مدیرکل امور موزه‌ها:

خروج کاخ گلستان از ثبت جهانی صحت ندارد/ آغاز به کار کلاه فرنگی و خانه موزه شهید تندگویان در سال ۱۴۰۰/ ایجاد کاربری‌های جدید در مجموعه دارالفنون

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۵:۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۰۶۷۷۱۰
خروج کاخ گلستان از ثبت جهانی صحت ندارد/ آغاز به کار کلاه فرنگی و خانه موزه شهید تندگویان در سال ۱۴۰۰/ ایجاد کاربری‌های جدید در مجموعه دارالفنون
محمدرضا کارگر در خصوص شایعات مبنی بر خارج شدن کاخ گلستان از ثبت جهانی گفت: چنین شایعه‌ای صحت ندارد و این مجموعه با رعایت استانداردهای لازم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و خطری آن را تهدید نمی‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته تهران بهانه‌ای شد تا بار دیگر به معضلات عرصه میراث فرهنگی و گردشگری این کلان شهر اشاره کنیم. کلان شهری که به اندازه تمام وسعتش جاذبه‌های گردشگری را در خود جا داده است اما همواره مغفول می‌مانند و صرفا در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تهران با انبوهی از جاذبه‌های گردشگری به معبر و نه مقصد گردشگری تبدیل شده است.

12 میلیون بازدید از کاخ نیاوران

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه ‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: زمانی که به برنامه‌های تورهای بین‌المللی و یا مقاصد گردشگری مردم در نوروز نگاه می‌کردیم، تهران صرفا معبر بود و گردشگران خارجی وارد تهران می‌شدند و از این شهر به سایر مقاصد گردشگری عزیمت می کردند.

او افزود: پیش از شیوع کرونا در ایام نوروز تا نزدیک به 12 میلیون بازدید از مجموعه سعدآباد و 8 میلیون بازدید از کاخ گلستان ثبت شده است. سامان دهی جاذبه های تاریخی در سطح شهر تهران سبب شد تا تهران در چند سال اخیر خود به یک مقصد گردشگری بدل شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: جاذبه‌های تهران در این برهه زمانی به دو قسمت مدرن و تاریخی تقسیم می‌شوند. امروزه برج میلاد، پل طبیعت، مراکز خرید بزرگ و سرشناس و رستوران‌های خوب سبب شده تا علاوه بر میراث فرهنگی، جاذبه‌های مدرن نیز نقشی اساسی در جذب گردشگر داشته باشند.

200 موزه تهران آماده جذب گردشگر هستند

مدیرکل موزه ‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی افزود: در گذشته تهران را به عنوان شهر تاریخی نمی‌شناختند اما امروز غالب گردشگری در حوزه تهران با احداث موزه‌های جدید به سمت میراث فرهنگی سوق پیدا کرد. امروز شهر تهران 200 موزه دارد و این رقم در کشور منحصربه فرد است و شاید تنها استانی که به تهران نزدیک باشد خراسان رضوی است.

کارگر با اشاره به نقش موزه‌ها در جذب گردشگر به تهران ادامه داد: امروز موزه‌های تهران با تنوع بسیار صرفا نقش تاریخی ایفا نمی‌کنند و بعضا مراکز فرهنگی هستند که مقصد گردشگری تبدیل شده‌اند. کاخ گلستان، نیاوران، سعدآباد، میدان مشق و مجموعه موزه های بسیار زیادی که در آن حوالی قرار دارند در دل بناهای تاریخی بوده که نشان می دهد از این بستر تاریخی برای تاسیس موزه ها و سامان دهی مقوله گردشگری استفاده شده است. 

ایجاد تنوع در موزه ها در دستور کار است

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر نقش وزارتخانه ها و سایر نهادها در توسعه موزه ها در شهر تهران اذعان کرد: امروزه وزارت نفت و دانشگاه تهران با محوریت قرار دادن بناهای تاریخی خود به دنبال ایجاد موزه‌های متنوعی هستند که می‌تواند جنبه‌های جذاب‌تری برای مخاطبان ایجاد کند که نمونه‌های بارز آن باغ موزه نگارستان و پمپ بنزین دروازه دولت است.

مدیرکل موزه ‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی در خصوص آخرین وضعیت مجموعه تاریخی دارالفنون گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان وزرات میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است تا این محل به موزه تبدیل شده و در آن فعالیت‌های جنبی نیز در دستور کار قرار گیرد. مرمت دارالفنون آغاز شده است و اضافه کردن کاربری های جدید در این محل در مراحل پایانی قرار دارد.

او افزود: این قبیل تلاش ها در خصوص مجموعه کلاه فرنگی نیز ادامه دارد. تفاهمات در این زمینه انجام شده است و مطالعات نیز در حال انجام است. اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنایت داشته باشد در کمتر از یک سال دیگر می توان درب های این مجموعه را به روی علاقه مندان گشود.

افتتاح خانه موزه شهید تندگویان تا یک سال دیگر

کارگر در خصوص آخرین وضعیت خانه موزه شهید تندگویان اظهار کرد: این مجموعه کامل شده و مدیریت آن زیر نظر وزارت نفت است. خانواده شهید تندگویان در این زمینه همکاری کامل را انجام داده‌اند و وزارت میراث فرهنگی آماده است تا در راستای راه اندازی هرچه سریع تر این مجموعه همکاری لازم را داشته باشد و اگر اراده لازم وجود داشته باشد، به زودی این مجموعه افتتاح خواهد شد و می‌توان در سال 1400 نیز از این پروژه رونمایی کرد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص شایعات مبنی بر خارج شدن کاخ گلستان از ثبت جهانی افزود: چنین شایعه‌ای صحت ندارد و این مجموعه با رعایت استانداردهای لازم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و خطری آن را تهدید نمی‌کند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه‌های مفصلی در خصوص هفته تهران برگزار شد اما در سال جاری به علت شیوع کرونا نمی‌توان آنگونه که شایسته است این مراسم را برگزار کرد ولی می‌توان در این هفته عنوان کرد که پروژه‌های تاریخی و فرهنگی تهران همچنان با قدرت در دستور کار قرار دارند.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز