گزارش هفته در خصوص راه های کاهش وزن در ایام کرونا؛

چاق‌ها اعتیادشان را ترک کنند/ مصونیت در برابر کرونا با کاهش وزن

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۴:۵۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۳۲۸۴
چاق‌ها اعتیادشان را ترک کنند/ مصونیت در برابر کرونا با کاهش وزن
افراد چاق بیش از دیگر گروه‌های جامعه در معرض ابتلا به کرونا هستند. از سوی دیگر قرنطینه خانگی، بی‌تحرکی و چاقی را در ماه‌های اخیر برای افراد به‌دنبال داشته است. در این شرایط راهکارهایی برای مهار اضافه وزن می‌تواند در کاهش میزان مبتلایان به کرونا تاثیرگذار باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابتلا به کرونا همگان را تهدید می‌کند. در این بین برخی افراد به‌دلیل ابتلا به بیماری زمینه‌ای بیش از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند ولی افراد چاق نیز در معرض ابتلا به کرونا هستند. چاقی به‌عنوان ام‌الامراض می‌تواند بستر ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه کرونا باشد.

چاق ها مراقب باشند

مینو محرز، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا با بررسی مرگ‌های ناگهانی برخی مبتلایان به کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: اغلب افراد چاق در روند ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. این ویروس در برخی از افراد نیز ضایعات عروقی به‌دنبال داشته و این  مسئله می‌تواند به ارگان‌های اساسی بدن همچون ضایعه مغزی، ریوی و قلبی شدید آسیب وارد کند. این مسائل منجر به فوت ناگهانی در فرد می‌شود.  

اطلاع‌رسانی در زمینه ترویج تغذیه سالم پیشنهاد می‌شود

طی 8 ماه اخیر به‌دلیل ابتلا به کرونا بسیاری از افراد خانه‌نشین شده و همین مقوله افزایش وزن را به‌دنبال داشته است. از سوی دیگر یکی از مولفه‌های مرگ در بین مبتلایان به کرونا چاقی است.

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 20-30 درصد مردم جامعه ما سوءتغذیه دارند، تاکید کرد: در شرایط کرونایی به‌دلیل افزایش مصرف تنقلات و بی‌تحرکی شاهد  افزایش چاقی در بین کودکان هستیم.

به گفته او کرونا چاقی و سوءتغذیه ناشی از  کم‌خوری را به‌دنبال دارد، چون افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید در مصرف مردم تاثیر دارد. در این شرایط مردم بیشتر هیدروکربن مصرف کرده و کم تحرک هستند.

عبدالهی افزود: هم‌اکنون در شرایط بحران کرونا علاوه‌بر تلاش‌های انجام شده در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مقوله فرهنگسازی تغذیه غفلت شده است. باید به مردم آموزش داد تا فست فود، غذای چرب و ...  را بیش از پیش مصرف نکنند؛ چون فردی که تغذیه مناسبی ندارد، دچار چاقی، کاهش وزن و کمبود ویتامین می‌شوند. اطلاع رسانی در زمینه تغذیه در شرایط کرونایی پیشنهاد می‌شود.

چاق‌ها اعتیادشان به ریزه‌خواری و مصرف تنقلات را ترک کنند

 در ادامه ضیاءالدین مظهری، پزشک تغذیه درباره سبک زندگی افراد چاق در دوران کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در شرایط کرونایی استفاده از رژیم‌های سخت غذایی به افراد پیشنهاد نمی‌شود. گرچه افراد چاق زمینه ژنتیکی دارند، اما شرایط محیطی در بیان وضعیت این افراد موثر است. اغلب افراد چاق و دارای اضافه وزن خوش خوراک هستند و گرایش ویژه به فست‌فودها، مواد پر انرژی، فاقد مواد مغذی و اشتها برانگیز دارند.

 او افزود: بنابراین چاق‌ها باید با رعایت شرایط و پروتکل‌های بهداشتی در قرنطینه خود را نسبت به اعتیاد در زمینه ریزه‌خواری و مصرف تنقلات کاهش دهند. این افراد باید منابع غذایی حاوی ریزمغذی‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن به‌دلیل در بردارندگی موادی همچون فیبر  دستگاه  گوارش را تقویت کنند. در این شرایط افراد باید مصرف کاهو، خیار، گوجه فرنگی، کرفس، جوانه‌های مختلف، سبزیجات به شکل  خام پخته اشتهای خود را کنترل کنند.

 این پزشک تغذیه تصریح کرد: با مصرف مواد غذایی پرخاصیت می‌توان افسردگی ناشی از چاقی را از بین برد.

مظهری گفت: برای دستیابی به وزن ایده‌آل می‌توان از ورزش‌های کششی، انبساط عضلات همچون شکم را روزانه 50 بار انجام داد. افراد بعد از بیداری از خواب بعد از تخلیه مثانه می‌توانند نشسته ساق‌ها را به سمت پنجه و پاشنه برده و حرکات پهلو انجام دهند.

  به گفته او افراد تا می‌توانند از مصرف تنقلات بپرهیزند و به جای مصرف گوشت قرمز از آبزیان استفاده کنند و می‌توانند از حبوبات، غلات و ... بهره بگیرند.

این پزشک تغذیه با بیان اینکه  تغذیه سالم تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد، تاکید کرد: افراد دارای وزن متعادل می‌توانند در یک  روز مشخص در  هفته با یک وزنه ی ثابت خودشان را وزن کرده و تلاش کنند تا معیاری به غیر از دریافت و مصرف انرژی دریافت کنند تا وزن مورد نظر ثابت بماند.

مظهری افزود: افراد تا می‌توانند مصرف تنقلات پرکالری و بی‌خاصیت همچون چیپس، پفک، بستنی، پولکی و ... را کاهش دهند. همچنین این افراد می‌توانند با مصرف ویتامین سی و آجیل در حد مشخص سیستم دفاعی بدنش را تقویت کنند. درضمن افراد در مصرف سبزیجات محدودیت ندارند اما مصرف میوه به اندازه 500 گرم در  روز پیشنهاد می‌شود.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز