معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

تکمیل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۸:۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۰۷۲۹۸۸
تکمیل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور
محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اصل بر برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به شیوه حضوری است، تاکید کرد: معلمان در مدارس فقط برای کلاس‌های درس حضوری است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی میرزای، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی در جمع خبرنگاران به برگزاری امتحانات دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: ما برای همه وضعیت‌ها خودمان را آماده کرده‌ایم و اگر امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری باشد آن را برگزار می‌کنیم اما اگر ملاحظات بهداشتی اجازه برگزاری امتحانات را به شیوه حضوری ندهد امکان برگزاری به شیوه غیرحضوری فراهم است. همچنین برای برگزاری امتحانات به شیوه غیر حضوری بستر شاد را داریم و از میان مجموعه آزمون‌ها برخی آزمون‌ها به ویژه در حوزه مهارت آموزی الزاما حضوری برگزار می‌شود بنابراین با توزیع دانش‌آموزان و رعایت مقررات بهداشتی این امتحانات حضوری برگزار خواهد شد.

حاجی میرزایی با تاکید براینکه اصل بر این است تمام امتحانات حضوری باشد مگر اینکه ملاحظاتی اعلام شود و اجازه برگزاری امتحانات به شیوه حضوری نباشد افزود: امسال کنکور برگزار شد و ارزیابی وزارت بهداشت نشان داد مشکلی پیش نیامده است هر زمان که امتحانات برگزار شد اولویت با شیوه حضوری است اما اگر اجازه نداشته باشیم به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. همچنین مرکز سنجش آموزش و پرورش تدابیر لازم را برای تمام پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی پیش بینی کرده است.

هیچ خانواده‌ای مجبور نیست فرزندش را به مدرسه بفرستد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا همچنان کلاس‌های درس به شیوه حضوری برگزار می‌شود بیان کرد: سیاست‌های ما منعطف است اگر ستاد کرونا اعلام کند کلاس های حضوری برگزار نشود کلاس حضوری نداریم و در مناطقی که اعلام نمی‌کنند حضور دانش‌آموزان در مدارس در اختیار خانواده‌ها است و هیچ خانواده‌ای مجبور نیست فرزندش را به مدرسه بفرستد.

اگر کلاس غیر حضوری باشد حضور معلمان الزامی نیست

او درباره حضور معلمان در مدارس عنوان کرد: درباره معلمان اگر کلاس درس به شیوه غیر حضوری باشد نیازی به حضور در مدرسه نیست اما ما در مدرسه امکاناتی داریم که به معلمان کمک می‌کند هم اکنون در ترجیح برخی معلمان این است در مدرسه کار تدریس را انجام دهند اما درباره کادر اجرایی مدرسه چون مدرسه حلقه اتصال ما با دانش‌آموزان است باید حضور داشته باشند و مدرسه زمانی تعطیل می‌شود که مسئولان بهداشتی تشخیص بدهند هیچ فردی نباید از خانه بیرون بیاید. مدارس هم مثل بقیه دستگاه‌های اجرایی فعلا باز هستند اما حضور معلمان تنها در شرایطی است که کلاس حضوری داشته باشیم و اگر کلاس غیر حضوری باشد حضور معلمان الزامی نیست.

وزیر آموزش و پرورش به رشد آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بیش از 15 میلیون و 150 هزار دانش‌آموز در کل کشور ثبت‌نام کرده‌اند، در تمام پایه‌ها نسبت به سال قبل بیشتر از 100 درصد بوده است. در مورد اتباع خارجی نیز کارت برای آنها از سوی وزارت کشور صادر می‌شود و افرادی که از نظر وزارت کشور اجازه دارند ثبت نام می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد گفت: قطعاً افرادی که از شاد استفاده می‌کنند شهادت می‌دهند هر روز نسبت به قبل امکانات آن بیشتر و مشکلات کمتر شده است. تفاوت شاد با سایر بسترها این است که در شبکه شاد هر دانش‌آموزی باید احراز هویت شود تا در کلاس معلم خود حضور داشته باشد. اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه سناد قرار دارد و در روزهای شروع سال تحصیلی این اطلاعات مدام تغییر می‌کرد و ثبت نام ها اضافه می‌شد. بخشی از اشکالات شاد به دلیل احراز هویت دانش‌آموزان بود و بخش دیگری از اشکالات به دلیل ترافیک شبکه است که از ساعت 10 صبح تا ظهر میزان زیادی از شاد استفاده می‌شود و زیرساخت‌ها پاسخگو نیست. جلسه‌ای را با همراه اول و شورای عالی فضای مجازی داشتیم که تصمیمات خوبی گرفته شد و همه مصمم هستند به شاد کمک کنند تا مشکلات حل شود.

هم اکنون 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود

حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم و حذف کنکور بیان کرد: قانون یک قید دارد تا امتحانات نهایی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار شود تا 85 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل شود اما هم اکنون 87 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور است بنابراین رقابت برای 13 درصد ظرفیت است و فعلاً این روش هم کمکی به آن نمی‌کند. برخی معتقدند امتحان نهایی باعث نوعی اضطراب می‌شود بنابراین آیا صحیح است که آن را به سال‌های دیگر دوره متوسطه دوم گسترش دهیم و برای چه دستاوردی باید این کار را انجام دهیم؟ هم اکنون 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود بنابراین چه نیازی به این کار است. در همین رابطه کارگروهی تشکیل شده است و در حال بررسی هستند.

بابت حق التدریس به کسی بدهکار نیستیم

او درباره توزیع سرانه به مدارس و پرداخت حق التدریس معلمان گفت: 240 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون سرانه توزیع شده است که این رقم بی‌سابقه است و هر چقدر کمبود داشته باشند مجدد سرانه را دریافت می‌کنیم و همکاری سازمان برنامه بسیار خوب است. درباره موضوع حق التدریس نیز باید بگویم تمام حق التدریس‌‌ها را پرداخت کردیم و بابت حق التدریس به کسی بدهکار نیستیم؛ آنچه هنوز هست، اضافه کار است. باید محاسبه می‌شد چون مدارس از اسفند تعطیل شد و باید ارزیابی دقیق شود که به میزانی که کار کردند، تصمیم گیری شود. رقم آن پیش بینی شده و در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستند تا آن را دریافت کنند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره تعارض منافع گفت: بیش از 95 درصد این بخشنامه تحقق یافته است و یک بخش کوچکی مانده است که همین روزها انجام خواهد شد.

نظر شما