آنتی بادی چه مدت در بدن می ماند؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۲۲:۳۵:۳۳
کد خبر: ۱۰۷۴۶۷۰
آنتی بادی چه مدت در بدن می ماند؟
میزان آنتی بادی در بدن، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، کاهش می یابد اما سطح ایمنی آن به حد ثابتی می رشد و حداقل بین 5 تا 7 ماه ادامه می یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزار برنا؛ هنوز محققان به درستی نتوانسته اند میزان ماندگاری آنتی بادی های تولید شده در بدن بعد از یک بار ابتلا به کووید- 19 را شناسایی کنند اما جدیدترین یافته ها توانسته ماندگاری دقیق تر آن را نشان دهد.

مطالعات اخیر بیانگر آن است که آنتی بادی های تولید شده در بدن افرادی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ممکن است بین 5 تا 7 ماه باقی بماند و حتی ممکن است این ماندگاری طولانی تر هم باشد. برخی محققان نگران این مساله بودند که ممکن است مصونیت درباره ابتلا به این ویروس کوتاه مدت باشد اما به تازگی کرده اند تعداد آنتی بادی ها در جریان خون یک انسان که مسئول غیرفعال کردن ویروس هستند، بعد از ابتلای اولیه به شدت کاهش می یابند.

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا شواهدی از ماندگاری طولانی مدت آنتی بادی در بهبودیافتگان کووید- 19 را نشان داده اند. آنها وجود آنتی بادی را در حدود 6 هزار بهبودیافته کرونا طی چند ماه بررسی و مشاهده کردند که حجم بالایی از آنتی بادی ها 5 تا 7 ماه بعد از عفونت همچنان ماندگار هستند.

شواهد نشان می دهد افرادی که طی سال های 2002 تا 2004 به ویروس سارس مبتلا شده بودند، هنوز بعد از گذشت 12 تا 17 سال از ابتلا، در بدنشان آنتی بادی بالایی دارند و ویروس کرونا بسیار به ویروس سارس شباهت دارد و می توان امیدوار بود که بسیاری از افراد بعد از یک بار ابتلا، تا مدت های طولانی در برابر ویروس مصونیت داشته باشند. محققان حتی انتظار دارند آنتی بادی ها تا 2 سال هم ماندگاری داشته باشند.

اما همچنان دانشمندان بر این باورند افرادی که به نوع شدیدتر کرونا مبتلا شده اند، مصونیت بالاتری در برابر ویروس دارند که این میزان مصونیت و ایمنی هیچ ارتباطی به سن و جنسیت افراد ندارد. به طورکلی، میزان آنتی بادی در بدن، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، کاهش می یابد اما سطح ایمنی آن به حد ثابتی می رشد و حداقل بین 5 تا 7 ماه ادامه می یابد.

در این میان، بررسی ها نشان می دهد تست های آنتی بادی موجود که وجود آنتی بادی را در بدن افراد نشان می دهد در بسیاری از مواقع ممکن است مثبت کاذب باشد به این معنی که برخی افراد ممکن است هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده باشند اما تست آنها مثبت از آب درآید.

نظر شما