آیا کرونا به مغز آسیب می زند؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۲۱:۵۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۷۴۱۵۱
آیا کرونا به مغز آسیب می زند؟
نتایج پژوهش های جدید انجام شده در برزیل نشان می دهد ویروس کرونا می تواند بافت مغز را آلوده کرده و بر ساختار قشر بیرونی مغز و منطقه ای که مسوول عملکردهایی مانند حافظه ، هوشیاری و زبان است، تاثیر گذارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانیل مارتینز دو سوزا ، استاد انستیتوی زیست شناسی در دانشگاه کامپیناس و از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که ویروس کرونا در آستروسیت های آلوده تکثیر می شود و این موضوع می تواند زنده ماندن سلول های عصبی را کاهش دهد.

بر اساس یافته های این مطالعه ، ویروس کرونا می تواند روی سلولهای آستروسیت ، فراوانترین سلول در سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. این سلول ها عملکردهایی مانند تأمین پشتیبانی و مواد مغذی برای سلولهای عصبی و تنظیم غلظت انتقال دهنده های عصبی و سایر مواد مانند پتاسیم را انجام می دهند.

یافته های پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که عفونت این نوع سلول ها مرگبار است و این مساله از از طریق آزمایش های انجام شده روی بافت مغز ۲۶  بیمار که بر اثر  کرونا فوت کرده اند ، تأیید شده است.

به گفته مارتینز دو سوزا ، دانشمندان از تکنیکی استفاده کردند که به عنوان روش ایمونو هیستو شیمی (immunohistochemistry)شناخته شده و شامل استفاده از آنتی بادی برای تشخیص آنتی ژن های خاص در نمونه  های بافت است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که وجود ویروس در 26 نمونه مورد بررسی، به طور قطعی  تأیید شده و در 5 نمونه از آنها تغییرات خاصی یافت شد که احتمال آسیب به سیستم عصبی مرکزی را نشان می دهد.

هشتاد و یک بیمار دیگر با علائم خفیف کووید ۱۹ نیز مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این بررسی همچنین نشان داد که یک سوم از این بیماران 60 روز پس از ابتلا به بیماری، علائم عصبی یا مشکلات اعصاب و روان مانند اختلال حافظه ، خستگی ، سردرد ، اضطراب و سایر علائم را نشان می دهند.

در خاتمه گفتنی است این مطالعه توسط تیمی مشترک از دانشمندان یونیکامپ و دانشگاه سائوپائولو (USP) و با همکاری دانشمندان آزمایشگاه ملی علوم زیستی ، دانشگاه فدرال ریودوژانیرو و موسسه D'Or انجام شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز