رئیس سابق مرکز پژوهشی کاشان‌ شناسی:

تخریب آثار تاریخی ثبت شده در کاشان/ساخت پارکینگ در کنار دو اثر تاریخی/ تخریب بنای دوران صفوی توسط شهرداری/ نمی خواهند تخریب ها رسانه ای شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۵:۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۲۸۳۶
تخریب آثار تاریخی ثبت شده در کاشان/ساخت پارکینگ در کنار دو اثر تاریخی/ تخریب بنای دوران صفوی توسط شهرداری/ نمی خواهند تخریب ها رسانه ای شود
محمد مشهدی گفت: امروز آثار ثبت شده ملی وضعیت مناسبی ندارند چه برسد به آن هایی که هنوز کاوش نشده اند. بارها شاهد بوده ایم که شهروندان و یا شهرداری به این آثار تجاوز کرده اند. همواره در راستای ساخت و سازها شاهد بوده ایم که بخش هایی از آثار تاریخی تخریب شده است که غالبا نیز قدمت تاریخی زیادی داشته اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد مشهدی نوش‌آبادی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان با اشاره به وضعیت آثار تاریخی کاشان به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: به واسطه زلزله‌های متعدد و دیگر حوادث طبیعی و انسانی در دوره‌های مختلف،  در ساخت و سازهای جدید در کاشان، مشاهده شده است که برخی از آثار تاریخی و یا بازمانده انواع سفال از زیر خاک بیرون آمده است و گاهی برخی از این محوطه ها مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گر فته و گاهی نیز از کنار آن ها به سادگی عبور شده است.

او افزود: امروز آثار ثبت شده ملی وضعیت مناسبی ندارند چه برسد به آن هایی که هنوز کاوش نشده و یا زیر خاک هستند. بارها شاهد بوده ایم که برخی شهروندان و یا شهرداری به این آثار تجاوز کرده اند و همواره در راستای ساخت و سازها بخش هایی از آثار تاریخی تخریب شده است که غالبا نیز قدمت تاریخی زیادی داشته اند. 

مشهدی نوش آبادی تاکید کرد: مثلا یک بنایی از دوران صفوی و قاجار که در حریم بقعه‌ای ثبتی دوره ایلخانی در کوچه مسجد شامخی کاشان توسط شهرداری تخریب شده است.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی افزود: بنای ایلخانی این محوطه که به نام قدمگاه علی ثبت ملی شده اکنون به یک زباله دانی تبدیل شده است، این در حالی است که دو عدد از کاشی زرین‌فام این بنا در موزه سور پاریس نگهداری می‌شود.

مشهدی در خصوص سایر تجاوزها به حریم های تاریخی شهر کاشان اظهار کرد: در کاشان از یکی دو سال قبل مشغول ساخت پارکینگ و مجتمع تجاری به نام چهارسوق هستند که در آن به محوطه تاریخی خانه مقدم که یک اثر ثبت شده ملی است نیز تجاوز کرده اند. بخشی از زیرزمین این اثر به دنبال ساخت آن پارکینگ تخریب شده است. این پارکینگ همچنین دیوار به دیوار خانه تاریخی وثقی اثر ملی دیگری ساخته شده است.این در حالی است که طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در کنار بناهای تاریخی ثبتی باید با رعایت حریم و منظر اثر تاریخی ساخته شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ادامه با بیان اینکه  این مجتمع در مجاورت بازار تاریخی کاشان قرار دارد، افزود: بازار کاشان به طور قطع جز مهم‌ترین آثار تاریخی دوره اسلامی ایران است که غیر از ارزش ذاتی خود، دربرگیرنده ده‌ها اثر تاریخی است که غالب آنها به ثبت میراث ملی درآمده است. با ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ علاوه بر تجاوز به حریم تاریخی بازار، کسب و کار سنتی این مجموعه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنان که ساخت و سازهای بی رویه پاساژها در ۳۰ سال گذشته که با مجوز شهرداری ساخته شده اند، عملا به رکود مجموعه این بازار کمک کرده است.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: زیارتگاه و مجموعه دومنبران در زمان ثبت یک حسینیه داشته است که به جز ارزش تاریخی و معماری، در آن دها اثر هنری اعم از نقاشی و خوشنویسی از دوران قاجار ترسیم شده بود. امروزه دیگر هیچ اثری از آن حسینیه که مملو از نقاشی های آن دوران بود، وجود ندارد. امروز اگر درباره این مجموعه از میراث فرهنگی بپرسیم به کلی از آن بی خبر هستند با وجود اینکه مجموعه دومنبران پیش از تخریب حسینیه، ثبت ملی شده بود.

مشهدی در خصوص خسارت های وارد شده به یک مجموعه تاریخی دیگر اذعان کرد: عمارت سردر قلعه روستا با رونق بازمانده ای از دوران قاجاری و یکی از منظره‌های زیبا آن منطقه بود که به کلی تخریب شد و هیچ کدام از نیروهای میراث فرهنگی نیز متوجه نشدند. تمرکز میراث فرهنگی بر این است که هیچ یک این تجاوزها و تخریب ها رسانه‌ای نشود. این مسئله برای آن ها از حفظ اثر مهم‌تر است. 

رئیس سابق مرکز پژوهشی کاشان‌ شناسی ادامه داد: آن ها تلاش می کنند که این تخریب‌‌ها و نابسامانی‌ها رسانه ای نشود و از نظر آنان دلسوزان بناهای تاریخی امروز مقصرتر از کسانی هستند که آن ها را تخریب می کنند. امروزه یکی از ثروتمندان کاشان در حال ساخت و ساز بنایی مشرف بر خانه بروجردی های کاشان است و منظر این بنای مهم تاریخی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. 

مشهدی گفت: متاسفانه شهرداری امروز از این ساخت و سازهای غیرمجاز اطلاع دارد اما هیچ کاری انجام نمی دهد. مدیران شهری درکی از میراث فرهنگی ندارند و بیشتر به دنبال تخریب و نوسازی هستند.

او در پایان تاکید کرد: کاشان امروز یکی مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران است حتی از شهر یزد اهمیت بیشتری دارد، اما شهر یزد مدیران خوبی دارد و بافت شهر را توانستند ثبت جهانی کنند و امروز دیگر آن ها این معضلات را ندارند و کاشان نیز اگر می‌خواهد میراث فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کند باید در نخستین گام بافت قدیمی شهر ثبت ملی شود تا این ساخت و سازهای غیرمجاز ریشه کن شود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز