برج کج ابوظبی که قواعد طبیعی را به سخره گرفت

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۸:۴۶:۵۹
کد خبر: ۱۰۶۷۳۵۹
برج کج ابوظبی که قواعد طبیعی را به سخره گرفت
آسمان خراش خواندن برج ۳۵ طبقه «دروازه پایتخت» ابوظبی حق مطلب را درباره ی این بنا ادا نمی کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مأموریت مهندسان و معماران این ساختمان پایتخت امارات متحده ی عربی، نه ساخت بزرگ ترین یا بلندترین بنای منطقه، بلکه «به چالش کشیدن قواعد معماری و ساخت بنایی بود که شهر ابوظبی را در نقشه ی دنیا برجسته سازد». این ها صحبت های احمد المنصوری، مهندس ارشد پروژه ی ساخت برج «دروازه پایتخت» و مدیر بخش مهندسی شرکت نمایشگاه های ملی ابوظبی است.

طبق آنچه در وبسایت رکوردهای جهانی گینس آمده، ساختمان «دروازه پایتخت» نزدیک به ۱۰ سال است که «کج ترین سازه ی ساخت بشر» در دنیا است. به گفته ی المنصوری، این ساختمان ۱۸ درجه به سمت غرب انحراف دارد که این میزان ۵ برابر بیشتر از زاویه انحراف برج کج پیزای ایتالیا است و ۱۷ طبقه ی بالایی آن «به شدت خمیده است، مسأله ای که باعث وارد شدن فشاری هزاران تنی به هسته ی ساختمان می شود.»

«طبیعت می خواهد آن را از هم فرو پاشد. همه چیز این برج به گونه ای است که برج می خواهد فرو بریزد، اما ساختمان طوری طراحی شده که این اتفاق نیفتد.»

فشار گرانشی ناشی از این انحراف ۱۸ درجه ای را اولین «هسته ی از پیش خمیده شده» ی دنیا تحمل می کند که در ساخت آن از ۱۵ هزار متر مکعب بتن و ۱۰ هزار تن فولاد استفاده شده است. این هسته تعمداً اندکی منحرف از مرکز ساخته شده که هر چه ساختمان بالاتر می رود صاف تر می شود.

«دروازه پایتخت» را همچنین ۴۹۰ ستونی سر پا نگه می دارند که در عمق ۳۰ متری فرو رفته اند.

در ساخت نمای شیشه ای این برج ۷۲۸ صفحه ی شیشه ای جداگانه به کار رفته که هر یک طراحی خاص خود را داشته اند تا متناسب با شکل نامتعارف بنا باشند. هر ماه یک تیم ۱۲ نفره نمای شیشه ای این برج را تمیز می کند.

این ساختمان ۱۵ طبقه ی اداری، ۴ رستوران و کافه و یک هتل در خود جای داده است. این هتل که نزدیک به ۲۰۰ اتاق دارد، یک سوئیت پرزیدنتال مجلل در طبقه ی سی و سوم ساختمان دارد که روی انحراف ۱۸ درجه ای چشمگیر برج واقع شده است.

به دلیل شکل ساختمان، همه اتاق های هتل باهم متفاوتند.

«رستوران ۱۸ درجه» ی هتل در پایین به مرکز نمایشگاه های ملی ابوظبی منظره دارد (بنایی بزرگ مخصوص برگزاری رویدادهای مختلف که به ساختمان برج متصل است).

در رو به رو منظره ی خیره کننده ای از خلیج فارس و جزایر ابوظبی وجود دارد.

به گفته المنصوری، طبیعت ابوظبی منبع الهام معماری «دروازه پایتخت» بوده، «به خصوص تپه های شنی آن که با وزش باد جا به جا می شوند و امواج غلتان خلیج.»

کار ساخت رستوران و استخر هتل که روی سکویی چسبیده به ساختمان رو به مرکز نمایشگاهی معلق اند، یک سال زمان برد و یکی از بزرگ ترین چالش های تیم مهندسی «دروازه پایتخت» بود.

برج

برج

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز