حال افزایش است/ باید سالمند توانمند تربیت کرد/ عدم توجه کافی به سالمندان کشور
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: هم اکنون 8/9درصد افراد جامعه سالمند هستند. پیش بینی می‌شود در سال 1420 جمعیت سالمند 20 درصد افزایش یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری  به مناسبت هفته جهانی سالمند  با حضور محسن شتی، رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت و محمد علی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی امروز چهارشنبه ۹ مهر، به صورت آنلاین برگزار شد.

تاثیر کرونا بر خدمات رسانی بخش سلامت

جغتایی در ابتدای این نشست درباره کاردرمانی و توانبخشی برای سالمندان گفت: کرونا در نحوه خدمات رسانی در بخش سلامت تاثیر گذاشته است. خدمات غیر ضرور را باید به تاخیر انداخت، اما این مقوله نباید سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. پروتکلی به وزارتخانه و دانشگاه ها ارائه شده و در آن آمده است که چگونه در کرونا به معلولان و سالمندان خدمات رسانی شود.

او تاکید کرد: کار دیگر خدمات رسانی از راه دور است. این مقوله به ارتقای خدمات مشاوره‌ای کمک می کند.

8/9درصد افراد جامعه سالمند هستند

جغتایی افزود: هم اکنون 8/9درصد افراد جامعه سالمند هستند. پیش بینی می‌شود در سال 1420 جمعیت سالمند 20 درصد افزایش یابد.

به گفته او در کشورهای دیگر دو برابر شدن جمعیت سالمندان را شاهد هستیم. در 40 سال گذشته امید به زندگی افزایش داشته است. برای مثال در سال  1355 امید به زندگی 57 سال بود. هم اکنون امید به زندگی با افزایش 23 سال به سن 80 سالگی رسیده است.

ایجاد مقطع دکتری و مرکز سالمندان

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: روز به روز جمعیت سالمند افزایش یافته و همین مقوله نشان دهنده لزوم اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم. در سال‌های قبل در وزارت بهداشت اقدامات فراوان انجام شده است. در یک و دو سال گذشته شورای امنیت غذایی تشکیل شده است. برنامه چند جانبه تدوین شده است که بخشی از آن متولی وزارت بهداشت و وزارت دفاع هستند.

او افزود: در سال گذشته فلوشیپ سالمندان، پرستاری سالمند و ... ایجاد شده است. مقطع دکتری و مرکز سالمندان ایجاد شده است. از سوی دیگر برنامه این است که بتوان خدمات سالمندان را در شبکه ادغام کرد.

جغتایی بیان کرد: شاخص‌ها و اطلاعات نیز نیازمند داده‌های دقیق از سالمندان است. در سال‌های گذشته پیمایش‌های ملی داشتیم و شاخص‌های مرتبط با سالمندان استخراج شده است تا مدیران بتوانند بر اساس مستندات تصمیم گیری کنند.

این مقام مسئول گفت: کمیته های فنی در حوزه تغذیه، سلامت روان و فعالیت بدنی ارائه شده تا محتواهای ساده آموزشی را بتوان ارائه داد.

باید سالمند را توانمند تربیت کرد

به گفته او با توجه به اینکه نیروی تخصصی کافی نداریم باید سالمندان را توانمند تربیت کرده تا بتوان مراقبت‌های لازم را در دستور کار خود قرار داد باید محتواها را متناسب با سالمندان قرار داد. متخصصان متعدد در کشور وجود دارد. این افراد با علاقه و انگیزه می‌توانند فعالیت کنند.

او درباره شاخص سلامت سالمندی افزود: باید بتوان 10 سال آینده را بررسی کرد. همکاران مختلف باید به این فکر کنند که آیا دستگاه‌ها نقش و سهم خود را در سلامت سالمند ایفا می کنند؟ باید بررسی شود که دیگر سازمان‌ها برای جمعیت سالمند جامعه چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اند.امید است نیروی انسانی توانمندی در این زمینه تربیت شوند.

مقوله سالمندان فقط از سوی وزارت بهداشت قابل حل نیست

جغتایی ادامه داد: حوزه های تخصصی همچون سرطان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. کارهایی برای آموزش گروه سنی سالمند انجام می‌شود. این محتواها توسط کمیته‌های تخصصی تغذیه و سلامت روان در حال تدوین است. در حوزه‌های مدیریتی هم اتفاقات مناسبی در دستور کار است. امید است بتوان تصویری از 10 سال آینده برای برنامه‌ریزان داشت.

او افزود: مقوله سالمندان فقط از سوی وزارت بهداشت قابل حل نیست بلکه دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. امید است بتوان وضعیت بهتری برای سالمندان داشت.

لزوم مناسب سازی معابر برای سالمندان و معلولان

جغتایی در خصوص مناسب‌سازی معابر برای سالمندان و معلولان گفت: وضعیت معماری تهران به نحوی است که ساختمان‌ها در هم پیچیده است اما ظرفیت شهرداری برای مناسب سازی وجود دارد. موسسات آموزشی و خدمات فنی در این باره مراجعه کرده و آموزش ها باید مدنظر قرار گیرد.

طراحی مدل مراقبت در منزل از سالمند

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان در ادامه‌ی این نشست ضمن تبریک روز جهانی سالمند گفت: پروژه‌ها در حوزه خدمت است. در این زمینه خدمات بهداشتی دنبال می‌شود.

او تاکید کرد: برنامه‌هایی در راستای خدمات درمانی و گایدلاین‌ها (راهنمای های بالینی) برای افراد در نظر گرفته شده است. با مشارکت بخش‌های تخصصی اقدامات ویژه انجام شده است. در کشور مدل مراقبت در منزل نیز شکل نهایی آن دسترسی وجود نداشت اما طراحی های نیز از سوی متخصصان انجام شده است. متخصصان طب سالمندی چند سالی دوره دستیاری را گذرانده‌اند و چند سال نیز متوقف شده است. امید است با  توجه به نیازها بتوان کارشناسی شده و با توجه به امکانات پاسخگوی نیاز جامعه بود.

رئیس اداره سالمندان افزود: آموزش‌های افراد در دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد تا افراد بعد از فارغ التحصیلی بتوانند به خدمات‌دهی بپردازند. برای افرادی که در حین تحصیل آموزش ندیده اند دوره های کوتاه مدت برگزار می شود.

باید سازمان بهزیستی، سازمان های بیمه‌گر و وزارت رفاه به مقوله سالمندان توجه کنند

شتی گفت: سالمند به‌واسطه نیاز مالی با مشکلات متعدد مواجه است. سالمندی با جنبه‌های روانی متعدد همراه است. در صورت تمایل به برطرف سازی مشکلات باید تمامی دستگاه‌ها وظایفشان را انجام دهند. رفاه سالمندان از اهمیت برخوردار است. باید سازمان بهزیستی، سازمان های بیمه‌گر و وزارت رفاه به مقوله سالمندان توجه کنند. باید فرصت‌ها را برای تولید و شکوفایی مورد توجه قرار داد.

 به گفته او در وزارت بهداشت به دنبال بخش‌های مربوطه هستیم و دست یاری به سمت دیگر سازمان‌های مسئول در زمینه سالمند دراز می‌کنیم.

در کشور ما آن طور که باید به جمعیت سالمندان توجه نشده است

شتی ادامه داد: در 2018 تعداد سالمندان از جمعیت جوان بیشتر شد. در کشورهای پیشرفته طی 100 سال زیرساخت‌های جمعیت سالمندی ایجاد شده است. در کشور ما آن طور که باید به جمعیت سالمندان توجه نشده است.  در 20 سال آینده جمعیت سالمندان افزایش داشته و رسانه‌ها در این شرایط باید از مسئولان وضعیت را جویا شوند. تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها باید برنامه داشته باشند.

او بیان کرد: در کرونا ملاحظات بهداشتی برای سالمندان را بیشتر مدنظر قرار دادیم. در  غربالگری سوم به شناسایی سالمندان پر خطر پرداخته شد. لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی به بررسی وضعیت سالمندان بپردازند. بسیاری از سالمندان در گرفتن نان و آب مشکل دارند دیگر چه برسد که به مراکز ما مراجعه کنند. سالمندان باید نیازهای آن دوران را شناسایی کنند. باید به بخش‌های متعدد حمایتی وارد شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در پایان افزود: سالمندان زن در کشور افزایش یافته و مردان متاهل نسبت به زنان بیشتر است. زنان منبع درآمد ندارند و باید به این قضیه توجه کرد که افراد در سنین سالمندی نیازمند خدمات رفاهی هستند. به هر حال باید به این گروه ارزشمند توجه کرد تا با توان ویژه درزمینه خدمات رسانی به سالمندان اقدامات مناسب انجام داد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز