برای نخستین بار در کشور؛

پیوند موفقیت آمیز قلب منتقل شده از مشهد به تهران

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۱۳:۴۶:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۴۵۸۸
پیوند موفقیت آمیز قلب منتقل شده از مشهد به تهران
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای نخستین بار در کشور قلب اهدایی یک جوان مرگ مغزی با اورژانس هوایی در زمان طلایی کمتر از چهار ساعت به تهران منتقل و با موفقیت پیوند زده شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابراهیم خالقی گفت: قلب اهدایی مرحوم محمد امین ارجمند ۲۱ ساله ساکن طبس که به دلیل  تشنج دچار مرگ مغزی شده و به بیمارستان منتقل شده بود برای نخستین بار توسط اورژانس هوایی در قالب طرح انتقال هوایی به تهران منتقل و با موفقیت به یک بانوی ۳۰ ساله تهرانی پیوند زده شد.

او ادامه داد: قبل از شیوع کرونا عمل‌های پیوند قلب از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام می‌شد اما اکنون  این بیمارستان ویژه درمان بیماران کرونایی است و قلب‌های اهدایی به تهران و شیراز ارسال می‌شوند و عمل‌های پیوند قلب در این شهرها انجام می‌شود.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمان طلایی برای انتقال اعضای پیوندی بیماران مرگ مغزی بین هفت تا هشت ساعت است که برای قلب این زمان باید کمتر از چهار ساعت به طول بینجامد.

خالقی افزود: در بیمارستان منتصریه مشهد سایر اعضای این بیمار مرگ مغزی شامل یک کلیه و پانکراس به بانویی ۴۲ ساله ساکن فریمان، کلیه دیگر وی به پسری ۱۱ ساله ساکن خواف و کبد مرحوم ارجمند به یک مرد ۶۰ ساله ساکن مشهد پیوند شد.

همچنین دو قرنیه و قسمتی از پوست وی نیز به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) ارسال شده ‌است.

مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت:  قلب مرحوم محمد امین ارجمند با هماهنگی اورژانس کشور و گروه پیوند وزارت بهداشت طی مدت چهار ساعت و با همکاری مطلوب اورژانس هوایی برای پیوند به یک بیمار دچار نارسایی حاد قلبی به تهران ارسال و با موفقیت پیوند زده شد.

رضا وفایی نژاد افزود: آمبولانس از بیمارستان منتصریه مشهد اعزام و قلب مورد نظر از فرودگاه شهید هاشمی نژاد به تهران ارسال و از آنجا نیز از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان شهید رجایی انتقال داده شد و تمام این روند به سرعت انجام شد تا در نهایت قلب این بیمار مرگ مغزی در زمان طلایی به بانوی ۳۰ ساله تهرانی در بیمارستان شهید رجایی پیوند شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز