اجرای طرح‌های آبخیزداری منطقه چپقلی

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۷:۳۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۶۷۵۲۰
اجرای طرح‌های آبخیزداری منطقه چپقلی
۴۰ میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در منطقه گردشگری چپقلی اراک اختصاص یافت.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در منطقه گردشگری چپقلی اراک اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این طرح‌ها تا دهه مبارک فجر امسال آغاز شود.

 محمدی افزود: قرارداد ذخیره سازی آب، بازسازی جاده دسترسی، ایجاد سکو برای استقرار گردشگران، احداث محل پارکینگ خودورها، حفاظت و کشت نهال در این منطقه با پیمانکار منعقد شده است .

او در ادامه گفت: با ایجاد استخر ذخیره‌سازی آب در منطقه چپقلی اراک، روان‌آب های این منطقه در فصل سرد سال ذخیره سازی و در فصل تابستان و بهار برای آبیاری درختان و فضای سبز این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: ایجاد این طرح علاوه بر جلوگیری از هدر رفت روان‌آب ها و بروز سیلاب در منطقه صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه اقتصادی برای آبیاری فضای سبز منطقه را به همراه دارد.

محمدی افزود: با توجه به ظرفیت گردشگری و وجود آب معدنی در منطقه چپقلی اراک، اجرای عملیات آبخیزداری و جانمایی محل استقرار برای حضور گردشگران در این منطقه نقش مهمی درجذب گردشگر و افزایش درآمدزایی برای استان و شهرستان دارد.

منطقه چپقلی که دارای چشمه ای معروف است،در ۲۸ کیلومتری شهر اراک و در دامنه‌های رشته کوه سفیدخانی قرار دارد و راه دسترسی به آن از روستای رباط میل است.

این منطقه دارای ۴۰ تا ۵۰ گونه گیاهی مرتعی نظیر آویشن، درمنه، استپا، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی و مرزنجوش و یکی از رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در فصل بهار است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز