دیابت زنان، باعث فشار خون بالای همسران‌شان می‌شود!

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۲:۵۷:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۷۰۸۳
دیابت زنان، باعث فشار خون بالای همسران‌شان می‌شود!
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مردانی که همسرانشان دیابت دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پرفشاری خون یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان است که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، این تعداد به یک‌ونیم میلیارد نفر برسد.

فشار خون کنترل نشده نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و مرگ و میر زودرس دارد. طبق یک بررسی ملی در ایران که در سال 2011 انجام شد، 26 درصد ​​از بزرگسالان در سنین 70-25 سال دچار پرفشاری خون بودند. طبق مطالعات موجود، علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی، تعدادی از رفتارهای مربوط به سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، دیابت، چاقی یا اضافه وزن، کلسترول بالا، دریافت نمک اضافی و عدم تحرک جسمی نقش بیشتری در ایجاد فشار خون بالا داشته‌اند.

تحقیقات در مورد زوجین امکان تعیین عوامل خطر مربوط به رفتارهای محیطی را فراهم آورده است، زیرا آنها غالباً در موقعیت‌های اقتصادی-اجتماعی، الگوهای غذایی و سایر عوامل محیطی و سبک زندگی مشترک هستند، اما از نظر ژنتیکی بی ارتباط هستند.

محققان در بخشی از مطالعه‌ی قند و لیپید تهران، ارتباط بین وجود عوامل خطر متابولیک (چاقی، اضافه وزن، دور شکم بالا، پرفشاری خون، دیابت و چربی خون بالا) در یکی از زوجین را با بروز پرفشاری خون در زوج دیگر، مورد بررسی قرار دادند.

بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، تعداد 1528 مرد و 1649 زن وارد مطالعه شدند و نتایج مطالعه نشان داد که مردانی که همسرانشان دیابت داشتند در مقایسه با مردانی که همسرانشان دیابت نداشتند به میزان 40 درصد خطر بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون داشتند. این در حالی است که ارتباطی بین وجود عوامل خطر در زنان با ابتلا به پرفشاری خون در همسرانشان مشاهده نشد. نتایج این مطالعه امکان استفاده از اطلاعات یکی از زوجین را در برنامه‌های غربالگری و پیشگیری تاکید می‌کند.

نظر شما