معاون گردشگری استان تهران به مناسبت روز جهانی غذا:

نخودآب و کنگرپلو به نام تهران ثبت خواهد شد/تنوع قومیتی در تهران یک فرصت بزرگ گردشگری است

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۰۵:۴۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۷۳۶۷۳
نخودآب و کنگرپلو به نام تهران ثبت خواهد شد/تنوع قومیتی در تهران یک فرصت بزرگ گردشگری است
علی رفیعی گفت: یکی از برنامه های ما توسعه گردشگری به واسطه غذاهای محلی استان تهران است. هر نقطه از استان تهران دارای غذاهایی مختص به خود است. درصدد ثبت ملی این غذاها هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گردشگری حول محور خوراکی ها و غذاهای اقوام شاید یکی از مهم ترین بسترهایی باشد که می توان با اتکا به آن توسعه محلی را رقم زد. گونه ای از گردشگری که در تهران با وجود اقوام مختلف از یک سو و از سوی دیگر با توجه به وجود تعداد زیاد غذاهای سنتی محلی می تواند تهران را به مقصد گردشگری مهمی در کشور تبدیل کند.

علی رفیعی، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از ابتدای دوران قاجار تا به امروز که تهران به صورت مداوم پایتخت ایران بوده است، در ادوار مختلف، به واسطه پایتخت بودن تهران، این شهر پذیرای مهاجرین مختلفی از شهرهای دیگر ایران بوده است. به همین علت در تهران تنوع های قومیتی بسیار زیادی را مشاهده می کنیم.

او افزود: این تنوع قومیتی سبب شده بود تا هر کدام از این قومیت ها تخصص خود را در این شهر به کار گیرند. برای مثال در گذشته غالب آرایشگران در تهران اصالتا گیلانی بودند و یا نانوایان، آذری زبان بودند. این امر تا به امروز نیز تداوم داشته است تا جایی که غالب میوه فروشان در تهران اهل کردستان هستند. این نشان می دهد که پایتخت علاوه بر اینکه میزبان قومیت های مختلف است، کارکرد و حرفه آن ها را نیز در خود پرورش داده است.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی تهران خاطرنشان کرد: زمانی که اقوام مختلف در یک شهر گرد هم می آیند یک ظرفیتی در حوزه گردشگری ایجاد می شود که می توان در دو بستر معرفی و شناسایی و بهره برداری اقتصادی از آن استفاده کرد.

او ادامه داد: این اقوام دارای گویش، رسوم و غذاهای مختلفی هستند که هرکدام با توجه به سبقه تاریخی که دارند می توانند بسیار مجذوب باشند.

رفیعی تاکید کرد: این اقوام به بخشی از هویت تهران بدل شده اند به گونه ای که امروزه آذری ها و یا گیلانی ها جزئی از مردم تهران محسوب می شوند و غریبه نیستند.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران گفت: تنوع قومیتی در تهران یک فرصت بزرگ گردشگری است. اداره میراث فرهنگی نیز همواره در تلاش بوده است تا از این ظرفیت برای جذب گردشگر به بهترین شکل استفاده کند. نمونه بارز آن، موزه لباس اقوام است که تمامی اقوام را به گردشگران معرفی می کند.

او افزود: در وهله دوم برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها از جمله برنامه هایی است که می تواند در عرصه جذب گردشگر منجر به توفیقاتی شود. جشنواره غذا و خوراک اقوام و ملل یکی از برنامه های ما در این عرصه بوده است. در راستای برگزاری هرچه بهتر آن نیز با سفرای برخی کشورهای خارجی مذاکراتی صورت گرفته که متاسفانه به علت شیوع کرونا این طرح نیز فعلا با مانع رو به رو شده است.

رفیعی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های شهر برای توسعه گردشگری اظهار کرد: استفاده از فرهنگسراها و خانه های تاریخی برای نمایش آداب و رسوم قومیت ها از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد. این مکان ها تبدیل به پاتوق هایی برای ترویج آداب و رسوم قومیت ها در پایتخت شده است.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی استان تهران در خصوص توسعه گردشگری پایتخت حول محور خوراکی ها گفت: یکی از برنامه های ما توسعه گردشگری به واسطه غذاهای محلی استان تهران است. هر نقطه از استان تهران دارای غذاهایی مختص به خود است. درصدد ثبت ملی این غذاها هستیم. آخرین پرونده ای که در این راستا تهیه شده است و آماده ارسال به شورای ثبت آثار ملی است، غذای نخودآب است که از غذاهای منطقه شمیرانات است.

او افزود: دیگر پرونده ای که آماده شده است و آن نیز برای ثبت ملی ارسال خواهد شد، غذای کنگرپلو است که آن نیز مختص تهران است و به زودی برای ثبت به نام تهران به شورای ثبت آثار ملی ارسال خواهد شد.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به ظرفیت رستوران های سطح شهر تهران در راستای توسعه گردشگری گفت: رستوران ها و سفره خانه های سنتی در سطح شهر تهران وجود دارد که هر کدام مربوط به یک قومیت است که با سیاست گذاری در این حوزه می توان تعداد بسیار زیادی گردشگر به پایتخت جذب کرد. در کنار گردشگری تغذیه، خانه خراسانی ها و کاشانی ها برای مثال در سطح شهر نیز به وجود آمده اند تا مقوله فرهنگی نیز در کنار آن ها توسعه یابد.

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره ای سال گذشته در سطح شهر تهران برگزار شد که بسیار موفق بوده است.  در آن جشنواره دختران محصل دوره متوسطه دوم که مربوط به اقوام مختلف بودند و در تهران ساکنند، سوغاتی ها و خوراکی های آن قومیت ها را معرفی می کردند و از این طریق در راستای توسعه گردشگری گام برمی داشتند. هر ساله این جشنواره در رباط کریم، شمیرانات و تهران برگزار می شود تا تنوع غذایی ایران را به نمایش گذاریم.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز