محمد جواد حق شناس در نطق پیش از دستور :

لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۹:۴۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۸۲۳۰
لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران پایتخت ایران است. گرامی داشت روزی بنام تهران بدون توجه وهمکارى مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نداشته و توفیقى به همراه نخواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهلمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور با اشاره به فرا رسیدن روز تهران گفت: هر سال در چهاردهم مهرماه، به مناسبت روز تهران، فرصتی فراهم میشود تا تاریخ و عظمت و ارزش های فرهنگی و اجتماعی پایتخت ایران اسلامی را پاس بداریم. شهری که آب و هوای دلچسبش و زیبایی هاى دلفریبش و مردمان با فرهنگش همچنان مایه مباهات و سرشار از زندگی است.

او ادامه داد: شهرتهران ازسال ١٢٠٠ هجرى قمرى بیش از دو قرن قلب تپنده سیاست و اقتصاد، فرهنگ و هنر و مدنیت ایرانی بوده است . در اینجا و به سهم خود مراتب سپاس و تقدیر خود را به همکاران عزیزم در شورای چهارم که ابتکار این نامگذاری را داشته اند تقدیم می کنم.

حق شناس افزود: اما نامگذاری روزی برای شهر تهران اهدافی فراتر از یک یادبود و بزرگداشت ساده دارد. روشن است که می توان بسادگی برای یک روز یا یک هفته برنامه های کوچکی را تدارک دید و با چند همایش و بازدید و گرفتن عکس از مدیران و نخبگان از آن عبور کرد . یا اینکه می توان برای این روز و هفته برنامه ای منسجم و هدفمند برای تحریک توجه و تفکر مردم و مسئولان برای نیازها و ضرورت ها و فرصت ها و تهدید های شهر داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: می توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برند سازی ، جهانی سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزریق نشاط و سر زندگی در جامعه قرار داد.

لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود

حق شناس ادامه داد: اگر امروز یک نظر سنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامی داشت روز تهران توجه چندانی به مشارکت و همراهی اهالى تهران نشده و برنامه ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است. لذا لازم است قوای سه گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران پایتخت ایران است. گرامی داشت روزی بنام تهران بدون توجه وهمکارى مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نداشته و توفیقى به همراه نخواهد داشت. لازم است ضمن گرامی داشت گذشته ، حال و آینده شهر مورد توجه قرار گیرد.

حق شناس گفت: تهران خانه ماست . نیاز به نگهداشت ، زیبا سازی ، رونق و توسعه دارد . این شهر امروز و آینده باید سمبل پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی باشد .لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پایتخت را ایفا کنند .

او اظهار کرد: جمعیت و گستره تهران بزرگ است . مسائل ، فرصت ها و تهدیدهای آن نیز عظیم است . دولت و مجلس علاوه بر اهتمام لازم در عمل به تعهدات خود در قبال شهر شایسته است در لایحه بودجه سال آینده ردیف مشخصی را به جایگاه ویژه  پایتخت و الزامات آن اختصاص دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: لازم است به سرمایه اجتماعی عظیم انباشته در شهر توجه جدی شود . شهر تهران حدود ٩میلیون نفر جمعیت ساکن دارد . جمعیتی که ریشه و سطح بالایی از نخبگی و نفوذ در سرتاسر کشور را دارد .

او افزود: لازم است به سطح شعور و آگاهی و اعتماد مردم و داشته های آن احترام بگذاریم.

حق شناس با اشاره به اینکه لازم است رسانه ها نقش خود را ایفا کنند گفت: نقش انتقادی و سازنده رسانه ها در پیگیری مسائل و موضوعات و کاستی ها و همچنین طرح مسائل و ضرورت های شهر و تبدیل فرصت روز و هفته تهران بی بدیل است و انتظار می رود با قدرت بیشتری موضوعات را دنبال کنند .

او با بیان اینکه لازم است سازمان های مردم نهاد نقش و جایگاه جدی در اداره امور شهر ایفا کنند افزود: سازمان های مردم نهاد ، دوستداران تهران برخاسته از دل مردم و آگاه به درد و رنج و نیازها و فرصت های شهر نیاز به دلگرمی دارند و بی منت فعالیت می کنند کافیست بستری برای فعالیتشان فراهم شود.

حق شناس خاطر نشان ساخت: رویکرد حفظ ارزش ها و منابع شهر و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری ارزشمند است ، در دنیای امروز صنایع سنگین جای خود را به صنایع خلاق مبتنی بر فرهنگ ، هنر و گردشگری می دهد. میراث شهر تهران از جمله در عرصه های فرهنگ و هنر، تاریخ، طبیعت و معماری و تنوع قومی و گردشگری کم نظیر است.

حق شناس با بیان اینکه باید قدر این سرمایه را بدانیم چرا که این یک سرمایه ملی است گفت: شهر فروشی چاره کار نیست توسعه گذرها و پهنه های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری فعال می تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود.

او افزود: امید است مدیران محترم شهری تادیر نشده با هماهنگی و همراهی بیشتری در هم افزایی با اعضای شورای شهر فرصت طلایی باقی مانده از این دوره را به نتایج و دستاوردهای ارزشمند بدل کنند.

نظر شما