اجلاسیه سراسری نماز دی‌ماه برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۸:۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۶۸۱۶۷
اجلاسیه سراسری نماز دی‌ماه برگزار می‌شود
جلسه هماهنگی ستاد اجرایی جشنواره کشوری پیوند خانه، مدرسه، مسجد و نماز که پیش اجلاسیه بر بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز کشور است برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: خدا را شاکر هستیم که به برکت جمهوری اسلامی در فضای متبرک این کشور تنفس می کنیم و عرض تشکر ویژه دارم از همکاران خوبم در استان یزد که مسئول دبیرخانه این اتفاق ارزشمند هستند. لازم است چند نکته را یادآوری کنم ابتدا اینکه این ویدئو کنفرانس از سراسر کشور در فضای شاد و از طریق ویدئو کنفرانس در حال مشاهده و پخش است.

مسیب زاده گفت: اجلاس سراسری نماز اهمیت بسیاری دارد زیرا هر ساله مقام معظم رهبری برای آن پیامی را ارسال می فرمایند من همینجا تشکر می کنم از جناب آقای زرهانی که با حضور ایشان در ستاد اقامه نماز تحولی در این عرصه به وجود آمده است. انشاالله مشارکت در این اجلاسیه به گونه ای باشد که از استان های دیگر نیز مشارکت حداکثری را مشاهده کنیم و نگاه به این احلاس ملی باشد.

او با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت: در خصوص پیش اجلاسیه هایی که آقای سرگزی هم فرمودند تمام نگاه ما به مصوبات ستاد مقابله با کروناست و هر چیزی که این ستاد بگوید برای ما حجت شرعی و قانونی دارد از این جهت که مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها تاکید موکد شان همین بوده است لذا تقاضا داریم پیش اجلاسیه های حضوری و مجازی را پیش‌بینی کنید. اجلاسیه هایی که شما در سال گذشته انجام دادید امسال نیز برای ما موضوعیت دارد.

مدیرکل قرآن عترت و نماز گفت: ما به عنوان خدمتگزاران و مسئولان نماز در آموزش و پرورش وظیفه داریم فضا، شرایط و فرهنگ برگزاری نماز جماعت را مهیا کنیم اما حضور در نماز جماعت اختیاری است اگر به هر دلیلی نماز جماعت در مدارس تعطیل شد وظیفه ما تعطیل نمی شود ما باید فرهنگ نماز خوانی را ایجاد کنیم. با توجه به فراخوان اجلاسیه بیست و نهم آن را بومی سازی کنیم و برای هر استان برنامه مختص آن استان را طرح ریزی و برنامه ریزی کنیم.

مسیب زاده خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی خواهد و نمی‌تواند امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور را به عهده داشته باشد کار مشارکت کار حقوقی و شرعی لطف خداوند را به همراه خواهد داشت از این جهت در استانها با دبیران ستاد اقامه نماز استان ها ارتباط نزدیک تری مانند گذشته داشته باشید تا بتوانیم به کمک مابقی بخش‌های فرهنگی جامعه کارمان را پیش ببریم.

او افزود: حتماً ترتیبی اتخاذ کنیم که جلسات ماهیانه اجلاسیه را داشته باشیم زیرا دی ماه زمان برگزاری اجلاسیه سراسری نماز است و زمان زیادی فرصت نداریم اجلاسیه های مشترک با ستاد اقامه نماز و با استان ها به صورت مشترک به صورت مجزا برگزار کنید. امسال شرایط ویژه ای است زیرا دانش‌آموزان را نداریم پس باید تلاش بیشتری کنیم تا این اتفاقات را به گوش دانش‌آموزان از طریق خانواده ها که نقش اول را خواهند داشت برسانیم.

مسیب زاده گفت: صحن علنی اجلاس باید سرشار از اجراهای دانش آموزی باشد زیرا موضوع موضوع دانش آموز است این افتخار برای ما است که سال های گذشته و همین امسال این اجلاس با دانش آموزان عجین شده است و انشاالله تولیدات ارزشمند دانش‌آموزان و مدیران و فرهنگیان در صحن علنی اجلاس را خواهیم داشت.

همچنین سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ارتباط تلفنی که با این اجلاس برگزار شد گفت: مسئله نماز و تعلیم و تربیت در دولت دینی متاثر از اندیشه های رهبر انقلاب اسلامی است.

او ادامه داد: برای امسال و بخش دانش اموزی می توانیم موضوعاتی مانند مسجد مورد نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد، مدرسه مورد نظر شما چه ویژگی هایی داشته باشد و خانه مورد نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد را دستمایه یک مسابقه و جستجوی اندیشه توسط دانش آموزان قرار دهیم.

زرهانی افزود: ما در تعلیم و تربیت اسلامی و مجموعه کارهای فرهنگی که انجام می‌دهیم یک کاستی داریم و آن عبارت است از کمتر نقش دادن به نسل نو هرچه نسل نو را بیشتر نصیحت کنیم کمتر ممکن است توجه به اندیشه های ما بکنند. اما هر چه بیشتر به آنها نقش بدهیم پیوندشان با ما بیشتر خواهد شد نگاهی بیاندازیم به تربیت بدنی چون هر کسی نقشی را ایفا می کند میزان تعلق به جامعه ورزشی بیشتر میشود، حتی اگر تماشاچی باشد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور افزود: سعی کنیم در ارتباط با اقامه نماز فرصت نقش آفرینی برای فرزندانمان را فراهم کنیم این بسیار کارساز و اثرگذار است تنها هم به این بسنده نکنیم. نه تنها دانش آموزان بلکه اولیا ، برادران و خواهران آنها نیز باید در این امر مشارکت داشته باشند همکلاسی ها و دوستان شان را در محیط مدرسه نیز برای همفکری به کار بگیرند. اگر ما مسابقه ای را برگزار می‌کنیم از آنها بخواهیم که دیدگاه پدر و مادرشان را نیز در آن مطالب بگنجانند این کار باعث می شود عناصر خانواده در این امر مشارکت داشته باشد .

زرهانی گفت: فراخوان ما به گونه ای طراحی و مهندسی شود که پدر مادر و ارکان خانواده به دانش آموز کمک کنند که کار مشترک و کارآمدی را ارائه کند و اکنون که شرایط کرونا در کشور وجود دارد این امر به گونه‌ای طراحی شود که همه دانش آموزان با توجه به شبکه ها و فضاهای موجود بتوانند در آن مشارکت داشته باشند دانش آموزان ابتدایی تا دبیرستان و همچنین دانشجو معلمان ما در دانشگاه فرهنگیان.

او با اشاره به دستاوردهای فرهنگی نماز گفت: انشاالله این فرایند دستاورد فرهنگی و تربیتی اخلاقی داشته باشد ما در حوزه دین اصول عقاید، احکام و اخلاق را داریم ما باید به گونه‌ای از فرهنگ نماز بهره برداری کنیم که دانش آموزان ما هم در اصول عقاید و جهان‌بینی با اصول دین و توحیدی اندیشیدن ارتقا پیدا کند.

در ادامه جلسه منصور سرگزی، معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز گفت: تقدیر و تشکر می کنم از همه عزیزان به ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش، معاون محترم پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، جناب آقای مسیب زاده و همچنین استان یزد که مقدمات این امر و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ نماز را فراهم کردند.

سرگزی ادامه داد: اجلاس سراسری نماز به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور ۲۸ سال است که به صورت منظم و مستمر در کشور برگزار می شود امسال نیز با توجه به شرایط خاصی که در کشور امیدواریم که همچنان این رویداد را برگزار کنیم .

او ادامه داد: امسال قصد داریم با شرایط جدیدی که در کشور وجود دارد و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا اجلاس ۲۹ نماز را با شرایط جدید و با مشارکت آموزش و پرورش و متولیان حوزه خانه و مسجد در اوایل دی ماه برگزار کنیم .

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز گفت: بنا داریم با توجه به شرایط کشور به فضل خداوند و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز را با شکل و شمایل متفاوت نسبت به اجلاس های گذشته و با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و متولیان حوزه خانواده و مسجد برگزار کنیم.

او خاطر نشان کرد: دی ماه امسال برنامه متمرکز کشوری را خواهیم داشت اجلاس امسال به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با حضور حداقل جمعیت با ملاحظه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و به صورت محدود در تهران اجرا می‌شود و در سایر استان‌ها نیز استانداریها میزبان اجلاس نماز خواهند بود. استان ها نیز می توانند برنامه‌ریزی کنند و متناظر این اجلاس را در استانهای خود داشته باشند و هماهنگی لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا را داشته باشند.

او گفت: نکته را که باید به دبیرخانه بخش دانش‌آموزی که در استان یزد است یادآور شوم آن است که تجمیع فرآیند تا دهم آذرماه انجام شود و گاه شماری را از همین امروز برای انجام فعالیت ها تدوین کنند که بتوانند متناسب با این زمان ساماندهی کنند. ممکن است در بخش دانش آموزی یک سری ملاحظات داشته باشیم و یکسری تغییرات منابع با صلاح دید همکاران ایجاد شود. ما آمادگی داریم که از مجموعه مسابقاتی که در آموزش و پرورش انجام می شود حمایت می کنیم.

در ادامه این جلسه عباسعلی دانافر، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: خدا را شکر می‌کنیم که استان یزد میزبان بخش دانش آموزی اجلاس سراسری نماز مشخص شده است. آموزش وپرورش نه می خواهد و نه می تواند تعلیم و تربیت را به تنهایی به دوش بکشد.

همچنین در ادامه این نشست موسوی دبیر ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: جای این دبیرخانه در اجلاس سراسری نماز خالی بود رکن نماز وزارت آموزش و پرورش است به ویژه جوانان و نوجوانان دانش آموز و از این ابتکار به خرج داده شد تشکر می کنم انشالله خدا به ما توفیق بدهد بتوانیم در بین دانش‌آموزان قدمی را برای نماز برداریم .

او ادامه داد: مجمع خیرین مسجد ساز در استان ها دایر است که به ساخت مسجد در مناطق محروم می پردازد اما در استان یزد روستا و محلی را بدون مسجد نداریم لذا پیشنهاد می‌شود که انشالله مجمع خیرین مسجدساز تبدیل شود به مجمع خیرین نمازخانه ساز و مدارسی که نمازخانه ندارندبرایشان بسازیم و آنهایی که نیمه کاره هستند را تمام کنیم و به تجهیز و نوسازی نمازخانه های مدارس کمک کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز