یک کارشناس آموزش‌ و پرورش مطرح کرد:

ارتقای کیفیت آموزش‌های آنلاین از طریق آموزش‌های معکوس

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۷:۲۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۷۰۵۸۸
ارتقای کیفیت آموزش‌های آنلاین از طریق آموزش‌های معکوس
محمدرضا نیک‌نژاد گفت: با توجه به ایراداتی که در آموزش‌ و پرورش وجود دارد و کم و کاستی‌های شبکه شاد، باید دانش آموزان را به سمت آموزش‌های معکوس سوق داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع کرونا تغییرات فراوان در زندگی هر یک از افراد جامعه به‌دنبال داشته است. هرچند این تغییرات یک باره باعث شگفتی بسیاری از افراد در صنوف و جایگاه‌های مختلف شده اما این شرایط نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی دنیا غیرقابل تغییر است و باید با آن هماهنگ بود.

 کرونا شیوه‌های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گفته‌های مسئولان در وزارت آموزش‌وپرورش کرونا برای سیستم آموزشی کشور ما همچون شوک عمل کرده  زیست بوم جدید همچون آموزش‌های آنلاین را برای افراد به دنبال داشته است.

 بدون کمک والدین تحصیل کرده امکان یادگیری کودک اندک است

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌ و پرورش، درباره ارتقای کیفیت آموزش‌های آنلاین در مدارس و دانشگاه‌ها به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: آموزش‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان با تغییرات فراوان همراه است. به عبارت دیگر کرونا باعث شده تا شیوه‌های آموزش نیز دستخوش تغییرات فراوان شود. این در حالی است که در مدارس و دانشگاه‌های کشور اغلب معلم محور برگزار می‌شد. البته در مقاطع مختلف تحصیلی شیوه‌های آموزشی متفاوت است. برای مثال در مقطع ابتدایی هم‌اکنون بدون کمک والدین تحصیل کرده امکان یادگیری کودک اندک است.

او تاکید کرد: البته هم‌اکنون شاهد راه‌اندازی شبکه شاد هستیم. شبکه شاد از تجهیزات و نرم افزارهای پیشرفته و مناسب برخوردار است، اما پوشش‌دهی مناسبی ندارد و این نرم‌افزار نیازمند ارتقای بیش از پیش و صرف وقت است تا بتواند جایگاه خود را در بین نظام آموزشی کشور بازیابد.

آموزش معکوس ناجی آموزش‌های آنلاین

این کارشناس آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به ایراداتی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد و کم و کاستی‌های شبکه شاد اما چه کرونا باشد و چه نباشد  باید دانش آموزان را به سمت آموزش‌های معکوس سوق پیدا کند.

نیک‌نژاد افزود: در شیوه آموزش‌های معکوس دیگر آموزش ها معلم محور نیست، بلکه آموزش معکوس شامل آموزش‌های مستقیم، انفرادی و آموزش از طریق معلم و تجهیزات نوین در خارج از کلاس می‌شود.

او  شیوه آموزش‌های معکوس را باعث فعالیت‌های یادگیری گروهی و تعاملی در داخل کلاس دانست و بیان کرد: برای مثال بنده تکالیف را به دانش آموزان می‌دهم و آنها نیز موظفند تمامی تکالیف را انجام داده و همین امر باعث می‌شود تا دانش آموز پژوهش محور و  دغدغه‌مند تربیت شود.  

این کارشناس آموزش‌وپرورش گفت: در این روش دانش‌آموز و دانشجو قبل از حضور در کلاس، سخنرانی‌های ویدئویی درباره موضوعات درسی آن روز را مشاهده می‌کنند. سپس در کلاس حضور یافته و محوریت معلم نیز کم می شود.

نیک‌نژاد تصریح کرد: برگزاری کلاس درس معکوس را می‌توان یادگیری ترکیبی دانست.  

او افزود: در سال‌های قبل مدارس و آموزش کشور در روزهای متعدد به دلایل مختلف همچون آلودگی هوا، بارندگی و ... تعطیل می‌شد. بی‌شک هریک از تعطیلی‌ها دانش‌آموزان را از روند یادگیری دور می‌کند، اما با استفاده از آموزش‌های معکوس حتی در صورتی که مدارس و دانشگاه‌ها هم به شکل حضور فعالیت کنند، می‌توان از این شیوه برای آموزش در تمامی نقاط استفاده کرد و دیگر نیازی به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط مختلف نیست، چون در هر وضعیت روند آموزش طی می‌شود.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز