معاون سازمان بهزیستی:

کرونا کسب و کار زنان سرپرست خانوار را کساد کرد

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۰:۵۲:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۷۶۸۲
کرونا کسب و کار زنان سرپرست خانوار را کساد کرد
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: مسائلی مانند تحریم و کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار مشکل کرده و کسب وکار زنان سرپرست خانوار نیز مانند دیگر کسب و کارها دچار رکود و مشکل شده و در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر خیران داریم.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از زنان سرپرست خانوارد در کار تهیه غذای خانگی، فعال بودند اما به دلیل شرایط کرونا، مردم خیلی سخت محصولات غذایی باز را تهیه می‌کنند و کمتر از این غذاها مصرف می‌کنند و هرچند کرونا برای همه مردم چالش ایجاد کرده اما این مشکلات برای مددجویان بهزیستی ملموس‌تر و محسوس‌تر است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط اقتصادی کنونی، آمار مددجویان بهزیستی از جمله زنان سرپرست خانوار را افزایش داده است،افزود: افزایش آماری در این گروه نداشته‌ایم اما نیازهای اقتصادی این گروه افزایش یافته است؛ تورم در همه کلان‌شهرها موجب شده تا تعداد مراجعات مددجویان تحت پوشش بهزیستی به این سازمان افزایش یابد.

معاون بهزیستی ادامه کرد: تعدادی از مددجویان در تامین اجاره خانه خود دچار مشکل شده‌اند و بهزیستی از طریق منابع خود یا خیرین یا از طریق بانک‌ها و وام کم‌بهره، مشکلات آنها را رفع می‌کند اما به ‌هرحال گروه‌های دهک‌های پایین درآمدی، بیشتر با این مسائل روبرو هستند.

مسعودی فرید تصریح کرد: طی چند سال گذشته میزان مستمری مددجویان چه از محل اعتبارات سازمان و چه از محل هدفمندی یارانه‌ها در مقطعی ۳.۶ برابر افزایش داشت اما مسائل اقتصادی درونی و بیرونی موجب شد تا این میزان افزایش مستمری، معنی‌دار نباشد.

او تاکید کرد: بهزیستی با افزایش مستمری و توانمندسازی خانواده‌ها به استقلال آنها کمک می‌کند. این سازمان از بنیاد مستضعفان برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان خود کمک می گیرد اما به‌رغم همه این تلاش‌ها، این پول‌ها کفاف زندگی مددجویان را نمی‌دهد و نیاز است که این گروه‌ها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.

معاون بهزیستی با بیان اینکه تحریم، کرونا و گرانی بازار داخلی کشور و همچنین مدیریت منابع از دغدغه‌های بهزیستی و از علل فشار به معیشت مددجویان است، یادآور شد: اکنون ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب خانواده آنها، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر می‌شوند که مستمری دریافت می‌کنند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: مشارکت در پویش «ایران همدل» از طریق شماره‌گیری #۱۴* یا واریز به شماره کارت ۶۲۷۷-۶۰۷۷-۷۷۷۷-۷۷۷۷ ایران همدل، بزرگترین پویش مردمی ایران است که کمک‌های مردم و خیران را از طریق بهزیستی و کمیته امداد به دست نیازمندان می‌رساند.

منبع:ایرنا

نظر شما