پاسخ به حواشی‌ یک مدرسه هیات امنایی/ خلا قانونی در مدیریت‌های هیات امنایی

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۸:۳۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۷۰۸۱۵
پاسخ به حواشی‌ یک مدرسه هیات امنایی/ خلا قانونی در مدیریت‌های هیات امنایی
مدارس هیات امنای جمله مدارسی است که طی دهه اخیر شکل گرفته و یکسری از اختلافات نشان از توجه به روند فعالیت‌های این مدارس دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدارس هیات امنایی، جزو مدارس غیر دولتی هستند که هدف از تاسیس آنها، استفاده از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است. مدرسه هیات امنایی یک مدرسه عادی و کاملا معمولی با شیوه مدیریتی متفاوت است. مسئولیت مدیریت به‌جای یک فرد بر عهده هیات امنا است. مسئولان این مدارس باید در راستای تربیت صحیح و تقویت تحصیلی دانش آموزان تلاش کنند اما این مدارس چندین سال شکل گرفته و چالش های مخصوص به خود را دارد.

طی سال تحصیلی جدید در یکی از مدارس هیات امنایی تغییر مدیر مدرسه حاشیه ساز شده است.

از یک سو والدین مدعی هستند که تخلف برای تعیین مدیر مدرسه شهید بهشتی رخ داده و از سوی دیگر آموزش و پرورش این ادعاها را نمی پذیرد و این چالش ها در تصمیم‌گیری‌ها سوالاتی را نسبت به مدارس هیات امنایی مطرح می کند.

شکایت اعضای هیات امنا از عمکرد مدیر مدرسه

مهدی کیانی، رئیس هیات امنای مدرسه شهید بهشتی درباره تغییر مدیر یکی از این مدارس هیات امنایی و حواشی آن به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: مطابق اساس‌نامه مدارس هیات امنایی باید سه مدیر از سوی اعضای هیات امنا مدیر به آموزش‌وپرورش معرفی شود که از بین 3 نفر کاندیدا یک نفر به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شود.

او افزود: در شرایط کنونی آموزش‌وپرورش بدون در نظر گرفتن جایگاه هیات امنا یک فرد را به عنوان مدیر منصوب کرده است. در حالی که این اقدام خلاف مقررات است. در حالی که مدیر منصوب شده صلاحیت لازم را ندارد.  این فرد سه ماه به عنوان مدیر فعالیت کرده است اما تاکنون هیچ برنامه مشخصی نداشته و مدرسه انسجام مورد نیاز را ندارد.

کیانی تصریح کرد: تاکنون هیات مدیره چندین بار جلسه برگزار کرده است، اما ماحصل این نشست‌ها فقط وعده و وعید بود.

رئیس هیات امنای مدرسه شهید بهشتی افزود: از زمان فعالیت مدیریت جدید کیفیت آموزشی در مدرسه تنزل یافته است. البته در این مدت تخلفات فراوان در این مدرسه اتفاق افتاده است. برای مثال این فرد چک‌هایی از دانش آموزان با مبلغ 7 میلیون تومان را  اخذ کرده است. در حالی که در این اقدام چک‌ها به اولیا عودت داده شد. این مدرسه از لحاظ مدیریتی با مشکلات متعدد مواجه است.

تخلف در یکی از مدارس هیات امنایی

زهرا یکی از والدین دانش‌آموزان مدرسه هیات امنایی شهید بهشتی است. او درباره روند آموزش در این مدرسه به خبرنگار برنا گفت: آموزش‌وپرورش بدون هماهنگی با هیات امنا به عزل مدیر قبلی این مدرسه پرداخته است. هم‌اکنون بیش از یک ماه است که به‌دلیل عدم مهارت معلم کلاس دوم با کادر مدرسه مشکل داریم.

او تاکید کرد: معلم پایه دوم تدریس مناسبی ندارد و نسبت به مسائل درسی مسلط نیست. با وجود پیگیری‌های فراوان اقدامی برای تعویض معلم انجام نشده است.

این مادر دانش آموز گفت: بر اساس قوانین مصوب مجلس در مدارس هیات امنایی آموزش‌وپرورش موظف است سه تا 5 نفر را به هیات امنا معرفی کرده یا هیات امنا  افرادی را به عنوان کاندیدای مدیریت مدرسه به هیات امنا معرفی کنند تا از بین این افراد تعامل برای انتخاب مدیر ایجاد شود. هرچند آموزش‌وپرورش به شکل داوطلبانه فردی را به عنوان مدیر مدرسه انتخاب کرده که این مقوله خلاف قانون مدارس هیات امنایی است.

آخرین اقدامات برای رسیدگی به مدرسه هیات امنایی

در ادامه رسول پاپایی، مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده و پیگیری‌های مدیریت منطقه مدیریت پیشین مدرسه بنابر رای هیات تخلفات اداری به دو سال تنزل محکوم شد.

به گفته او با گذشت ۵ ماه فرصت از سوی آموزش‌وپرورش منطقه، مدیریت پیشین موفق به اثبات بی‌گناهی در مراجع قضائی نشد و حکمی مبنی‌بر توقف رای صادره تاکنون به منطقه واصل نشده است.

پاپایی تاکید کرد: اداره آموزش‌وپرورش منطقه در تیر سال جاری با تماس با رئیس هیات امنا از او خواسته که افراد واجد شرایط مدنظر را برای تصدی پست مدیریت معرفی کند که هیات امنا صرفا فقط خانم معاون مدرسه را معرفی کرده که پس از بررسی برای تصدی پست مدیریت حائز شرایط لازم نشدند. از طرفی در فرایند انتصاب مدیران هم شرکت نکرده است.

به گفته او این موضوع به اطلاع رئیس هیات امنا رسانده شد و منطقه مطابق مقررات و پس از اخذ مجوز از اداره کل، مدیر جدید را منصوب کرد.

این مقام مسئول درباره اخذ چک از اولیا توسط مدیر در طول تابستان افزود: به محض اینکه منطقه متوجه موضوع شده ضمن ابلاغ تذکر به مدیر مدرسه عودت همه چک‌ها و دریافت رسید از اولیا را خواست. قبل از شروع سال تحصیلی همه چک‌ها عودت داده شد و رسید آن در آموزش‌وپرورش منطقه موجود است.   

خلا قانونی در مدارس هیات امنایی

از یک سو خانواده‌ها انتظار دارند در مدارس هیات امنایی همان‌طور که از اسمش مشخص است مدیریت به شکل هیاتی و چند نفره باشد تا از بروز نارسایی‌ها در مدیریت مدرسه و کیفیت آموزش دانش آموزان لطمه وارد نکند از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش این اهمال را برعهده خانواده‌ها می‌داند. با این تفاسیر باید گفت که مدارس هیات امنایی از خلا قانونی رنج می‌برند و همین امر می‌تواند نارسایی‌های متعدد را برای والدین، کادر مدرسه و معلمان به‌دنبال داشته باشد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز