وحشتناکترین عوارض بلند مدت کرونا

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۱۹:۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۷۱۷۷۱
وحشتناکترین عوارض بلند مدت کرونا
پزشکان هشدار داده‌اند که کووید-19 می‌تواند به قلب و ریه‌ها و کلیه‌ها آسیب زده و باعث شود این اندام‌های مهم، حتی مدت‌ها بعد از بهبودی، ضعیف شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در مطالعه‌ای در نشریه‌ی Medical Virology، مبتلایان نجات یافته، علائم و اثرات بلندمدت کووید-19 را مطرح کرده‌اند و محققان نیز تایید کرده‌اند که نیاز به برنامه‌هایی برای بعد از بهبودی از کووید-19 وجود دارد. هر چند تازه هفت ماه از وجود ویروس جدید کرونا می‌گذرد و هنوز نمی‌دانیم در بلندمدت چه اثرات منفی خواهد داشت، اما این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که بیماران کووید-19، «کاملا» به حالت نرمال گذشته‌ی خود برنمی‌گردند. در این مطلب به علائمی از کووید-19 می‌پردازیم که می‌توانند ماه‌ها و یا حتی سال‌ها با نجات یافته‌گان از کرونا باقی بمانند.

احساس خستگی

احساس خستگی، عارضه‌ای است که در این مطالعه بیشتر از هر عارضه‌ی دیگری به آن اشاره شده است. محققان از 100 بیمار نجات یافته از کووید-19 پرسش‌هایی کردند. در میان این 100 نفر هم کسانی بودند که در ICU بستری شده بودند و هم کسانی حضور داشتند که جزو موارد خفیف این بیماری محسوب می‌شدند. دانشمندان دریافتند 72 درصد از افرادی که در ICU بستری بوده‌اند و 60 درصد از کسانی که علائم خفیفی داشتند، بعد از بهبودی دچار احساس خستگی و کسالت بوده‌اند. بیشتر این افراد، میزان احساس خستگی خود را «متوسط» یا «شدید» گزارش کرده بودند.

خستگی می‌تواند علامتی از موارد فعال کووید-19 نیز باشد. اما بهبود یافته‌گان ویروس کرونا اغلب دچار سندرم خستگی مزمن می‌شوند.

تنگی نفس

پژوهش انجام شده می‌گوید «تنگی نفس ِ جدید یا تنگی نفسِ تشدید شده»، یک علامت قابل توجه در بهبود یافته‌گان حتی هفته‌ها بعد از بهبودی بوده است که در مورد 65 درصد از بیماران بستری شده در ICU و 43 درصد از موارد خفیف‌تر وجود داشته است. در میان افرادی که علامت تنگی نفس را بعد از بهبودی نیز داشتند، 66 و 60 درصد دارای سابقه‌ی بیماری تنفسی بوده‌اند. در میان گروهی که در ICU بستری شده بودند، آن‌هایی که در سنین 60 سال به بالا قرار داشتند دچار تنگی نفس بودند، اما این میزان در میان بیماران جوان‌تر، 47 درصد بوده است. البته لازم به ذکر است که 55 درصد از افرادی که در ICU بستری شده و دچار تنگی نفس حتی بعد از بهبودی بوده‌اند، «چاق» نیز بوده‌اند.

تنگی نفس نیز مانند احساس خستگی، یکی از علامت‌های ویروس کرونای فعال است. در بیشتر موارد جدی این بیماری، بیماران برای کمک به تنفس نیاز به ونتیلاتور دارند. یکی از متخصصین بیماری‌های ریوی در جان هاپکینز می‌گوید، شاید سه ماه تا یک سال و یا حتی بیشتر طول بکشد تا عملکرد ریه فرد به سطح پیش از ابتلا به کووید-19 برگردد. او نیز مانند سایر محققان پیش‌بینی می‌کند بهبود یافته‌گان از کووید-19 بعد از پایان پاندمی کرونا، نیاز به مراقبت‌های سلامتی جدیدی خواهند داشت که شامل پیگیری و چکاپ‌هایی از جهت عملکرد ارگان‌های مهم بدن می‌شود.

ناراحتی‌های روحی و روانی

تقریباً نیمی از گروه مورد تحقیق که در ICU بستری شده بودند و 24 درصد از افرادی که جزو موارد خفیف‌تر کووید-19 بوده‌اند، علائم روحی و روانی را تجربه می‌کردند که شامل اختلال استرس پس از حادثه، بعد از بهبودی‌شان می‌شد. میان دو گروه مورد تحقیق، تفاوتی وجود داشت که البته پژوهشگران را متعجب نکرد زیرا علائم اختلال استرس پس از حادثه (PTSD)، از عوارض متداول سندرم پس از ICU است که فاکتورهای زیادی می‌توانند علت آن باشند از جمله ترس از مُردن، درمان تهاجمی، درد، دلریوم، ناتوانی در ارتباط برقرار کردن، ضعف، حرکت نکردن و مشکلات حسی و کمبود خواب. سن متوسط افرادی که دچار علائم اختلال استرس پس از حادثه بودند، 59 بود و 47 درصد از این افراد، قبل از ابتلا به کووید-19، دچار هیچ بیماری یا عارضه‌ی روحی و روانی نبوده‌اند.

در مطالعه‌ای جدید در ایتالیا، 56 درصد از افرادی که چند ماه پیش دچار کووید-19 شده و مورد سؤال و پرسش قرار گرفته بودند، علائم ِ دست‌کم یک اختلال روحی روانی را نشان داده بودند و برخی از بهبود یافته‌گان از کرونا گزارش کردند که دچار ریزش موی ناشی از استرس شده‌اند.

کاهش کیفیت زندگی

در میان افراد مورد مطالعه، 69 درصد از گروهی که در ICU بستری شده بودند گفتند که کیفیت زندگی‌شان افت کرده و همین مسئله را 46 درصد از آن‌هایی که جزو موارد خفیف‌تر کووید-19 بودند نیز اعلام کردند. این مطالعه می‌گوید، معیارهای افت کیفیت زندگی شامل مشکلاتی در حرکت کردن، مراقبت‌های فردی، فعالیت‌های معمول، درد و ناراحتی، و علائم روحی و روانی می‌شود.

خلاصه این که سرپرستِ پژوهش انجام شده، دکتر Manjo Sivan از دانشگاه Leeds می‌گوید، شواهد موجود نشان می‌دهند دوره‌ی ریکاوری از کووید-19 برای عده‌ای از افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد و مهم و لازم است که بهبود یافته‌گان از ویروس کرونا، رها نشده و به طور مکرر و طبق برنامه، چکاپ شوند. این تحقیق، نگرش مهمی در مورد نیاز بیماران ارائه داده و کمک می‌کند خدمات درمانی به بیماران دچار کووید-19، شکل بهتری به خود بگیرد و ارتقاء پیدا کند.

نظر شما