وزیر بهداشت و درمان:

واکسن پاپیلومای انسانی (HPV) در هفته گذشته رونمایی شد/پوشش ۳۰ میلیون نفر در غربالگری دوم

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۱۴:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۰۳۶
واکسن  پاپیلومای انسانی  (HPV) در هفته گذشته رونمایی شد/پوشش ۳۰ میلیون نفر  در غربالگری دوم
سعید نمکی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت فعال خدمات اولیه بهداشتی در غربالگری کل جمعیت 80 میلیون نفری در مدت زمان کوتاه، بر اساس پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی جمعیت پرخطر، موارد مشکوک و انجام آزمایشات در مراکز ارائه خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای کاهش بار کار بیمارستان‌ها بهره‌مند شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در شصت و هفتمین اجلاس کمیته منطقه ای گفت:  فرصت را مغتنم شمرده و صمیمانه ترین تبریکات خود را به هلا زاید برای انتصاب ایشان به عنوان رئیس شصت و هفتمین اجلاس کمیته منطقه‌ای اعلام می دارم و از احمد المنظری، مدیر منطقه و همکاران در دفتر منطقه مدیترانه شرقی برای تلاش بی وقفه در برگزاری شصت و هفتمین کمیته منطقه مدیترانه شرقی در بحبوحه همه‌گیری در سراسر جهان از جمله منطقه ما، قدردانی می کنم.

او افزود: اکثر کشورها علاوه‌بر حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری سلامت در چارچوب مراقبت‌های اولیه بهداشتی، تمام تلاش خود را برای کنترل بیماری همه‌گیر کووید-19 بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نظان سلامت خود انجام می‌دهند.

نمکی تصریح کرد: با این حال، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد همه‌گیری کووید-19 به پوشش ایمنی سازی، تشخیص سل و HIV/AIDS و مراقبت‌های بیماری‌های غیر واگیر، بهداشت دهان و دندان، سلامت مادر و کودک را شدیداً متأثر ساخته است.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: دلیل این امر بیشتر به‌دلیل اختلالات در ارائه و اجرای واکسیناسیون، ترس مردم و حتی ساعت نامناسب ارائه خدمات در مراکز ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی است. در صورت ادامه این روند، دستاوردها و شاخص‌های سلامت در زمینه پوشش واکسیناسیون، مراقبت‌های خانواده، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و سایر موارد را که به سختی بدست آمده مسیری معکوس طی می‌کند.

وزیر بهداشت افزود: فراخوان مدیر منطقه را یادآور می‌شوم و از کشورهای عضو درخواست دارم ظرفیت نظام سلامت خود را با اولویت مراقبت‌های اولیه بهداشتی، رویکرد یکپارچه، ارتقای مشارکت بخش خصوصی و عمومی، توانمندسازی جامعه و موضوع سلامت در تمام سیاست گذاری‌ها را تقویت کنند.

به گفته او ما باید رویکرد "کل دولت، کل جامعه" را به عنوان مهمترین راهبرد برای پاسخگویی به کووید-19 و رویکرد " همبستگی" را در سطح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی ادامه دهیم.

وزیر بهداشت و درمان افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت فعال خدمات اولیه بهداشتی در غربالگری کل جمعیت 80 میلیون نفری در مدت زمان کوتاه، بر اساس پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی جمعیت پرخطر، موارد مشکوک و انجام آزمایشات در مراکز ارائه خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای کاهش بار کار بیمارستان ها بهره مند شده است.

پوشش 30 میلیون نفر  در غربالگری دوم

نمکی گفت: پیگیری موارد تشخیص داده شده از طریق مراقبت‌های اولیه بهداشتی و مشارکت جامعه یک مداخله اصلی بود که با موفقیت در حوزه تحت پوشش هر مرکز ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های اولیه بهداشتی با موفقیت انجام گرفت. دور دوم غربالگری برای گروه های پرخطر مانند دیابت، چاقی، بیماران قلبی و عروقی، افراد مسن و زنان باردار بود.

 به گفته او در دور سوم غربالگری طی ماه گذشته کلیه خدمات ضروری بهداشتی جامانده ارائه شد و بیش از سی میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

نمکی تصریح کرد: ما از گزارش سالیانه مدیر منطقه در خصوص پیشرفت‌های مربوط به چارچوب راهبردی تقویت خدمات آزمایشگاهی مرجع سلامت 2016 الی 2020 که منطبق با مقررات بین المللی بهداشت است، قدردانی می‌کنیم. در طول بیماری همه‌گیر کووید-19، همه کشورها به نقش حیاتی آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه بهداشت عمومی پی بردند، به ویژه زمانی که افزایش ظرفیت شبکه آزمایشگاه‌ها را برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد آزمایش ضروری شد.

تولید واکسن  پاپیلومای انسانی  (HPV) در هفته گذشته رونمایی شد

وزیر بهداشت تاکید کرد: با تجربه بیش از 100 سال تولید واکسن در ایران، بیش از صدها شرکت دانش بنیان در چندسال اخیر در کشور ایجاد شده که تعدادی برای تولید واکسن از جمله تولید واکسن  پاپیلومای انسانی  (HPV) در هفته گذشته رونمایی شد.

او تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، پلتفرم‌های متعدد در کشور کارآزمایی‌های بالینی را برای تولید واکسن پشت سر گذاشته اند. ما مفتخریم که تجربیات و تولیدات خود را با کشورهای عضو منطقه به اشتراک بگذاریم.

 پزشک خانواده و ظرفیت موثر

نمکی گفت: در ارتباط با برنامه پزشک خانواده، مایلم به استحضار برسانم که این برنامه به عنوان یک راهبرد کلی برای ارائه خدمات، در هنگام همه‌گیری مانند کووید-19 دارای ظرفیت موثری است.

او ادامه داد: بنابراین، ما گسترش چنین راهبرد مفید را در 8 استان کشور در اسرع وقت شروع کرده‌ایم. در خصوص ایمنی خون، به اطلاع می‌رساند به دنبال شیوع کووید-19 سازمان انتقال خون ایران اقدامات فوق العاده ای برای حفظ خون سالم و کافی، فرآورده‌های خونی و پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید-19 (کانوالسنت پلاسما) برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-19 انجام داده است.

وزیر بهداشت  و درمان تصریح کرد: در پایان جلسه ما در تاریخ 1 مرداد 1399، مدیر محترم منطقه از "گروه وزرای پاسخگویی به کووید-19" برای بررسی وضعیت مدیریت کووید-19 در 9 پیلار(حوزه) از برنامه آمادگی راهبردی و پاسخگویی پرده برداشتند. بنده واقعا از چنین ابتکاری برای شناسایی شکاف‌ها و برنامه ریزی برای پاسخگویی بهتر به بیماری همه‌گیر کووید-19 و دوران پسا کرونا قدردانی می‌کنم.

نمکی گفت: نتیجه کار این گروه با ارائه مجموعه ای از دستورالعمل‌ها می‌تواند به کشورهای عضو کمک کند که به طور موثری با این همه گیری در منطقه مواجه شوند. ما باید تجربیات، دانش و ظرفیت‌های فنی را به اشتراک بگذاریم. ما به همبستگی و ابتکارات واحد تحت رهبری و پشتیبانی فنی سازمان جهانی بهداشت نیاز داریم.

او ادامهه داد: دسترسی عادلانه و به موقع داروها، فرآورده‌های بهداشتی و به‌ویژه واکسن موثر بدون محدودیت، تبعیض و تحریم‌های غیرقانونی مهم است. اقدامات قهرآمیز، به ویژه در هنگامی که همه‌گیری بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر منفی داشته، نشانه ای از نسل کشی است که عمدا" مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می دهد.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: بنابراین از تمام کشورهای عضو، سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان های منطقه ای و جهانی درخواست دارم تا به طور موثر همکاری نمایند و به چنین تحریم‌هایی غیر قانونی یکجانبه پایان داده  و اتمام سریع بیماری همه‌گیر کووید-19 را تضمین نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز