این نکات را در نوشتن رزومه به یاد داشته باشید

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۲۰:۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۰۶۹۷۲۳
این نکات را در نوشتن رزومه به یاد داشته باشید
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه رزومه‌ای خوب و کارفرما پسند برای خودتان تهیه کنید؟ برخی افراد وقتی می‌خواهند رزومه‌ تهیه کنند، ساعت‌های زیادی را صرف بررسی قالب‌ها و تمپلیت‌های مختلف می‌کنند تا بتوانند از بین صدها هزار قالب و الگو، یکی را مبنای رزومه نویسی خود قرار دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آیا به صرف انتخاب قالب مناسب برای رزومه، می‌توان به موفقیت در استخدام امیدوار بود؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. برترین مشاوران در زمینه رزومه نویسی نظر دیگری دارند. یکی از بزرگترین اشتباهات افراد متقاضی کار این است که زمان خود را برای انتخاب قالب و کارهای تزئینی صرف می‌کنند ولی به مهم‌ترین ویژگی‌های رزومه نویسی اصلا توجهی ندارند.

نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که به طور متوسط در هر ماه بیش از 450 هزار رکورد جستجو با کلید واژه «الگو رزومه» و در حدود 50 هزار رکورد جستجو با کلید واژه «قالب رزومه» و صدها هزار جستجوی دیگر با کلمات کلیدی مشابه ثبت می‌شود.

متاسفانه اگر رزومه به درستی نوشته نشود، هزاران نمونه قالب و الگو، به هیچ وجه تضمین کننده موفقیت در  استخدام نخواهد بود. وقتی قرار است رزومه‌ای تهیه شود، ابتدا باید به انگیزه‌ها، احساسات و نیازهای کارفرمای آن موقعیت شغلی دقت شود. در این صورت رزومه‌ای متناسب با نیاز مجموعه نوشته می‌شود که شانس پذیرش بیشتری دارد.

اولین قدم در رزومه نویسی این است که ببینیم رزومه ما چه تاثیری بر کسی که آن را می‌خواند، می‌گذارد. رزومه باید به صاحبان کسب و کار انگیزه بدهد تا وضعیت شما را مورد بررسی قرار دهند و نام شما را در لیست مصاحبه خود بنویسند.

اگر قسمت‌های جذاب رزومه به صورت شفافی تنظیم شده باشد، شانس موفقیت چند برابر می‌شود. منظور از قسمت‌های جذاب رزومه، بخش‌هایی است که روی مدیران منابع انسانی یا افرادی که قرار است شما را استخدام کنند، تاثیر می‌گذارد.

یکی از قسمت‌های جذاب هر رزومه‌ای، توضیحات مختصری است که فرد در مورد خودش ارائه می‌دهد. اگر در این قسمت توضیحاتی ارائه شود که مدیر بخش استخدام بتواند رابطه‌ای بین کار مجموعه و توضیحات درج شده پیدا کند، قطعا با دقت بیشتری بقیه رزومه را با تمرکز می‌خواند.

ارائه درست تجارب کاری از انتخاب قالب مهم‌تر است

قبل از انتخاب قالب، محتوایی که قرار است در آن قالب ارائه شود، از اهمیت بالاتری برخوردار است. برخی افرادی که سابقه زیادی در رزومه نویسی دارند، معتقد هستند که بهتر است کلا الگوی رزومه جستجو نکنید.

رزومه باید بتواند کارفرما را جذب کند. رزومه‌های شلوع و نامنظم بسیار آزار دهنده هستند. قرار نیست رزومه در مسابقه طراحی گرافیک شرکت کند، بلکه باید حاوی محتوایی باشد که فکر صاحب کسب و کار را به خود مشغول کند.

نکاتی برای بهینه سازی رزومه

با کمک روش‌هایی که در ادامه مطرح شده، می‌توانید رزومه‌ای جذاب و کارفرما پسند تهیه کنید:

سوابق کاری را به صورت منظم، شفاف و دقیق بنویسید. در بسیاری رزومه‌ها، تاریخچه سوابق کاری به خوبی نوشته نمی‌‌شوند. ستون‌‌های اضافی و برخی فرمت‌های موجود در برخی قالب‌ها باعث می‌شوند سوابق کاری به خوبی قابل بررسی نباشند.

ردیف‌های شغلی را از قسمت تجارب و توانمندی‌های کاری خود تفکیک کنید. اگر دستاوردها یا توانمندی‌هایی شاخص دارید، به صورت فهرست وار در قسمتی از رزومه به آن اشاره کنید. دقیقا مشخص کنید که چه توانمندی‌هایی دارید. این توانمندی‌ها می‌توانند تاثیر زیادی روی کارفرما بگذارند.

به کلمات کلیدی درج شده در آگهی استخدام دقت کنید. آگهی استخدام را با دقت مطالعه کنید و در رزومه خود از کلمات کلیدی که در متن آگهی استفاده شده، کمک بگیرید. در یک مطالعه تحقیقاتی توسط استنفورد مشخص شد که متقاضیانی که چنین رویکردی را پیش می‌گیرند، احتمال استخدام آنها به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

قسمت‌های با متن متراکم را حذف کنید. قسمت‌هایی از رزومه که متنی متراکم دارد، چشم و ذهن خواننده را خسته می‌کند. پاراگراف‌هایی نهایتا دو تا چهار خطی بنویسید.

فضای خالی در رزومه قرار دهید. بین بخش‌های مختلف فضایی خالی درنظر بگیرید تا بررسی کننده ارتباط بهتری با رزومه شما بگیرد.

شماره تماس خوانا و در قسمت مناسبی نوشته شود. دقت کنید که شماره تماس و مسیرهای دسترسی به خودتان را در قسمت مناسبی از رزومه بنویسید.

با رعایت این نکات می‌توانید به موفقیت رزومه خود امیدوار باشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز