معاون بهداشت وزیر بهداشت:

کرونا بیماری‌های عصبی را به دنبال دارد/ ۲۳درصد مردم از اختلال روانی رنج می‌برند/شناسایی عابران بدون ماسک با دوربین‌های پلیس/در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا خودکشی می‌کند

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۱۲:۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۷۱۶۰۳
کرونا بیماری‌های عصبی را به دنبال دارد/ ۲۳درصد مردم از اختلال روانی رنج می‌برند/شناسایی عابران بدون ماسک با دوربین‌های پلیس/در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا خودکشی می‌کند
علیرضا رئیسی گفت:23 درصد مردم از اختلال روانی رنج می برند که اگر کرونا را به آن بی‌افزایم این رقم افزایش می یابد. برای مثال در زمان شیوع سارس خودکشی در جوامع افزایش داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری علیرضا رئیسی، معاون بهداشت و وزیر بهداشت و درمان و احمد حاجبی، رئیس اداره سلامت روان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

محدودیت های گسترده در مقابله با کرونا کار ساز نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در ابتدای این نشست گفت: جدید ترین دستاورد  ها در زمینه کرونا این است که محدودیت های گسترده چندان کار ساز نیست. برای مثال در اروپا با کم توجهی به محدودیت ها دوباره آمار کرونا افزایش یافته است.

رئیسی با اشاره به ابلاغ طرح جریمه ماسک نزدن افزود: این درحالی است که عابران بدون ماسک در سطح شهر تردد می کنند اما جریمه ای در کار نیست و انگار جریمه ها ظاهری است

اصولا مقابله با اپیدمی کرونا مشارکت مردم است

او ادامه داد: اصولا مقابله با این اپیدمی مشارکت مردم، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری است. به طور مثال یک عده نصف شب هم به چراغ قرمز احترام می گذارند اما برخی افراد به قوانین بی اعتنا هستند. بیش از 50 درصد مردم از اسفند تاکنون به طور مداوم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اما نیمی از مردم رعایت نمی کنند. این مقوله یک درخواست عمومی است.

رئیسی تاکید کرد: افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند باید جریمه شوند، چون حقوق دیگر افراد را در معرض خطر قرار می دهند.

جزئیات جریمه ماسک نزدن

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: جرائم به چند دسته تقسیم می شود. برای مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزدن پلیس می تواند فرد را متوقف کند. راننده تاکسی 20 هزار تومان و مسافری که ماسک نزده هم 50 هزار تومان جریمه می شود.

او گفت: راننده اتوبوس و مسافر در صورتی که ماسک نزنند شرکت مربوطه از یک میلیون تومان به بالا جریمه می شود و اگر فردی در یک صنف ماسک نزند درصورت تکرار جریمه می شوند.چند مکانیز در زمینه جریمه وجود دارد. نیروی انتظامی دوربین دارد که چهره همه افراد ثبت شده و چهره نگاری شده و شماره ملی ثبت می شود.

رئیسی افزود: شماره حساب وزارت بهداشت به دولت برای اعمال جرایم اعلام شده است. افراد جریمه شده بدهکار دولت هستند. می توان مبلغ جریمه بر روی قبض آب و برق فرد ابلاغ کرد. و این مبالغ را برای هزینه های درمان کرونا صرف کرد.

کرونا بیماری های عصبی به دنبال دارد

رئیسی افزود: کرونا سبک زندگی‌ها را تغییر داده است. عدم برگزاری مراسم، از دست دادن شغل نیز از فشار های عصبی تحمیل شده این بیماری است. پرسنل در بخش درمان با فشار روانی فراوانی مواجه هستند. فشار حاد عصبی عمیق فرد را افسرده می کند و هر چقدر این پاندمی در جهان طول بکشد عوارض  متعددی را به دنبال دارد.

افزایش خودکشی در پی شیوع سارس

به گفته او 23 درصد مردم از اختلال روانی رنج می برند که اگر کرونا را به آن بیافزایم این رقم افزایش می یابد. برای مثال شیوع سارس باعث افزایش خودکشی در جوامع  شد. باید دانست افرادی که دچار سوگ می شوند باید مراحل خاصی را بگذرانند. وقتی هر روز 200 نفر بر اثر کرونا فوت می کنند خانواده های متعدد سوگوار می شوند. اولین عارضه این اپیدمی اضطراب است.

هر 45 هزار نفر یک روانپزشک

رئیسی ادامه داد: به ازای هر 45 هزار نفر در جامعه یک روانپزشک داریم. استانداردی در این زمینه وجود ندارد. در کشور های پیشرفته این عدد متفاوت است. یکی از دغدغه های ما توزیع نا مناسب پزشک در جامعه است که فراوانی آن در جاهای مختلف کشور متفاوت است.

دو سوم مبتلایان از خدمات روان درمانی استفاده نمی کنند

اوگفت: 75 درصد مردم در جهان با وجود ابتلا به اختلال از خدمات روان درمانی استفاده نمی کنند و در کشور ما هم دو سوم مبتلایان از خدمات روان درمانی استفاده نمی کنند.

او ادامه داد: در جهان میلیون ها نفر در فقر غذایی به سر می برند. مشکلات متعدد در زمینه ارتباط اختلالات روانی و تغذیه وجود دارد. بی اشتهایی‌های عصبی و پرخوری های عصبی ! این مقوله از بدو تولد با انسان همراه است. برای مثال دادن شیر مادر به نوزاد و ارتباطات پوستی در بهداشت روان نوزاد و مادر از اهمیت برخوردار هستند.

افسردگی نتیجه کم خونی و کمبود ویتامین B

معاون وزیر تصریح کرد: ریز مغزی ها تاثیر  مستقیم بر سیستم روحی و روانی دارند. برای مثال کمبود ریز مغزی ها بر اعصاب و روان فرد تاثیر دارد. برای مثال کم خونی ها و کمبود ویتامین B فرد را افسرده و عصبی می کند.

مواجهه یک میلیارد نفر در دنیا با اختلال روانی

رئیسی با بیان اینکه یک میلیارد نفر در دنیا با اختلال روانی مواجه هستند، ادامه داد: در هر 40  ثانیه در دنیا یک نفر خودکشی می کند. گزارشات جهانی نشان می‌دهد کشورهایی که درآمد ها اندک و متوسط دارند بیش از 75درصد افراد که مصرف کننده موادمخدر هستند خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند. 10درصد بودجه در کشورهای پیشرفته به سلامت روان اختصاص داده می شود که در کشور ما این مقدار 6/3 دهم درصد است.

شیوع افسرگی در بین زنان بیش از مردان است

به گفته او 12 درصد افراد در جامعه‌ی ما افسردگی دارند که شیوع آن در بین زنان بیش از مردان است.  این اختلال در شهرها بیش از روستاها رواج پیدا می کند.  زنان شهری بیش از  زنان روستایی  به افسردگی دچار می شوند. درضمن افراد بی کار، تحصیل نکرده  و کم درآمد بیش از دیگر افراد به افسردگی مبتلا می شوند.

جلوگیری از ورود پارت آخر واکسن آنفلوآنزا

او درباره واکسن کرونا بیان کرد: پیش پرداخت ها انجام شده است و تاکنون هیچ اجازه ای برای واردات دارو نداریم و حتی پول ما بلوکه شده و آمریکا ظالمانه رفتار می کند. تحریم ها چه برای 18 دارو باشد چه برای 30 دارو فرقی نمی کند ما در هر صورت درگیر این تحریم ها هستیم. برای مثال پارت آخر واکسن آنفلوآنزا خریداری شده بود اما جلوی آن گرفته شده است.

تشدید پروتکل ها و افزایش تست کرونا

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به دنبال تشدید پروتکل‌ها و افزایش تست‌ها، رهگیری و ردیابی افراد کرونا مثبت هستیم و استراتژی بعدی آگاهی رسانی است در حال حاضر ظرفیت ما 30 هزار تست در روز است که به دنبال ارتقای آن تا 40 هزار تست در روز هستیم. در این باره از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می شود.

او افزود: 100 میلیون دلار برای افزایش تست به دستور رئیس جمهور اختصاص داده شده است. قرار شده از کره جنوبی این تست تهیه شود. تست رپید به مدت 25 دقیقه به شکل بزاقی انجام می‌شود

رئیسی تاکید کرد: خدمات مشاوره برای جمعیت عمومی، بازماندگان، شاغلان در بخش کرونا و بیماران بهبود یافته و خانواده بیماران از طریق سامانه 4030 صورت می‌گیرد همچنین افراد تست مثبت را به سامانه ماسک وصل کرد.

نوه‌ها عامل اصلی انتقال ویروس به مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها

معاون وزیر بهداشت گفت: هم اکنون افراد به شکل خانوادگی به کرونا مبتلا می شوند. ویروس تغییر نکرده است. آنچه تغییر کرده رفتار ماست. قبلا رفت و آمدهای خانوادگی  اندک بود اما هم اکنون افراد در کنار هم قرار می گیرند. برای مثال نوه ها عامل اصلی انتقال ویروس به مادر بزرگ و پدر بزرگ هستند.

رئیسی افزود: هیچ کشوری نمی توان ادعا کند که به ایمنی گله ای رسیده است. سبک زندگی در برابر کرونا تغییر کرده است. می توان آموزش ها را به شکل آنلاین انجام داد. کرونا تغییرات مثبت را با خود داشته است، اما افسردگی را نیز به دنبال دارد.

او درباره  روند جرائم  افراد به دلیل عدم استفاده از ماسک در معابر به خبرنگار برنا گفت: این مقوله  فقط بر عهده نیروی انتظامی نیست، بلکه اصناف متعدد در این زمینه درگیر هستند. رصد استفاده از ماسک در درب خانه با ثبت چهره ها انجام شده و با ارسال پیامک برای آنها اطلاع رسانی می شود و نیروی انتظامی هم در این زمینه فعال است. این فرایند تازه شروع شده و در چند روز آینده جریمه ها مشخص می شود.

یکی از شاخصه افسردگی کاهش اشتها است

احمد حاجبی، رئیس اداره سلامت روان در ادامه این نشست گفت: تغذیه سلامت بر روی سلامت روان تاثیر گذار است. بی شک اگر افراد به تغذیه سالم اهمیت دهند سلامت روان را در پی داد. تغذیه سالم جزئی از شیوه زندگی سالم است به طور مثال افسردگی یکی از نماد های تغذیه نادرست است و شاخصه افسردگی کاهش اشتها است.

هیچ استانداردی در زمینه اختلال های روانی در جهان وجود ندارد

حاجبی افزود: هیچ استانداردی در زمینه اختلال های روانی در جهان وجود ندارد. فقط جنبه مقایسه‌ای است. گروه های متعدد در بحث کرونا مورد هدف هستند. نظام سلامت متولی سلامت است. در نظام سلامت برنامه های متعدد در زمینه سلامت روان طراحی شده است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی دو هزار روانشناس در کشور خدمات سلامت و روان را ارائه می دهند. همکاران آموزش های لازم را دیده اند و از 1393 همزمان با طرح تحول سلامت روانشناسان در سیستم جذب شده اند.

لزوم تمرکز بر سواد سلامت در جامعه

رئیس اداره سلامت روان بیان کرد: آنچه که مورد نیاز است. این است که مردم با آموزش های سلامت روان در کشور درگیر هستند. نظام سلامت در حال حاضر به عنوان اصلی ترین هدف باید بر روی سواد سلامت در جامعه کار کند. سواد سلامت روان در کشور ما شرایط مناسبی ندارد. اگر سلامت روان در جامعه ارتقا نکرده است به دلیل انگ زنی اجتماعی خدمات رسانی ها نا مناسب بوده است.

او درباره شعار امسال "سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر، برای همه  و همه جا " گفت: سواد سلامت روان باید ارتقا یابد. به طور مثال درگیری جهان با کرونا نیاز بیش از پیش به سلامت روان را نشان داد.

سازمان روانشناسی و مشاوره با دقت بیشتری پروانه صادر می‌کنند

حاجبی در زمینه فعالیت برخی افراد غیر متخصص با عنوان مشاوره و درمان گر به خبرنگار برنا گفت: این امر یکی از دغدغه های کلیدی است. سازمان روانشناسی صدور پروانه ها را  بر عهده  دارد. افرادی که مدرک فوق لیسانس دارند می توانند پروانه کار بگیرند و جایی که پروانه را صادر می کند، طبیعتا روند فعالیت افراد را بررسی می کند. سازمان روانشناسی و مشاوره به اساس نامه استناد می کند که مصوبه مجلس شورای اسلامی است. ما هم این دغدغه را داریم. البته باید دانست که سازمان روانشناسی و مشاوره دغدغه مند است و با دقت بیشتری پروانه صادر می کنند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه