رئیس انجمن متخصصان بیهوشی مطرح کرد:

بالا بودن میزان مرگ متخصصان بی‌هوشی بر اثر کرونا/ شمار مبتلایان کرونا بیش از رقم اعلام شده است/ تست‌های کرونا خطا دارد/ وسواس در تهیه دارو بیهوشی

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۱:۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۰۷۳۰۹۸
بالا بودن میزان مرگ متخصصان بی‌هوشی بر اثر کرونا/ شمار مبتلایان کرونا بیش از رقم اعلام شده است/ تست‌های کرونا خطا دارد/ وسواس در تهیه دارو بیهوشی
علیرضا سلیمی از میزان بسیار بالای ابتلای متخصصان بی‌هوشی به کرونا خبر داد و گفت: تا کنون ۱۳ نفر از متخصصان بی‌هوشی شهید شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا سلیمی، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز جهانی بیهوشی به شکل ویدئو کنفراس صبح امروز برگزار شد.

سلیمی در ابتدای نشست گفت: میزان مرگ متخصصان بیهوشی بالاست. روز گذشته مراسمی در سازمان نظام پزشکی به یاد شهدای متخصص بیهوشی برگزار شد.

مراقبت از بیماران کرونا توسط متخصصان بیهوشی

او تصریح کرد: برخی تخصص بی‌هوشی را با کار در اتاق عمل می‌شناسند، ولی این تخصص عمدتا در اورژانس و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و جاهایی که بیمار بسیار بدحال وجود دارد، استفاده می‌شود. بعد از شیوع ویروس کرونا نیز بیماران مبتلا به این ویروس توسط همکاران بی‌هوشی مراقبت می‌شوند.

سلیمی افزود:همچنین کمیته‌ای تشکیل شد تا علت مرگ بالای متخصصان بی‌هوشی را بررسی کند. این گام مهمی در کنار بزرگداشت و زحمات این متخصصان است و امیدواریم کاری کنیم که میزان درگیری همکاران و به ویژه متخصصان بی‌هوشی کم شود.

احتمال کمبود نیروی بی‌هوشی در آینده

رئیس انجمن بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه کشور گفت: در ایران به علت پایین بودن درآمد این گروه تخصصی و کار بسیار سخت آنها، میزان تمایل همکاران ما برای ورود به این رشته کم است. همین روزها، دستیاران سال اول نام نویسی می‌کنند. آماری از شهرستان‌ها گرفتیم و نگران این بودند که شاید تعداد کمی وارد این رشته شوند. امیدواریم مسئولان مربوطه در این زمینه تمهیداتی در نظر بگیرند، زیرا در آینده دچار مشکل جدی در این رشته خواهیم بود.

تبعیضی بین بیماران نداریم

این مقام مسئول تاکیدکرد: متخصصان بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه وظیفه تیمار و نگهداری بیماران بدحال را در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بر عهده دارند و در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرند. تا این لحظه توانستیم پوشش بخش مراقبت‌های ویژه را به تمام بیماران ارائه بدهیم. هیچ تبعیضی برای هیچ بیماری انجام نشده است. این به قیمت کار ۱۲۰ درصدی اتفاق افتاده است. کار پرسنل باید به شکلی تقسیم شود که اگر پرسنل بیمار شد، از افراد ذخیره استفاده کنیم. در ماه‌های اخیر همکاران ما کار بیشتری انجام داده‌اند که منجر به فرسودگی و خستگی بیش از حد آنها شد. این نوع کار کردن می‌تواند در لحظاتی مشکل ایجاد کند. مشکل اصلی ما، نیروی انسانی است. فشار و خستگی برای همه همکاران حوزه سلامت ایجاد شده و برای نیروی انسانی نیازمند بازنگری و حمایت همه جانبه هستیم.

نتیجه سفرهای امروز دو هفته دیگر مشخص می شود

رئیس انجمن بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه کشور تاکید کرد:  عوارض هر اتفاقی مثل تعطیلی طولانی یا سفر رفتن دو هفته بعد بروز می‌کند. ما از ظرفیت بالایی استفاده می‌کنیم و اگر ظرفیت ما ۱۰۰ درصد باشد، در حال ارائه ۱۲۰ درصد ظرفیت هستیم. از همه مردم می‌خواهیم که این بحث را جدی بگیرند و اجازه ندهند که همه گیری کووید ۱۹ در ذهن‌ها عادی شود. اخبار و مرگ و میر که روزانه اعلام می‌شود، در ذهن جای عادی پیدا کرده است. در حالی‌که روزانه تعداد زیادی از هموطنان خود را از دست می‌دهیم. عادی شدن شرایط باعث می‌شود که میزان حساسیت و حفاظت کم شود. مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

علت مرگ و میر متخصصان بیهوشی در کرونا بررسی می شود

او اظهار کرد: اگر آمار رسمی کرونا را ملاک قرار بدهیم، نسبت مرگ و میر در ایران جزو کشورهای با آمار بالا محسوب می‌شود. نسبت مرگ و میر همکاران در حوزه سلامت نیز جزو چند کشور بالاست. کمیته‌ای در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده تا علت و چرایی مرگ و میر بالا متخصصان بی‌هوشی را بررسی کند و امیدواریم این کار در حوزه‌های دیگر نیز انجام شود.

تامین نشدن حداقل های مالی برای متخصصان بی‌هوشی

سلیمی افزود: حداقل‌های مالی که انتظار می‌رفت نیز برای گروهی که در خط مقدم مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند، تامین نشده است. هرچند به نسبت بسیاری از کشورها، درمان مناسبی ارائه دادیم، اما منابع نیز نامحدود نیست و باید چاره اندیشی کرده و به فکر روزهای آینده باشیم.

تست های درصدی خطا دارند/ افزایش میزان بستری

سلیمی افزود: متاسفانه میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا به کرونا در کشور ما بالاست. میزان مبتلایان بیش از ارقام ثبت شده است. تست‌ها درصدی خطا دارند و شاید انجام یک دور تست، ثابت کننده این نباشد که فرد مبتلا به کرونا نیست. در این چند ماه، بیماران بسیار بدحال در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم و در زمان بستری، میزان مرگ و میر نسبت به جاهای دیگر ممکن است که بیشتر باشد.

رئیس انجمن بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه کشور ادامه داد:پیشگیری اهمیت زیادی دارد و هرچقدر ابتلا کم شود، مرگ و میر نیز کاهش خواهد یافت. بسیاری از کشورها روی پیشگیری سرمایه گذاری کرده‌اند. وقتی بیماری ایجاد می‌شود، سیر آن گاهی غیر قابل پیش بینی است.

همه بیماران خدمات دریافت می کنند

این مقام مسئول گفت: همه بیماران از هر مذهب و ملیتی در حال دریافت خدمات هستند، اما این انرژی و وقت زیادی می‌گیرد و گاهی برای پیدا کردن تخت خالی باید هماهنگی‌هایی انجام داده و حتی تخت اضافه بگذاریم. شاید در ظاهر تخت را فراهم می‌کنیم، اما با زحمت و تلاش بسیار زیادی این کار انجام می‌شود. اگر شرایط به همین شکل باشد، ممکن است که این سیستم پاسخ‌گو نباشد.

بی‌هوشی در زمان همه‌گیری کرونا تمهیدات خاص خود را دارد

سلیمی گفت: بی‌هوشی در زمان همه گیری کووید ۱۹ تمهیدات خاص خود را دارد که هم بحث حفاظت کادر پزشکی و هم حفاظت از بیماران مطرح است. در حال حاضر دستورالعمل‌های واضحی داریم که چه کارهایی باید در زمان همه گیری کووید ۱۹ انجام شود که خطر اعمال جراحی و بی‌هوشی به حداقل برسد. در حال حاضر اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها برای انجام اعمال جراحی ضروری آمادگی دارند.

وسواس در تهیه دارو بیهوشی

رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به خبرنگار برنا درباره نظارت بر داروهای بیهوشی استفاده شده در بیمارستان‌ها  و مراکز درمانی گفت: بنده اعلام می‌کنم که داروهای مطمئن و مناسب در زمینه بی‌هوشی استفاده می‌شود و زنجیره در روند ارائه این دارو به بیماران وجود دارد. در کلینک‌های پوست و مو نظارت‌ها  بیشتری اعمال و با وسواس داروهای بیهوشی خریداری می شود و به ندرت مشاهده می شود که یک برند چالش داشته و مورد بررسی انجمن قرار گیرد. در روزهای اخیر مسئله‌ای را مشاهده نکرده‌ام.

 او تاکید کرد: بنده به‌عنوان معاون سازمان نظام پزشکی اعلام می‌کنم تا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و تصور من این است که در زمینه پژوهش و تصمیم‌گیری‌های مهم  و سیاست گذاری اقدامات مناسب انجام نشده است. حلقه‌های تصمیم گیری باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

موضع گیری‌های سازمان نظام پزشکی درباره بازگشایی مدارس

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی بیان کرد: سازمان نظام پزشکی همواره اعلام کرده در هر سطحی می‌تواند در کنار وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بگیرد. البته هیچ وقت منتظر سوال کردن نمی‌مانیم و به طور مستقل نیز موضع گیری شفاف کرده‌ایم. به طور مثال در مورد بازگشایی مدارس و واکسن آنفلوآنزا و سایر موارد موضع گیری‌هایی از طرف سازمان نظام پزشکی انجام شده است.

کیفیت مراقبت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه

رئیس انجمن بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه کشور درباره کیفیت مراقبت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه اظهار کرد: بالا بودن میزان مرگ و میر قطعا دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل این است که بیمارانی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند، بیماران بدحال هستند و در نتیجه طبیعی است که میزان مرگ و میر در این بیماران بدحال بیشتر خواهد بود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز