گزارش برنا از دریافت هزینه های گزاف در برخی مدارس دولتی برای آموزش آنلاین؛

کادر آموزشی متخلف: پول بدهید تا آموزش و تمرین دریافت کنید/ معاون ابتدای وزارت آموزش و پرورش: اخذ هر گونه وجه اضافه از سوی مدرسه و معلم تخلف است

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۵:۵۲:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۵۲۱۰
کادر آموزشی متخلف: پول بدهید تا آموزش و تمرین دریافت کنید/ معاون ابتدای وزارت آموزش و پرورش: اخذ هر گونه وجه اضافه از سوی مدرسه  و معلم تخلف است
آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در کشور نارسایی های متعدد را برای برخی دانش آموزان به دنبال داشته است و همین امر زمینه تخطی از قوانین را برای برخی کادر آموزش در کشور به دنبال داشته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کرونا تمامی شرایط زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است در این میان آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در کشور باعث شده تا دانش آموزان شرایط جدید را تجربه کنند. هرچند این شرایط نارسایی‌های فراوان را برای برخی از دانش آموزان به‌دنبال دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون 90درصد دانش آموزان به شکل غیرحضوری تحت آموزش قرار گرفته اند که همین امر باعث بروز نارسایی‌های فراوان در حوزه آموزش شده است.

خدمات در برخی مدارس دولتی پولی می‌شود

النا  کلاس دوم است. مادرش درباره روند تحصیل  فرزندش به شکل غیرحضوری به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: فرزندم در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند. معلم آنها هریک از دروس را به شکل کلیپ در آورده و در گروه قرار می‌دهد. در این شرایط دانش آموزان نمی‌توانند رفع اشکال کنند و این قضیه باعث شده تا نتوانند به فهم کامل دروس برسند.

او با بیان اینکه بارها به این شیوه آموزشی اعتراض شده است، ادامه داد: معلم و کادر مدرسه ارائه شیوه‌های آموزشی در فضای مجازی را کافی می‌دانند و هر کسی خواستار آموزش‌های اصولی هستند باید وجه به مدرسه پرداخت شود.

مادر دانش آموز این اقدام از سوی مدرسه را هزینه تراشی برای والدین دانست و افزود: خانواده‌ها باید هزینه‌های مشخص را به مدرسه ارائه دهند. در این شرایط دیگر لزومی به پرداخت هزینه‌های اضافه نیست.

وقتی کلاس تافته جدا بافته می‌شود

شهاب در کلاس پنجم تحصیل می کند. مادر شهاب به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: سال گذشته مدیر مدرسه از بنده به بهانه اینکه منزل ما در محدوده جغرافیایی مدرسه نیست  ۵۰۰ هزار تومان برای ثبت نام فرزندم دریافت کرد.

او افزود: کادر آموزش هر سال در بین والدین این مقوله را مطرح می‌کنند که فلان معلم تدریس‌اش عالی است.

این مادر دانش آموز بیان کرد: اغلب دانش آموزان به شرکت در کلاس مذکور تمایل داشته و کادر آموزش هم از این وضعیت استفاده کرده و از والدین پول اخذ می‌کند.

به گفته او کادر آموزشی کلاس یک معلم را تافته جدا بافته جلوه می‌دهند و وجه دریافت می کنند. همچنین به اسم کلاس‌های فوق برنامه هم پول اخذ می‌کنند. درضمن برخی از اعضای کادر آموزشی هم با مطرح کردن این قضیه که بچه‌ها ضعیف هستند باید پنج شنبه‌ها به کلاس بیایند نیز بهانه دیگری برای اخذ هزینه دارند.

والدین خوشحال از شیوه آموزش فرزندشان

احمدی یکی از والدین دانش آموزان به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: کادر مدرسه از پایه پنجم برای ثبت نام دانش آموز در کلاس یک معلم پول جمع می‌کنند.

به گفته او کل مبالغ اخذ شده هم به حساب نماینده والدین واریز شده است. تاکنون از هر  یک از اولیا حداقل یک میلیون تومان اخذ شده است.

احمدی افزود: برای کلاس‌های دیگر پایه پنجم به خاطر کرونا حتی یک جلسه هم تشکیل نشده است.

 به گفته او قرار بود کلاس‌ها به شکل تخصصی برگزار شود. در صورتی که کلاس‌ها آننلاین است و سه کلاس دیگر هم به شکل تخصصی در حال برگزار است. در این شرایط معلم‌های سه کلاس دیگر هم شاکی هستند که والدین پولی بابت تدریس آنها نداده و همین قضیه باعث کم کاری آنان شده است. برای مثال معلم تکلیف ریاضی داده و  بعد جواب‌ها را نمی‌دهد و بر این باور است که دانش آموز باید خودش مطلب را درک کند!

او این کم کاری را دلیلی برای مراجعه دانش‌آموزان به دوره خصوصی دانست و افزود: والدین جرات ندارند بگویند پول داده اند، ولی از حضور فرزندشان در کلاس‌ به ظاهر جداگانه راضی هستند.

اخذ هر گونه وجه اضافه از سوی مدرسه  و معلم تخلف محسوب می‌شود/ تدریس در فضای مجازی فقط ارائه یک صوت نیست

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه در برخی از مدارس به بهانه‌های مختلف از والدین پول اخذ می‌شود، به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: معلم مسئول یادگیری دانش آموزان است. تدریس شامل ارائه آموزش‌های لازم در قالب تکرار، تمرین و تثبت یادگیری می‌شود.

او افزود: بنابراین تفاوتی که کار معلم با آموزش صرف پیدا می‌کند، این است که معلم نه تنها مسئول ارائه آموزش بلکه مسئول تکرار، تمرین، تثبیت، ارزیابی یادگیری و تلاش برای رفع اشکال دانش آموزان است. بنابراین معلم  و کادر آموزشی اجازه دریافت وجه اضافه را ندارد.

حکیم زاده تاکید کرد: بارها اعلام شده است که تدریس در فضای مجازی فقط ارائه یک صوت نیست بلکه تمامی مراحل تدریس باید به تکرار، تمرین و تثبیت یادگیری اختصاص پیدا کند. باید بازخوردها و نقاط ضعف دانش آموز نیز از سوی معلم  برطرف شود.

معاون آموزش ابتدایی گفت: معلمان به‌عنوان مسئولان یادگیری نقش خود را تثبیت کرده و هر گونه مواردی به غیر از این تخلف است و با فرد خاطی بر اساس مقررات برخورد می‌شود.

 حکیم‌زاده درباره آخرین تغییرات درباره میزان اخذ شهریه از سوی کادر مدرسه افزود: آخرین دستورالعمل در اردیبهشت سال جاری برای ثبت نام دانش آموزان ارسال شد و بر اساس همان دستورالعمل باید اقدامات انجام شود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
پرونده ویژه